כולנו יודעים שהעולם אינו מושלם כמו שהוא, לא רק מבחינה סביבתית אלא גם מבחינות אנושיות: תרבותית, חברתית, כלכלית וכדו' הרעיון של "תיקון עולם" מושך את הלב ומתקשר לייעוד ולתפקיד של האנושות ובאופן ספציפי- של היהדות, אבל... איך עושים את זה בפועל? איך מתקנים את העולם?
פעילות בנושא- תיקון עולם
מקור הביטוי בתפילת "עלינו לשבח": "לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי".
כולנו יודעים שהעולם אינו מושלם כמו שהוא, לא רק מבחינה סביבתית אלא גם מבחינות אנושיות: תרבותית, חברתית, כלכלית וכדו'
הרעיון של "תיקון עולם" מושך את הלב ומתקשר לייעוד ולתפקיד של האנושות ובאופן ספציפי- של היהדות, אבל... איך עושים את זה בפועל? איך מתקנים את העולם?
סיפור:
מדענית אחת היתה מודאגת מאוד ממצבו של כדור הארץ וממצבה של האנושות וגמרה בדעתה למצוא להם פיתרון מדעי. ימים ולילות ישבה מעבדתה הביתית וערכה ניסויים מסובכים.
יום אחד, ביתה הקטנה נכנסה לחדרה ושאלה: "אמא, אני יכולה לעזור?"
"לא תודה" חייכה אליה המדענית העייפה, "אני עסוקה."
"במה?" התעניינה הילדה.
"בתיקון עולם" הודתה האם ויאוש קל התגנב לקולה.
"אבל משעמם לי" פסקה הילדה.
המדענית, שלא יכלה להרשות לעצמה להפסיק את הניסוי החשוב שערכה באמצע, החליטה להעסיק את הילדה במשחק מאולתר לזמן ארוך ככל האפשר. היא תלשה דף ממגזין מדעי שמפת העולם הודפסה עליו וגזרה אותו להמון חתיכות.
הילדה שמחה כשאמה הגישה לה את הגזרים וגליל נייר-דבק, היא אהבה להרכיב תצרפים.
גם האם שמחה כי ידעה שביתה אינה בקיאה עדיין במיקום היבשות והארצות, כך שיש בידה כעת די זמן לסיים את הניסוי.
"בואי נראה אם תצליחי לתקן את העולם" אמרה בחיוך.
כעבור דקות אחדות קראה הילדה: "אמא, סיימתי! הצלחתי לתקן את העולם!"
האם התקשתה להאמין, איך ילדה קטנה יכולה להרכיב בכזאת מהירות את מפת העולם שבקושי הכירה. היא היתה בטוחה שהילדה לא הבינה אותה כהלכה והדביקה את הגזרים באופן אקראי.
מפת העולם המתוקנת היתה מונחת על השולחן לראייה.
להפתעתה, היתה המפה מושלמת, כל הגזרים הודבקו במקומם.
"איך הצלחת? שאלה המדענית את ביתה הגאה.
"הצלחתי בגלל זה" אמרה הילדה והפכה את המפה על פניה. מאחור הופיעה תמונה של אדם.
"בהתחלה התקשתי להרכיב את פיסות התצרף כי אינני בקיאה עדיין במיקום כל הארצות, אך כשהפכתי את הגזרים גיליתי שתמונת אדם אני דוקא יודעת להרכיב."
"תיקנת את האדם וכך, ממילא, תוקן גם העולם". מלמלה האם ההמומה.
דיון חופשי בעקבות הסיפור:
שאלות לדיון:
אילו סוגים של "תיקון עולם" אתם מכירים?
מה הכי דחוף לתקן בעולם?
האם לאדם הקטן יש בכלל יכולת לשנות?
איזה דרכי תיקון-עולם אתם מכירים?
האם רק המבוגרים אמורים לנסות לתקן את העולם?
מה חשוב יותר- תיקון האדם או העולם?
תרגיל יצירה: כל אחד מקבל קרטון או דף ועליו מצייר בצד אחד את עצמו ובצד שני את העולם, באיזה סגנון שרוצים, יכול להיות גם מופשט, קריקטורי, ראליסטי, ילדותי. בסוף גוזרים, מערבבים הכל ומרכיבים ביחד את כל הפאזלים...
משחק "תן קו" ופנטומימה עם המילה "עולם"
כל אחד מן המשתתפים בתורו מקבל ביטוי שמכיל את המילה 'עולם' וצריך לצייר או להציג אותו והיתר צריכים לגלות מהו הבטוי.
ביטויים
רואים עולם, אדון עולם, מאסר עולם, עולם תחתון, העולם הבא, עולם ומלואו, תפיסת עולם, השקפת עולם, פלאי עולם, שיא עולמי, שלום עולמי, מלחמת העולם הראשונה, גג העולם, חסידי אומות העולם, בריאת העולם, סוף העולם, אלוף העולם, כל העולם כולו גשר צר מאוד, עולם חדש, אהבת עולם, עד קצה העולם, הכי בעולם, תיקון עולם.
שמות של סרטים: מלחמת העולמות, עולם גדול מופלא, העולם על פי דן, מסביב לעולם עם פליקס, בשמונים יום.
שירים:
צפייה מודרכת בסרט קולנוע הסימפסונים (ניתן להסתפק בקטע מתוך הסרט):
שאלה למחשבה- על איזה תיקון עולם ותיקון אדם מדובר בסרט?
תחרות- מי מוצא בסרט הכי הרבה הערות שקשורות לביקורת חברתית-סביבתית?