מעגליות

הדס ילינק

דף לימוד על המעגליות בטבע וביהדות. הזדמנות למבט על התנועה המעגלית של חודשי השנה בעת כניסתנו לחודש אדר- החודש האחרון בשנה העברית.

מעגליות                       



בדף מקורות הבא- ננסה לבחון את המעגליות בטבע וביהדות :
גילאים:  נוער, מבוגרים
משך זמן: כשעה
עזרים: תנ"ך

חלק א' מליאה: שיחה על מעגליות ומחזוריות בטבע

רקע: אם מסתכלים בטבע- אפשר לזהות את התנועה המעגלית הנמצאת בכל דבר:
במקרו- סיבוב כדור הארץ על צירו הקובע את מהלך הימים והחודשים. סיבוב כדור הארץ סביב השמש היוצר את המחזור של שנה.
מחזור המים, מחזור הפחמן, מחזור החנקן, מחזור הזרחן- העולם הוא מחזורי.
במיקרו- מחזור הדם, מחזור הנשימה.
המחזוריות הזו מלמדת אותנו מהי התנהלות תקינה-
אין פסולת-  העולם יודע למחזר את עצמו.
אין דבר מיותר- כל דבר הוא חלק ממשהו גדול יותר. גם הפלנקטון הזעיר שבים הוא בעל צורך אדיר במערכת האקולוגית. הכל קשור.

המשבר הסביבתי החל כאשר האדם הפסיק את המערכת המעגלית והפך אותה למערכת ישרה-
אנו שואבים נפט ממאגרים קדומים ומשחררים לאטמוספרה פחמן דו חמצני באופן שלא מאפשר למחזור הפחמן להתמודד עם הכמויות- וכך נוצר עודף פחמן וגזי חממה- ויש התחממות גלובלית.
אנו מייצרים חומרים שלא יודעים להתפרק חזרה באדמה- ואנו מייצרים כמויות אדירות של פסולת שהעולם לא ידע לפני כן.
אנו משתמשים במים שלנו שימוש לא מושכל ומפנים מים שפירים הלאה אל מכוני טיהור שפכים.

חלק ב': לימוד בחברותות:

קראו את הפסוקים הבאים וענו על השאלות הבאות:


•    בראשית א, יד- יט: יד וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים, יְהִי מְאֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהַבְדִּיל, בֵּין הַיּוֹם וּבֵין הַלָּיְלָה; וְהָיוּ לְאֹתֹת וּלְמוֹעֲדִים, וּלְיָמִים וְשָׁנִים.  טו וְהָיוּ לִמְאוֹרֹת בִּרְקִיעַ הַשָּׁמַיִם, לְהָאִיר עַל-הָאָרֶץ; וַיְהִי-כֵן.  טז וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים, אֶת-שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים:  אֶת-הַמָּאוֹר הַגָּדֹל, לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם, וְאֶת-הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה, וְאֵת הַכּוֹכָבִים.  יז וַיִּתֵּן אֹתָם אֱלֹהִים, בִּרְקִיעַ הַשָּׁמָיִם, לְהָאִיר, עַל-הָאָרֶץ.  יח וְלִמְשֹׁל, בַּיּוֹם וּבַלַּיְלָה, וּלְהַבְדִּיל, בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ; וַיַּרְא אֱלֹהִים, כִּי-טוֹב.  יט וַיְהִי-עֶרֶב וַיְהִי-בֹקֶר, יוֹם רְבִיעִי.  {פ}
•    בראשית ג, יט:בְּזֵעַת אַפֶּיךָ, תֹּאכַל לֶחֶם, עַד שׁוּבְךָ אֶל-הָאֲדָמָה, כִּי מִמֶּנָּה לֻקָּחְתָּ:  כִּי-עָפָר אַתָּה, וְאֶל-עָפָר תָּשׁוּב.
•    בראשית ח, כב:עֹד, כָּל-יְמֵי הָאָרֶץ:  זֶרַע וְקָצִיר וְקֹר וָחֹם וְקַיִץ וָחֹרֶף, וְיוֹם וָלַיְלָה--לֹא יִשְׁבֹּתוּ.
•    שמות יב, ב:הַחֹדֶשׁ הַזֶּה לָכֶם, רֹאשׁ חֳדָשִׁים:  רִאשׁוֹן הוּא לָכֶם, לְחָדְשֵׁי הַשָּׁנָה.
•    ויקרא כה, י:וְקִדַּשְׁתֶּם, אֵת שְׁנַת הַחֲמִשִּׁים שָׁנָה, וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ, לְכָל-יֹשְׁבֶיהָ; יוֹבֵל הִוא, תִּהְיֶה לָכֶם, וְשַׁבְתֶּם אִישׁ אֶל-אֲחֻזָּתוֹ, וְאִישׁ אֶל-מִשְׁפַּחְתּוֹ תָּשֻׁבוּ.


א. אילו תנועות מעגליות ניתן לזהות בפסוקים שקראתם?
ב. על מה הם משפיעים? (עניין הזמן ביהדות- זמני תפילות, מועדים)
ג. איזו תודעה יש לאדם הקשוב לתנועה המעגלית?


•    משנה תורה לרמב"ם (1138-1204 ספרד)

א.  ארבעה גופים האלו שהן אש ורוח ומים וארץ, הם יסודות כל הנבראים למטה מן הרקיע; וכל שיהיה מאדם ובהמה ועוף ורמש ודג וצמח ומתכת ואבנים טובות ומרגלייות ושאר אבני בניין והרים וגושי עפר--הכול, גולמו מחובר מארבע יסודות האלו.                        
ג. וכל המחובר מארבע יסודות אלו, להם הוא נפרד בסוף.  יש שהוא נפרד לאחר ימים אחדים, ויש שהוא נפרד לאחר שנים רבים; וכל שנתחבר מהם--אי אפשר שלא ייפרד להם, אפילו הזהב והאודם:  אי אפשר שלא ייפסד ויחזור ליסודותיו, ויחזור מקצתו לאש ומקצתו למים ומקצתו לרוח ומקצתו לארץ.ט  [ד] הואיל וכל הנפרד לאלו ייפרד, למה נאמר לאדם "ואל עפר תשוב" (בראשית ג,יט)--לפי שרוב בניינו מן העפר.  ולא כל הנפסד, כשייפסד, מיד יחזור לארבע היסודות; אלא ייפסד ויחזור לדבר אחר, ודבר אחר לדבר אחר, וסוף הדברים יחזור ליסודות.  ונמצאו כל הדברים חוזרין חלילה.


א. אילו מעגלים בטבע מזהה הרמב"ם?
ב. מה הכוונת הרמב"ם- "ויש שהוא נפרד לאחר שנים רבים; וכל שנתחבר מהם--אי אפשר שלא ייפרד להם"?



קראו את המקורות הבאים:


•    ויקרא כו ג: אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם.  ד וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ.  ה וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם.  ו וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ...

א. מה מובטח לאדם אם הוא מתנהג על פי חוקי ה'?
ב. מה לדעתכם הם החוקים הללו?


•    ילקוט שמעוני פרק כו, רמז תרע: דבר אחר אם בחקתי תלכו חוקים שחקקתי בהם את השמים ואת הארץ.

ג. מהם החוקים הטבועים עוד בבריאה?

חלק ג' מליאה: אסיף:

איסוף הרשמים מהלימוד בחברותות
הרב קוק מנסה להתמודד עם הטכנולוגיה (שהיא קו ישר) ולהתאימה לתנועה המעגלית של חוקי הטבע


•    מאמרי הראי"ה- השופר והחצוצרות: שהרי אנחנו חיים בתוך הטבע המקיף אותנו בחוקיו, והננו מצווים להתהלך עמהם, בקשר קדושת התורה והמצוה את חוקותיו תשמרו, חוקים שחקקתי בהם שמים וארץ. אמנם הננו גם כן מאוגדים, עם כל המעשים אשר רוח האדם הולך ומחדש אותם עם כל הטכניקה כולה, וכל הסתעפויותיה. וכשם שאנו מתהלכים עם חוקי הטבע בהתאמה לדבר ה' ואור תורתו, כן אנו מתהלכים עם חוקי הטכניקה, וחייבים אנו ללכת בהם גם כן בהתאמה עם חוקי התורה ויפעת אורה. ונמצא שיש לנו יהדות טבעית ויהדות טכנית, היהדות הטבעית מובעת היא בתקיעת השופר הכלי הטבעי, אמנם היהדות הטכנית היא מובעת בתקיעת החצוצרות כלי המעשה המתוקן במפעלו של האדם, באומנתו הטכנית. השאיפה האמיצה שלנו היא להרים קרן בשני חלקי היהדות הללו הטבעית והטכנית... ובחצוצרות וקול שופר נריע לפני המלך ד' בבית נכון ונשא. ונלמד את עצמנו ואת כל עמי הארץ אשר יראו כי שם ד' נקרא עלינו, כי הטכניקה האנושית נוצרה כדי לשמש את העולם ואת החיים הנועדים על פי דבר ה' להיות חיים תמימים וטהורים כאשר עשה אלקים את האדם ישר והיא צריכה לא לבלע ולהשחית אלא להעשות טפל לקיומו של העולם בטהרת טבעו הבריא והרענן על פי מהלך חוקי הטבע אשר ברא אלקים חיים ומלך עולם להחיות בהם את בריותיו. ונזכור גם וביחוד אז בימי גדולתנו ופארנו כי השופר מאריך וחצוצרות מקצרות, שמצות היום בשופר. ואשרי העם יודעי תרועה ד' באור פניך יהלכו.


מה מציע הרב קוק? איך ניתן להתאים את החוקי הטכנולוגיה לחוקי הטבע? מה צריך להנחות את הטכנולוגיה?

וקטע נחמד לסיכום:


תבניות ותוכניות בטבע הן מחזוריות. כל תוצרי הטבע הם מרכיבים במערכת המורכבת הזו. אנו מכירים את המחזוריות ממעגל החיים שלנו, ממערכת החגים, מהעונות החקלאיות השזורות בהן - אז בואו נשכיל לבנות גם את שאר מערכות חיינו במחזוריות! העולם האנושי יודע לתכנן תכנון מחזורי, אך לא משכיל. להשתמש בידע זה. אנו חיים על פני כדור הארץ שהוא מערכת סגורה. המחזוריות הכרחית ומובילה אותנו הישר ליחסי גומלין.
הכל קשור לכל- רישות היא עקרון בסיסי בטבע. ההבנה שהכל קשור זה לזה מדגישה את העובדה שיש השלכות לכל מעשה, יצירה ואמירה שלנו. ההשלכות יכולות להיות מרחיקות לכת. הבנת הקשרים מדגישה את הרעיון של מקור אחד המשותף לנו בתוכנית העל, מבלי להגדיר בדיוק מיהו ומהו, שיהיה ה' או גאיה, הרוח הגדולה, כוח עליון, אמא אדמה או כל התייחסות אחרת. אולי כך גם נגביר את המודעות לגורל משותף. ואם הכל קשור אז...
שיתוף פעולה - בוא נעבוד יחד. כמו הטבע המכיר רק מערכות יחסי גומלין. צריך לראות את האירועים בהם ניתן לקיים שיתוף פעולה ולאפשר אותו בכל הזדמנות. זה לא עובד אחרת.
 דרך ארץ - ללכת עם הטבע, לא נגדו. רבים מהצרכים האנושיים נפתרו כבר מזמן על ידי הטבע. למה להמציא כימיקלים שאינם קיימים בטבע ואינם מתפרקים בו, כמו דבק, צבע, חומרי ניקוי ורבים אחרים, אם יש חומר ביולוגי טבעי שעושה אותו דבר? צריך רק לשמור על המינים שבטבע אשר אחראים להמצאות הללו....     
   – אורן מסעי-