איך בונים דף לימוד?

פורסם בתאריך: 07-07-2013

עם פתיחת קורס המנחים מספר 2 של טבע עברי אנחנו משתפים אתכם בתוצרים של הקורס

 

איך בונים דף לימוד?

מתחילים מכותרת יותר מעניינת מזאת שלפניכם....

 

פתיחה במליאה

  • בוחרים מקור מכונן סביבו מנהלים את הלימוד.
  • לומדים ביחד את המקור תווך הצפת הדיון המרכזי, איתו יתמודדו הקבוצות בהמשך.

 

לימוד בחברותא

  • לימוד בחברותא הוא לימוד בזוגות-שלישיות. לימוד מסוג זה בא לתת מקום ללומד להתבטא, לשאול את השאלות בעצמו וגם לנסות לחפש להן תשובות. זה לימוד יותר פתוח המאפשר ללומד להיות נוכח אקטיבי ולא נוכח פסיבי.
  • בוחרים מספר מקורות מסוגים שונים (תורה, משנה, גמרא, פרשנים, פילוסופיה, הגות)
  • איפה מוצאים סוגי מקורות?
  1. באתר טבע עברי קיים מרכז למידה – אשר ניתן להתמצא בו בקלות על ידי רשימת נושאים, תגיות וחלוקה למאמרים, דפי לימוד, מערכי שיעור רעיונות לפעילות ומקורות. והמקורות מחולקים לפי תנ"ך, חז"ל, חכמי ימי הביניים, דורות אחרונים, הגות, שירה ואמנות. מוזמנים להרחיב עוד על השימוש במאגר המידע כאן.
  2. אתר מדרשת – בית מדרש ברשת- מרכז בתוכו גם דפי לימוד בנושאים שונים וגם מקורות מסוגים שונים עם ממשק חיפוש נוח.
  • בלימוד בחברותא חשוב לתת מקום מחד ללמידה עצמית אך יש צורך בהכוונה על ידי שאלות מנחות.

 

 

אסיף במליאה

  • בשלב זה, אוספים את הרשמים שעלו מתוך הלימוד.
  • מקנחים בקטע אחרון מחשבה מהדהדת לסגור את הלימוד.


בהצלחה!

 

........................................................................................................

"תלמוד גדול, שהתלמוד מביא לידי מעשה" (קידושין מ)

 

בית מדרש דיאלוגי – מה זה?

לימוד בית מדרשי דיאלוגי  הינו שיטת לימוד יהודית-דיאלוגית  המאפשרת למשתתפים להאיר את תפיסת עולמם ולהרחיבה בנושאים מגוונים ורלבנטיים, מתוך שימת דגש על חשיבות הטקסט ועל חשיבות הלימוד המשותף: הטקסט והלומדים "מדברים" זה עם זה.


בבית מדרש זה ישנם בד"כ שלושה שלבים:


מליאה– חשיפה לנושא הלימוד סביב טקסט מרכזי. טקסט זה יהיה בד"כ  מן התנ"ך או טקסט מכונן אחר.
לימוד בחברותות – לימוד בקבוצות קטנות של אוסף מקורות המרחיב/מתעמת/ משוחח עם הטקסט הראשון ומאפשר למשתתפים להאיר את הנושא מכיוונים שונים, ולחבר אותו אל חייהם ואל תפיסת עולמם. טקסטים אלו יגיעו בד"כ ממקורות מגוונים , יהודיים ושאינם כאלו, כולל שירה, סיפורת  ואומנות על מנת לגעת במגוון רחב ביותר של משתתפים.
אסיף – דיון במליאה בנושא המרכזי באמצעות המחשבות והמסקנות של הלימוד בחברותות.

 

....................................................................................................