ואולי אפשר גם אחרת – מה זו "שמיטה" ומה לי ולזה?

פורסם בתאריך: 19-02-2015

אז מה בדרך כלל אומרת לנו המילה שמיטה? .. שהשנה כנראה צפוי ייקור מסוים של מוצרי המזון עקב תרגילי היתר המכירה והיבוא מחו"ל. בשנה שעברה למדנו והעמקנו בנושא בתכניות לימוד ובכנס של עמותת הגג שלנו – 'ניצנים', ולקראת פתיחת שנת השמיטה הרהרנו רבות בשאלה – מה יוציא אנשים מהבית לאירוע או תכנית שיש בהם את המילה 'שמיטה'?  מה יגרום להם לעצור את הפיהוק ולהתחבר לנושא? איך מעבירים את המסר הערכי, החברתי, העמוק, שנמצא שם בטקסט המקראי? איך זה מתקשר לחיינו אנו? לקהילה ולישוב, לחברה בה אנו חיים? 

מספר לביא סבג: "כמתנדב בצוות תכנית זיקה – זהות יהודית-ישראלית-קהילתית, תכנית יישובית במתנ"ס גן יבנה, הפועלת בשיתוף עם המיזם הארצי של "שמיטה ישראלית", מצאתי את עצמי מתעניין פתאום בנושא.  מראש אגיד כי התעניינתי פחות בנושא ההלכתי גרידא ובדרכים לעקוף או לאכוף את השמיטה. מבחינתי מדובר ברעיון עתיק שאני מזהה בו הזמנה מרתקת לחיי המודרניים - בהנחיה לשחרור מדפוס מחשבתי או חברתי מסוים, לשחרור מעמדות שהתקבעו בנו ואנו אוחזים בהם ומתן מקום לשמוט אותם לרגע ולנסות לראות דברים אחרת.  שנת השמיטה המגיעה אחת ל-7 שנים מזמינה אותנו לשמוט את מה שלא צריך ולשנות את מה שדורש שינוי בחברה. לאו דווקא את מחירי הקוטג' או המילקי". 

את הפעילות בגן יבנה סביב ערכי השמיטה, פתחנו לקראת חג הפורים. שוק 'שמיטת תחפושות' התקיים במתנ"ס. הזמנו את תושבי גן יבנה לחשיבה חדשה, לצמצום הצריכה ולחזרה לימים היפים של הכנת התחפושות לפני שהתחיל מרוץ הקניות..... עשרות תושבים הגיעו ושמטו מעל ל-150  תחפושות. בתמיכת המועצה המקומית ומתנ"ס גן יבנה ובשיתוף תנועות הנוער, ארגון רוטרי ופורום אמני גן יבנה.  תושבים רבים הגיעו עם תחפושות, שמטו וקיבלו אחרות. תושבים מתנדבים מפורום אמני גן יבנה וצוות מתנדבי זיקה שמטו זמן והובילו פינות של יצירת תחפושות, יצירת מסיכות, מנדלות לפורים ואיפור. ערכי השוויון, החשיבה הסביבתית המקיימת, פתיחת השדה לאחר, היו חלק בלתי נפרד מהאירוע. המשפחות יצאו שמחות ונרגשות לאחר מפגש קהילתי שמח ומרגש, יצירת קשרים חדשים וחיבורים קהילתיים. 

2. - שוק "רק תיקח" – שוק בגז'ים – יתקיים לקראת חג הפסח - שמיטה של רכוש המעיק עלינו, אינו משרת אותנו עוד ורק תופס מקום – שמיטת חפצים. מחד, התושבים יביאו איתם ברכב מה שאינם זקוקים לו עוד, ומאידך,  יבחרו מה מוצא חן בעיניהם משמיטתו של האחר. אנו מקווים למפגש קהילתי, פינוי מקום בבית והתחדשות.

3. בתים שומטים – הנוהג העתיק מדבר על "הפקר" הווה אומר הפירות והיבול של כולם המה... המטרה היא לשתף ולאפשר לכל תושב הרוצה בכך, להנות מיבול גינתם הראוי והעודף על צריכתם העצמית של שכניו – אם בעקבות שנת השמיטה ואם מכל סיבה אחרת.  באמצעות טופס הרשמה ודף פייסבוק ייעודי, זיקה תרכז כתובות של תושבים שיתלו את יבול גינתם המיועד לחלוקה עם האחר על השער – כך ידעו לאן לגשת, מה היבול - והשפע העולה מן האדמה, יחולק לקהילה.

4. שמיטת סכסוכים- למי מבינינו אין סכסוך כזה או אחר המעיק על החיים. אמנם "לומדים לחיות עם זה ככה" אבל, זה "עוד כואב". תוכנית לטיפול בנושא אין. אולם, התושבים מוזמנים להציע ולכתוב לנו על סכסוך שפתרו – במשפחה/ עם שכן/ בעבודה וכד' – הסיפורים יעברו עריכה וטשטוש פרטים מזהים ונפרסמם בחוברת ו/או במקומון – בעזרתם אולי נלמד כולנו לראות דברים אחרת, לנסות דרכי פעולה במקומות שהתייאשנו מהם, ולשפר את חיינו. 

בברכת שמיטה משמעותית,

לביא סבג, מתנדב

הילה אלחיאני, מנהלת תכנית זיקה – זהות יהודית ישראלית קהילתית בגן יבנה