חברים לדרך

פרשת נח: מקורות

  • מגדל בבל


    א וַיְהִי כָל-הָאָרֶץ, שָׂפָה אֶחָת, וּדְבָרִים, אֲחָדִים.
    ב וַיְהִי, בְּנָסְעָם מִקֶּדֶם; וַיִּמְצְאוּ בִקְעָה בְּאֶרֶץ שִׁנְעָר, וַיֵּשְׁבוּ שָׁם.
    ג וַיֹּאמְרוּ אִישׁ אֶל-רֵעֵהוּ, הָבָה נִלְבְּנָה לְבֵנִים, וְנִשְׂרְפָה, לִשְׂרֵפָה;
     וַתְּהִי לָהֶם הַלְּבֵנָה, לְאָבֶן, וְהַחֵמָר, הָיָה לָהֶם לַחֹמֶר.
    ד וַיֹּאמְרוּ הָבָה נִבְנֶה-לָּנוּ עִיר, וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם, וְנַעֲשֶׂה-לָּנוּ, שֵׁם:
    פֶּן-נָפוּץ, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ.
    ה וַיֵּרֶד יְהוָה, לִרְאֹת אֶת-הָעִיר וְאֶת-הַמִּגְדָּל, אֲשֶׁר בָּנוּ, בְּנֵי הָאָדָם.
    ו וַיֹּאמֶר יְהוָה, הֵן עַם אֶחָד וְשָׂפָה אַחַת לְכֻלָּם, וְזֶה, הַחִלָּם לַעֲשׂוֹת;
     וְעַתָּה לֹא-יִבָּצֵר מֵהֶם, כֹּל אֲשֶׁר יָזְמוּ לַעֲשׂוֹת.
    ז הָבָה, נֵרְדָה, וְנָבְלָה שָׁם, שְׂפָתָם--אֲשֶׁר לֹא יִשְׁמְעוּ, אִישׁ שְׂפַת רֵעֵהוּ.
    ח וַיָּפֶץ יְהוָה אֹתָם מִשָּׁם, עַל-פְּנֵי כָל-הָאָרֶץ; וַיַּחְדְּלוּ, לִבְנֹת הָעִיר.
    ט עַל-כֵּן קָרָא שְׁמָהּ, בָּבֶל, כִּי-שָׁם בָּלַל יְהוָה, שְׂפַת כָּל-הָאָרֶץ;
    וּמִשָּׁם הֱפִיצָם יְהוָה, עַל-פְּנֵי כָּל-הָאָרֶץ.  {פ}

    (בראשית, י"א, א-ט)

    מופיע בדפי לימוד:

  • איסור אכילת אבר מן החי

    מחבר/מראה מקום: בראשית פרק ט פסוק א ופסוק ד, דברים פרק יב פסוק כג

    בראשית פרק ט פסוק א ופסוק ד
    "וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם... אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ, לֹא תֹאכֵלוּ:"
    דברים פרק יב פסוק כג
    "רַק חֲזַק לְבִלְתִּי אֲכֹל הַדָּם כִּי הַדָּם הוּא הַנָּפֶשׁ וְלֹא תֹאכַל הַנֶּפֶשׁ עִם הַבָּשָׂר:"

    מופיע בדפי לימוד:

תנ"ך


  • דור המבול כפוי טובה

    המדרש  רואה בדור המבול דור שחטא בהיבריס כנגד הטבע וסדרי העולם, ומתוך-כך חטא בגאווה אנושית מוגזמת כלפי הקב"ה:


    תנו רבנן: דור המבול לא נתגאו אלא בשביל טובה שהשפיע להן הקב"ה. אמרו: כלום אנו צריכין אלא לטיפה של גשמים? יש לנו נהרות ומעינות שאנו מסתפקין מהן. אמר הקב"ה: בטובה שהשפעתי להם מכעיסין אותי, בה אני דן אותן שנאמר ואני הנני מביא את המבול מים.

    (ילקוט שמעוני, בראשית ח, רמז נח)

     

     

  • בשבילי נברא העולם

        משנה סנהדרין ד, ה:

    לפיכך נברא אדם יחידי, ללמדך, שכל המאבד נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו איבד עולם מלא; וכל המקיים נפש אחת מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא. ומפני שלום הבריות, שלא יאמר אדם לחברו: אבא גדול מאביך; ושלא יהיו המינין אומרים: הרבה רשויות בשמים. ולהגיד גדולתו של הקדוש ברוך הוא: שאדם טובע כמה מטבעות בחותם אחד, וכולן דומין זה לזה, ומלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא טבע כל אדם בחותמו של אדם הראשון, ואין אחד מהן דומה לחברו. לפיכך כל אחד ואחד חייב לומר: בשבילי נברא העולם.

    מופיע בדפי לימוד:

  • דור הולך ודור בא


    דור הולך ודור בא והארץ לעולם עומדת' אמר ר' יהושע בן קרחה לא היה צריך קרא למימר אלא והארץ הולכת והארץ באה והדור לעולם הוא עומד וכי מי נברא בשביל מי ארץ נברא בשביל דור או דור נברא בשביל הארץ לא ארץ בשביל דור אלא דור על ידי שאינו עומד בתפקידיו של הקדוש ברוך הוא לפיכך הוא בולה והארץ על ידי שיא עומדת תפקידיו של הקדוש ברוך הוא לפיכך אינה בולה.

    (קהלת רבא א',ד)

    מופיע בדפי לימוד:

  • יתוש קדמך!

    מחבר/מראה מקום: תלמוד בבלי מסכת סנהדרין דף לח עמוד א


    אדם נברא בערב שבת, ומפני מה? ... שאם תזוח דעתו [של אדם] עליו אומר לו: יתוש קדמך במעשה בראשית. דבר אחר: כדי שיכנס [האדם] לסעודה מיד. משל למלך בשר ודם שבנה פלטרין ושיכללן, והתקין סעודה, ואחר כך הכניס אורחיו .

    מופיע בדפי לימוד:

  • מה עוד היה בתיבה?

    מחבר/מראה מקום: בראשית רבה, נח, יד, א

    רבי לוי אמר: הכניס עמו [נח לתיבה] זמורות לנטיעות, יחורים לתאנים, גרופית לזיתים.

  • 3 קומות בתיבה

    מחבר/מראה מקום: בראשית רבה, נח, לא יא

    תחתיים שניים ושלישיים תעשנה: תחתיים לזבלים, שניים לו ולבניו ולטהורים, והעליונים לטמאים. ויש מחליפין: תחתיים לטמאים, שניים לו לבניו ולטהורים והעליונים לזבלים.

חז"ל


  • שירות ותשבחות

    מחבר/מראה מקום: ילקוט שמעוני, תהלים תתפ"ט

    "אמרו חז"ל על דוד מלך ישראל, בשעה שסיים ספר תהילים זחה דעתו עליו ואמר לפני הקדוש ברוך הוא:"יש ברייה בעולמך שאומרת שירות ותשבחות יותר ממני?"
    באותה שעה נזדמנה לו צפרדע אחת, ואמרה לו: "דוד אל תזוח דעתך עליך, שאני אומרת שירות ותשבחות יותר ממך. ולא עוד אלא כל שירה שאני אומרת ממשלת עליה שלושת אלפים משלים, שנאמר" וידבר שלושת אלפים משל ויהי שירו חמישה ואלף".
    ולא עוד אלא שאני עוסקת במצווה גדולה, וזו היא המצווה שאני עוסקת בה:  יש בשפת הים מין אחד שאין פרנסתו כי אם מן המים, ובשעה שהוא רעב נוטלני ואוכלני."..

    מופיע בדפי לימוד:

חכמי ימי הביניים


  • מזון ומוסר מהתורה

    מחבר/מראה מקום: עינט קרמר, המאמר "צמ-ח-וני" באתר טבע עברי

    אנו חיים היום בחברה בה קל מאי פעם להשיג מזון - פשוט הולכים למרכז הקניות הקרוב למקום מגורינו וקונים כל אשר תאווה נפשנו. לצד הקלות ברכישת מוצרי המזון, ישנה הרחקה (מכוונת) בינינו ובין הידע על המחיר המוסרי, הסביבתי או החברתי של העלאת המזון על צלחתנו. מה אנו יודעים, למשל, על השכר של הפועלים שקטפו את פולי הקפה שאנו שותים בבוקר, על התנאים בהן חיות התרנגולות המספקות לנו את הביצים לחביתה, או את מספר הק"מ וכמות זיהום האוויר שנדרשה להובלת האגוזים החביבים עלינו לישראל?

    התורה הציגה לפנינו את התובנה כי אנו מושפעים מן האוכל שאנו אוכלים. מציאות ימינו מוסיפה כי אנו משפיעים על העולם בעזרת אותה בחירה ממש. למידת עומק של המצוות הקשורות לאכילה, בשילוב עם ידע אודות תעשיית המזון העכשווית, יאפשרו לנו לבחור כיצד לתקן עולם ובו בעת לעסוק בתיקון המידות. 

  • אכילת בשר כניתוק מהטבע

    מחבר/מראה מקום: עינט קרמר, מאמר "חמ-צ-וני" באתר טבע עברי

    חטאם של דור המבול, כמו גם מעשהו של נח, קשורים בקשר ישיר עם ההיתר לאכול בשר. היתר זה ניתן כאמצעי לאדם להפריד עצמו מעולם בעלי החיים ולהנכיח את שליטתו עליהם, כמו גם "דרך טבעית"  לתעל אליה את התאוות והרצון לשלוט המאפיינים את האנושות. האכילה כאן נתפסת אחרת. לא אכילה כבחירה בטוב, אלא אכילה כאקט של שליטה; אכילה שתפייס את יצרו הרודני של האדם ותמנע ממנו להשחית את דרכיו. לא עוד אכילה כהתכללות בטבע, אלא אכילה כשליטה על הטבע: "ומוראכם וחתכם יהיה על כל חיית הארץ ועל כל עוף השמים בכל אשר תרמוש האדמה ובכל דגי הים בידכם ניתנו. כל רמש אשר הוא חי לכם יהיה לאכלה, כירק עשב נתתי לכם את הכל" (שם ט, ב).

    למעשה מדובר כאן בניתוק של קשר. ניתוק הקשר בין אדם ובהמה על ידי אכילתה, וניתוק הקשר בין מעשי האדם והתנהלות עולם הטבע " עד כל ימי הארץ זרע וקציר וקר וחם וקיץ וחרף ויום ולילה לא ישבתו" (בראשית ח כב).

  • נח בתיבה

    מחבר/מראה מקום: מדרש תנחומא, בובר, פרשת נח סימן יד

    כל אותם שנים עשר חודש שעשה נח בתיבה לא טעם טעם שינה, לא נח ולא בניו, שהיו זקוקין לזון את הבהמה ואת החיה והעופות, שבשין לפילין וזכוכית לנעמה, ויש בהמות שאוכלות בשתי שעות בלילה, ויש אוכלים לשלש.

  • איכות הסביבה

    מחבר/מראה מקום: הרב יעקב אריאל

    אין אפשרות לנתק בין זוהמת הרוח לזיהום האוויר, בין אוויר לאווירה,
    בין מוסר לאקולוגיה, בין השחתת הנפש להשחתת המשאבים; הא בהא
    תליא. חוקים, צווים ותקנות יועילו רק כאשר בני האדם וממשלותיהם
    יהיו חדורים הכרה מוסרית שעליהם להיות אחראים שלא לגרום נזק,
    למרות פיתויי היצר לדאוג רק לרווחתם, להתעשרותם ולסיפוקם העצמי.
    שאלת המפתח בנוגע לנזקי איכות הסביבה היא שאלת איכות החיים
    – לא במשמעותה הצרכנית אלא במשמעותה הערכית.

    מתוך עלון שבת הארץ

  • היהודי הירוק

    מחבר/מראה מקום: הרב יעקב אריאל

    על יהודים מאמינים מוטלת אחריות ייחודית
    באשר לנושא השמירה על איכות הסביבה.
    יהודים שומרי מצוות צריכים להיות ערים יותר
    לכל הנוגע לשמירת הבריאה שברא ה‘, למנוע את השחתתה ולהתחשב
    יותר בזולת ובדורות הבאים. בפרט אמורים הדברים בנוגע לשמירת
    הסביבה בארץ ישראל. אדמתה של הארץ תובעת רמה גבוהה יותר של
    ערכים ומוסר, ואלה תורמים ממילא גם לשמירת הסביבה.

  • מגוון מינים

    מחבר/מראה מקום: החוג לבישול

    למה ציוותה התורה על שילוח הקן? לפי שהלוקח אם על בניה כאילו מכרית המין ההוא מן העולם * . וכן הוא אומר בנח: "וַהֲקִמֹתִי אֶת בְּרִיתִי אִתְּכֶם וְלֹא יִכָּרֵת כָּל בָּשָׂר עוֹד מִמֵּי הַמַּבּוּל" (בראשית ט', י"א). "אִתְּכֶם" – אני ואתם יחד נקיים הברית ונדאג שלא יכרת כל בשר.


    *"...שלא יתיר הכתוב לעשות השחתה לעקור המין, אע"פ שהתיר השחיטה במין ההוא. והנה ההורג האם והבנים ביום אחד או לוקח אותם בהיות להם דרור לעוף כאלו יכרית המין ההוא..." (רמב"ן בפירושו על דברים כב)

     

    מתוך החוג לבישול

  • עולם קטן

    מחבר/מראה מקום: החוג לבישול

    בראשית ז', י"ג-י"ד: בְּעֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה בָּא נֹחַ וְשֵׁם וְחָם וָיֶפֶת...אֶל הַתֵּבָה: הֵמָּה וְכָל הַחַיָּה לְמִינָהּ וְכָל הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ וְכָל הָרֶמֶשׂ הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ לְמִינֵהוּ וְכָל הָעוֹף לְמִינֵהוּ כֹּל צִפּוֹר כָּל כָּנָף:


    אמרו רבותינו: תיבת נח- עולם קטן. פעם אחת שמע נח נקישות בבטן התיבה, ירד וראה את הנקר מנקר ברצפת התיבה, אמר לו נח: מה מעשיך? אמר לו הנקר: קצה נפשי במזון הרגיל ומחפש אני מזון ערב לחיכי, אמר לו נח: כולנו בסירה אחת! במעשיך מטביע אתה את התיבה כולה!

    לאחר שיצא נח מהתיבה החל כורת עצים ואוכל חיות ומזהם אוויר ונהרות. באו לפניו החיות ואמרו לו: נח, מה מעשיך? אמר להם: משפר אני את חיי, אמרו לו: כולנו בסירה אחת! במעשיך מחריב אתה את כדור הארץ!

     

    מתוך החוג לבישול

  • בא אל התיבה

    מחבר/מראה מקום: החוג לבישול

    בראשית ו', י"ט-כ': וּמִכָּל הָחַי מִכָּל בָּשָׂר שְׁנַיִם מִכֹּל תָּבִיא אֶל הַתֵּבָה לְהַחֲיֹת אִתָּךְ זָכָר וּנְקֵבָה יִהְיוּ: מֵהָעוֹף לְמִינֵהוּ וּמִן הַבְּהֵמָה לְמִינָהּ מִכֹּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ שְׁנַיִם מִכֹּל יָבֹאוּ אֵלֶיךָ לְהַחֲיוֹת:


    אמר הקב"ה לנח: "ומכל החי מכל בשר שנים מכל תביא אל התיבה".

    ראה הקב"ה את נח מביא שני ציפורים, שני אריות, שתי חיפושיות.

    אמר לו הקב"ה: מה מעשיך נח?

    אמר לו נח: וכי לא אמרת לי להביא שניים מכל חיה אל התיבה?

    אמר לו הקב"ה: "מהעוף למינהו ומן הבהמה למינה מכל רמש האדמה למינהו..." – אין דומה ציפור הדרור ליונה ולא היונה לתוכי, אין דומה אריה אפריקאי לאריה האסייתי ולא הטיגריס הסיבירי לנמר החברבורות, אין דומה חיפושית הזבל לחיפושית הליקטוס ולא יקרונית הנאה ליקרונית הפרחים.

    ועל כך משורר דוד בתהילים "טוב ה' לכל ורחמיו על כל מעשיו".

     

    מתוך החוג לבישול

  • בהמה ועוף מה עשו?

    מחבר/מראה מקום: החוג לבישול

     בראשית ו', ה'-ז': וַיַּרְא יקוק כִּי רַבָּה רָעַת הָאָדָם בָּאָרֶץ... וַיֹּאמֶר יקוק אֶמְחֶה אֶת הָאָדָם אֲשֶׁר בָּרָאתִי מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה מֵאָדָם עַד בְּהֵמָה עַד רֶמֶשׂ וְעַד עוֹף הַשָּׁמָיִם וגו':


    אם אדם חטא, בהמות ועופות מה עשו?

    כיוצא בזה אתה אומר: אם אדם כורת עצים ומזהם אוויר ומלכלך נהרות, החיות והצמחים שנגזרים למות עמו, מה עשו?

    אלא שגדול כוחו ואחריותו של האדם על קיום העולם, הכי נמי גדול כוחו ואחריותו על קיום העולם.

    זהו שאמר הקב"ה לאדם הראשון (מדרש קהלת, ז', י"ג): "תן דעתך שלא תקלקל ותחריב את עולמי".

     

    מתוך החוג לבישול

  • הולכים ובוכים

    מחבר/מראה מקום: החוג לבישול

    הלכו הפרה, התרנגול והעכבר בדרך והיו בוכים, פגשו את הכלב, התוכי והחתול שהיו הולכים ומשחקים.

    שאלו אותם: מה זכיתם שלא הורגים אתכם בני האדם, שלא הופכים אתכם לתעשייה בתוך לולים צפופים ולא מבצעים עליכם ניסויים, ולא עוד אלא שקוראים לכם בשם, דואגים למזונכם ובריאותכם ומוציאים אתכם לטיולים, וכי מעולים אתם ממנו? והרי לכולנו קרא אלהים "נפש חיה" שנאמר "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית א', כ"ד).

    אמרו להם: אכן אין אנחנו מעולים מכם לפני האלהים, אלא שאותנו קורא האדם 'נפש חיה' וכך מתייחס אלינו ואתכם אין הוא קורא "נפש חיה" ואין הוא מתייחס אליכם אלא כאל בשר או חפץ ואמרה התורה "וְכֹל אֲשֶׁר יִקְרָא לוֹ הָאָדָם נֶפֶשׁ חַיָּה הוּא שְׁמוֹ" (בראשית ב', י"ט).

    הללו המשיכו ללכת ולבכות והללו המשיכו ללכת ולשחוק.

     

    מתוך החוג לבישול

הגות


  • חורבן ובניין (נוח והתיבה)

    מחבר/מראה מקום: ברק דרורי


    א.  עולם קשה נברא מקדם.
         ללא גבול ובלי קודים.
         קיבלו פיקדון, פועלי עולם,         
         קיבלו מ צ י א ו ת.
         כחתול השומר על שמנתו 
         כילד המשוחד
         הלכו בשרירותם.


    ב. פגמו בחיבור, בקשר.
        בינם לעצמם לא מסוגלים 
        לחיות.
        חיי איש-אישה שלהם כחיי 
        בהמה.
        ויחסי החיות, אין מילים בפי.
        השרביט צריך לחזור למקורו,
        ללא רחמים



    ג. להעניש. ללמד לקח. להמית  
       ולהחיות
       מחדש. הכול מחדש. כמעט,
       נפקד אחד. איש פשוט תם מן
       העולם נבחר בנוחיותו.
       להמשיך עולם, חיים ומציאות.
       חיות ממשיכות מסקנות.
       אשמתם אשמת אדם. חמס.
       רוע משתולל. מציאות אחת, 
       וכאחת נענשת.
     
    ד. צר לי עליך עולמי החרב, אני    
        אוהב...
       זוגות יקרים שימרו נא על
       היצירה.
       תבנו, תחיו ותקשיבו
       כי לא תהיה הזדמנות שנייה
       אדם שימשיך בנוחיות
       נוחות לתיבה החדשה זרע
       העולם החדש.

     

    מתוך החוג לבישול

  • לשם מה קיימים יתושים בעולם

    מחבר/מראה מקום: נתן אלתרמן

    לשם מה קיימים יתושים בעולם?
    יתושים, לשם מה קיימים?
    מטרידים ועוקצים, דם אדם מוצצים
    מן הדם מתקיימים ורק גרוד גורמים.
    לשם מה הם בכלל קיימים?
    יתושים קיימים בשביל צפרדעים
    ובשרם לחיכם הוא ערב וטעים
    קיימים הם בשביל הצפרדעים!
    לשם מה קיימות הצפרדעים בעולם?
    צפרדעים, לשם מה קיימות?
    בביצה הן עומדות, מקרקור כבר צרודות
    מיתושים מתקיימות וחירוש רק גורמות.
    לשם מה הן בכלל קיימות?
    צפרדעים קיימות בשביל החסידות
    שאותן הן בולעות ועל רגל אחת עומדות.
    קיימות הן בשביל החסידות!
    לשם מה קיימות חסידות בעולם?
    חסידות, לשם מה קיימות?
    הן תמיד נודדות, משחיתות השדות,
    גם אינן חכמות, רק להרס גורמות
    לשם מה הן בכלל קיימות?
    חסידות, זה ברור, מביאות ילדים
    אשר יהיו אנשים נחמדים.
    חסידות מביאות ילדים!
    לשם מה קיימים אנשים בעולם?
    אנשים, לשם מה קיימים?
    הם הופכים עולמות ועושים מלחמות
    לשם מה הם בכלל קיימים?
    קיימים הם בשביל היתושים
    אשר קיימים מדם אנשים!
    לכן אל תתגאה אדם
    ואל תרבה קושיות.
    לכל יצור כאן בעולם יש סיבה לחיות
    ואל תפגע נא ביתוש שעל אפך עומד
    יבוא יום ובגללו עוד ילד יוולד

    מופיע בדפי לימוד:

  • פרקי שירה

    מחבר/מראה מקום: מיוחסים לדוד ושלמה

    פרק ראשון
    שמים אומרים: השמים מספרים כבוד אל , ומעשה ידיו מגיד הרקיע : ארץ אומרת: ליי הארץ ומלואה , תבל ויושבי בה , ואומר . מכנף הארץ זמרת שמענו , צבי לצדיק :
    גן עדן אומר: עורי צפון ובואי תימן , הפיחי גני יזלו בשמיו , יבא דודי לגנו ויאכל פרי מגדיו :
    גיהנום אומר: כי השביע נפש שוקקה , ונפש רעבה מלא טוב :
    מדבר אומר: ישושום מדבר וציה , ותגל ערבה ותפרח כחבצלת :
    שדות אומרים: יי בחכמה יסד ארץ , כונן שמים בתבונה :

    .....
    פרק שלישי
    אילנות שבשדה אומרים: אז ירננו עצי היער , מלפני יי כי בא לשפוט את הארץ :
    גפן אומרת: כה אמר יי , כאשר ימצא התירוש באשכול , ואמר , אל
    תשחיתהו כי ברכה בו , כן אעשה למען עבדיי , לבלתי השחית הכל :
    תאנה אומרת: נצר תאנה יאכל פריה :
    רמון אומר: כפלח הרמון רקתך מבעד לצמתך :
    תמר אומר: צדיק כתמר יפרח , כארז בלבנון ישגה :
    תפוח אומר: כתפוח בעצי היער כן דודי בין הבנים בצילו חמדתי וישבתי ופריו מתוק לחיכי...
    ירקות שבשדה אומרים: תלמיה רוה , נחת גדודיה , ברביבים תמוגגנה , צמחה תברך :
    דשאים אומרים: יהי כבוד יי לעולם , ישמח יי במעשיו :

    ...

    פרק חמישי
    בהמה דקה טהורה אומרת: מי כמוכה באלים יי , מי כמוכה נאדר בקדש , נורא תהילות עושה פלא : ...גמל אומר: יי ממרום ישאג , וממעון קדשו יתן קולו , שאג ישאג על נוהו ...
     פרד אומר:. יודוך יי כל מלכי ארץ , כי שמעו אמרי פיך :
    חמור אומר: לך יי הגדולה , והגבורה והתפארת והנצח וההוד , כי כל בשמים ובארץ , לך יי הממלכה , והמתנשא לכל לראש ...
     צבי אומר: ואני אשיר עזך , וארנן לבקר חסדך , כי היית משגב לי , ומנוס ביום צר לי
    פיל אומר: מה גדלו מעשיך יי , מאד עמקו מחשבתיך :
    אריה אומר: יי כגבור יצא , כאיש מלחמות יעיר קנאה , יריע אף יצריח , על אויביו יתגבר : ...
     זרזיר אומר: רננו צדיקים ביי , לישרים נאוה תהלה :
    חתול אומר: ארדוף אויבי ואשיגם , ולא אשוב עד כלותם ...

    מופיע בדפי לימוד:

  • חזון איילון

    וּבַחֲלוֹמִי וָאֵרֵא אֶת מִגְדַּל עַזְרִיאֵלִי נוֹטֶה יָמִינָה
    כְּמָט לִנְפֹּל
    וְהָיָה דְּבַר אֲדוֹנַי אֵלַי בְּלָה-גַּרְדִּיָּה, אֲדָר, תָּיו
    שִׁין נוּן טֵית בְּנָסְעִי מִקֶּדֶם צָפוֹנָה.ַּהֲלָכָה נִגְלָה לִי שֵׁנִית וּבְיֶתֶר שְׂאֵת הַיָּמִין
    בּוֹהֵק כֻּלּוֹ בַּשֶּׁמֶשׁ בְּמַרְאַת הַצַּד
    וְהָיָה כְּעֵץ בָּרוּחַ מִתְנוֹדֵד
    כְּטוּרָא נְטוּיָה עַל הָעִיר וְעַל הַחֲלוּמִים הַחֵרְשִׁים
    שֶׁסְּבָבוּהָ, אוֹי מְשׁוֹטְטֵי קַנְיוֹן, מְפֻטְּמֵי יָטְבָתָה
    הַשּׂוֹבְעִים בַּחֲלוֹנוֹת הָרַאֲוָה.
    בַּשְּׁלִישִׁית נְשָׂאַנִי חֲלוֹמִי לִרְחוֹב הֶחָרָשׁ
    רְחוֹב הַלְּבֵנִים וְהַחֹמֶר, מִשָׁם רְאִיתִיו שׁוּב בְּתַקְרִיב
    מִתְנוֹסֵס נוֹרָא הוֹד, אֵין זֹאת כִּי יָרַד אֱלֹהִים כְּבָר לִרְאוֹת
    אֶת הַחֲלוֹנוֹת הַמְּחַקִּים אֶת שָׁמָיו.
    וְהָרוּחַ מַצְלִיף בַּמִּגְדָּל לְבָקְּעוֹ וּמַרְאֵהוּ
    כִּקְלַף הַ"מִּגְדָּל" בַּחֲפִיסַת הַטָּארוֹט,
    קָדְרוּ הֶעָבִים עַל רֹאשׁוֹ בְּקָרְסוֹ עַל קִבּוּץ גָּלֻיּוֹת
    עוֹדִי נִשָּׂא אֶל קוֹמַת הַגַּג לַפּוֹעֲלִים הַזָּרִים שָׁם
    חִיל וּרְעָדָה אֲחָזוּנִי, פִּיזְדָּמָטִי אָנוּ נִתְלִים בַּפִּגּוּמִים
    כִּי נִבְלְלָה כְּבָר שְׂפָתֵנוּ וְנָפוּץ לְכָל עֵבֶר, אוֹי מָה שֶׁיָּגֹרְתִּי
    חֲלוּמִים חֵרְשִׁים בְּמִגְדְּלֵי הַשָּׁלוֹם
    הֵילִילוּ הֵילִילוּ.

    (אגי משעול)

    מופיע בדפי לימוד:

שירה ואמנות