ושתי ואסתר - תהיי יפה ותשתקי?

מיכל ברגמן

מערך שיעור- מגילת אסתר נקראת על-שמה של אישה אמיצה וכוללת בתוכה כמה דמויות נשיות וכמה התייחסויות לנשים: ושתי ויחסו של אחשוורוש אליה ואל כל יחסי נשים וגברים בממלכה, בחירת המלכה החדשה אסתר, מקומה של המלכה הנבחרת בחצר המלכות והמוטיב ששב וחוזר במגילה : מוטיב המסכה – מה שנראה מבחוץ ולעומתו, מה שקורה בפנים.

ושתי ואסתר – תהיי יפה ותשתקי?

על מקומה של האישה במגילה ובעולם שלנו.

כתבה: מיכל ברגמן

קהל יעד:תלמידים בכיתות ט -יב, תנועות נוער, מכינות, מדרשות
משך הזמן: כשעה וחצי לכל שיעור
עזרים: הזמנה לעובדי החצר בשושן,

רציונאל

מגילת אסתר נקראת על-שמה של אישה אמיצה וכוללת בתוכה כמה דמויות נשיות וכמה התייחסויות לנשים: ושתי ויחסו של אחשוורוש אליה ואל כל יחסי נשים וגברים בממלכה, בחירת המלכה החדשה אסתר, מקומה של המלכה הנבחרת בחצר המלכות והמוטיב ששב וחוזר במגילה : מוטיב המסכה – מה שנראה מבחוץ ולעומתו, מה שקורה בפנים.
מקומן של הנשים במגילה מאפשר לנו לבחון את התרבות בה אנו חיים, תרבות המתייחסת לנשים כאל חפץ המקדם מכירות ומעודדת אותן לחוש שאינן יפות וטובות, על-מנת להמשיך ולקיים את תרבות הצריכה. גם אצלנו ישנו פער בין מה שנאמר בחוץ – שוויון, כבוד האדם וכבוד האישה, לבין מה שנעשה למעשה – פרסומות שמפתות אותנו להאמין בחשיבות יופי בלתי אפשרי, בלתי מושג, שבו כביכול תלוי האושר והסיפוק בחיים.

פתיחה – רשימת קניות

•    המשתתפים יחולקו למספר קבוצות, בנות 4-6 משתתפים כל אחת.
•    כל קבוצה תקבל את המידע הבא (ניתן לכתוב את זה על מגילת קלף):


לעובדי חצר המלכות, שושן הבירה.
שלום אחשדרפנים, שרים ועבדים יקרים!
אחשוורוש עורך מסיבת חצר עצומה לשריו ועבדיו –
מסיבה שתמשך ששה חודשים.
אנו, עבדיו ונתיניו הנאמנים, מוזמנים כמובן למסיבת המסיבות.
קודם לכן עלינו לעזור בסידור החצר, בקניות, בבישולים ובהרכבת בר המשקאות ומופעי הבידור.
אתם נבחרתם להיות אחראים על תכנית הבידור!
היכנסו לרשימת המופעים המומלצים של חצר המלך ובחרו את שלושת המופעים הגדולים
זכרו: הצלחת האירוע – תלויה בכם,
ומי שלא מצליח, יכול למצוא את עצמו תלוי...
בהצלחה!



רשימת המופעים המומלצים – חצר המלך אחשוורוש:
•    מופע בולעי האש מכּוּשׁ
•    מופע החלילנים והנחשים הרוקדים מהודו
•    ריקודים ושירים מסביב לעולם - מופע רקדנים ורקדניות מ-127 מדינות
•    קרקס להטוטנים נודד – קסמים מרחבי פרס והסביבה
•    ושתי במופע תצוגה לכתר המלכות
•    המדאים באים – מגידי עתידות ומופע טלפתיה ממָדַי
•    לצחוק כל הדרך לארמון – המצחיקנים מְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה במופע סטאנד אפ על הממלכה, האנשים ומה שביניהם.




•    כל קבוצה תבחר את שלושת המופעים המתאימים ביותר לדעתה, ותנמק את ההחלטה.

 

שאלות לדיון במליאה:

•    מהם המופעים שבחרתם?
•    מה היו השיקולים שלכם בבחירת המופעים?
•    מה דעתכם על המופע של ושתי?


לימוד מקורות משותף:

במסיבה של אחשוורוש, לאחר ששתה יין, הוא מבקש להביא לפניו את ושתי:


א וַיְהִי בִּימֵי אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ  הוּא אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ הַמֹּלֵךְ מֵהֹדּוּ וְעַד-כּוּשׁ שֶׁבַע וְעֶשְׂרִים וּמֵאָה מְדִינָה.  ב בַּיָּמִים הָהֵם כְּשֶׁבֶת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַל כִּסֵּא מַלְכוּתוֹ אֲשֶׁר בְּשׁוּשַׁן הַבִּירָה.  ג בִּשְׁנַת שָׁלוֹשׁ לְמָלְכוֹ עָשָׂה מִשְׁתֶּה לְכָל-שָׂרָיו וַעֲבָדָיו  חֵיל פָּרַס וּמָדַי הַפַּרְתְּמִים וְשָׂרֵי הַמְּדִינוֹת לְפָנָיו.  ד בְּהַרְאֹתוֹ אֶת-עֹשֶׁר כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ וְאֶת-יְקָר תִּפְאֶרֶת גְּדוּלָּתוֹ יָמִים רַבִּים שְׁמוֹנִים וּמְאַת יוֹם. [...]  ח וְהַשְּׁתִיָּה כַדָּת אֵין אֹנֵס  כִּי-כֵן יִסַּד הַמֶּלֶךְ עַל כָּל-רַב בֵּיתוֹ לַעֲשׂוֹת כִּרְצוֹן אִישׁ-וָאִישׁ.  {ס} ט גַּם וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה עָשְׂתָה מִשְׁתֵּה נָשִׁים בֵּית הַמַּלְכוּת אֲשֶׁר לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  י בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי כְּטוֹב לֵב-הַמֶּלֶךְ בַּיָּיִן אָמַר לִמְהוּמָן בִּזְּתָא חַרְבוֹנָא בִּגְתָא וַאֲבַגְתָא זֵתַר וְכַרְכַּס שִׁבְעַת הַסָּרִיסִים הַמְשָׁרְתִים אֶת-פְּנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  יא לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ בְּכֶתֶר מַלְכוּת  לְהַרְאוֹת הָעַמִּים וְהַשָּׂרִים אֶת-יָפְיָהּ כִּי-טוֹבַת מַרְאֶה הִיא.  
(מגילת אסתר, פרק א)


שאלות לדיון:

•    מדוע מבקש אחשוורוש שושתי תבוא לפניו?
•    האם יש קשר בין אופי המסיבה לבין הבקשה של אחשוורוש?
•    מה דעתכם על הסיבה שמביאה המגילה להבאת ושתי אל המלך? האם זו סיבה ראויה, בעינכם?
•    מה צריכה להיות התגובה של ושתי, לדעתכם?


לסכום ביניים

ושתי אמורה להיות מוצגת בפני ציבור החוגגים כעוד אחד מפרטי העושר של המלך אחשוורוש: ישנה החצר המפוארת, כלי הזהב והכסף, האוכל והשתייה וגם המלכה היפה – עוד פריט באוסף העשיר של אחשוורוש. בעולם של רדיפה אחרי עוד עושר, רעבתנות ונהנתנות הופכת אשת המלך לפריט לאספנים. במקום שבו המלך לא מתייחס לאשתו כאל בן-אדם, די פשוט להגיע למצב של התעלמות מחייו של עם שלם.


לימוד ודיון במליאה

•    האם אתם זוכרים כיצד הגיבה ושתי להזמנתו של אחשוורוש?
וַתְּמָאֵן הַמַּלְכָּה וַשְׁתִּי לָבוֹא בִּדְבַר הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר בְּיַד הַסָּרִיסִים וַיִּקְצֹף הַמֶּלֶךְ מְאֹד וַחֲמָתוֹ בָּעֲרָה בוֹ. (מגילת אסתר, פרק א, פסוק יב).
•    מה דעתכם על תגובתה של ושתי?
•    מהן הסיבות, לדעתכם, שגרמו לה לסרב לבוא לפני המלך והמוזמנים?


לימוד ופעילות בקבוצות

•    המשתתפים יחזרו לקבוצות הלימוד שלהם.
•    כל קבוצה תקבל את תיאור המשך המאורעות בחצר המלך, מפרק א' של המגילה.
•    כל קבוצה תתבקש להציג בפני המליאה קטע קצר ממאורעות הפרק:
קבוצה א' - אחשוורוש כועס על ושתי ומתייעץ בשריו מה לעשות בה.
קבוצה ב' – מְמוּכָן (אחד השרים) מסביר את חומרת המעשה של ושתי.
קבוצה ג' – השליחים מודעים ברחבי הממלכה על החוק החדש
קבוצה ד' – משפחה שמתמודדת עם החוק החדש
קבוצה ה' – עוד משפחה מתמודדת עם החוק החדש.

וַיֹּאמֶר מומכן (מְמוּכָן) לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים לֹא עַל-הַמֶּלֶךְ לְבַדּוֹ עָוְתָה וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה  כִּי עַל-כָּל-הַשָּׂרִים וְעַל-כָּל-הָעַמִּים אֲשֶׁר בְּכָל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ.  יז כִּי-יֵצֵא דְבַר-הַמַּלְכָּה עַל-כָּל-הַנָּשִׁים לְהַבְזוֹת בַּעְלֵיהֶן בְּעֵינֵיהֶן  בְּאָמְרָם הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אָמַר לְהָבִיא אֶת-וַשְׁתִּי הַמַּלְכָּה לְפָנָיו וְלֹא-בָאָה.  יח וְהַיּוֹם הַזֶּה תֹּאמַרְנָה שָׂרוֹת פָּרַס-וּמָדַי אֲשֶׁר שָׁמְעוּ אֶת-דְּבַר הַמַּלְכָּה לְכֹל שָׂרֵי הַמֶּלֶךְ וּכְדַי בִּזָּיוֹן וָקָצֶף.  יט אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב יֵצֵא דְבַר-מַלְכוּת מִלְּפָנָיו וְיִכָּתֵב בְּדָתֵי פָרַס-וּמָדַי וְלֹא יַעֲבוֹר  אֲשֶׁר לֹא-תָבוֹא וַשְׁתִּי לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ וּמַלְכוּתָהּ יִתֵּן הַמֶּלֶךְ לִרְעוּתָהּ הַטּוֹבָה מִמֶּנָּה.  כ וְנִשְׁמַע פִּתְגָם הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-יַעֲשֶׂה בְּכָל-מַלְכוּתוֹ כִּי רַבָּה הִיא וְכָל-הַנָּשִׁים יִתְּנוּ יְקָר לְבַעְלֵיהֶן לְמִגָּדוֹל וְעַד-קָטָן.  כא וַיִּיטַב הַדָּבָר בְּעֵינֵי הַמֶּלֶךְ וְהַשָּׂרִים וַיַּעַשׂ הַמֶּלֶךְ כִּדְבַר מְמוּכָן.  כב וַיִּשְׁלַח סְפָרִים אֶל-כָּל-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ אֶל-מְדִינָה וּמְדִינָה כִּכְתָבָהּ וְאֶל-עַם וָעָם כִּלְשׁוֹנוֹ  לִהְיוֹת כָּל-אִישׁ שֹׂרֵר בְּבֵיתוֹ וּמְדַבֵּר כִּלְשׁוֹן עַמּוֹ.
(מגילת אסתר, פרק א, פסוקים טז-כב).


שאלות לדיון במליאה

•    מה קורה כאן? האם החוק החדש הוא חוק שאפשר ליישם אותו?
•    האם יש קשר בין החוק החדש לבין מה שקרה בזמן המשתה?
•    האם רצוי ליישם חוק כזה, לדעתכם? מדוע?


לסכום ביניים

המגילה מציגה את שלטונו של אחשוורוש ואת חכמיו באור מגוחך ואפילו עלוב: האנשים ששולטים ברוב העולם חשובים שניתן לקיים קשר בין בעל לאיש באמצעות חוק!
אחשוורוש, השליט העשיר ובעל השררה לא מסוגל לפתור בעיה בינו ובין אשתו והוא נרדף אחרי פחד מאובדן שליטה ושלטון.
כל חכמי החצר מתגלים כ-'חכמים בלילה' , כאלה שלא מצליחים להבדיל בין שליטה בכמויות אוכל וברכישת כלים יקרים לבין יחסים בני אדם, קשר בין בעל לאשתו. האישה נתפסת כעוד חפץ יפה שנועד לקשט את חיי ההוללות והראוותנות של המלך ושל חצר המלוכה.


שאלות לדיון

•    האם מאורעות המשתה, היחס לושתי והיחס לנשות הממלכה דומים ליחס לבנות כיום?
•    האם יתכן שכיום יועבר חוק שכזה? מדוע?
•    כיצד מתייחסים ליופי ולגוף בפרסומות? בתכניות בידור? באמצעי התקשורת?

 

פעילות – אסתר והיופי המבלבל

•    המשתתפים יתכנסו לקבוצות.
•    כל קבוצה תקבל מידע על אסתר ותתבקש ליצור לה תעודת זהות: התנהגות, מראה, תכונות וכד'..

מידע על אסתר:

•    וְהַנַּעֲרָה יְפַת-תֹּאַר וְטוֹבַת מַרְאֶה (מגילת אסתר, פרק ב, פסוק ז)
•    לֹא-הִגִּידָה אֶסְתֵּר אֶת-עַמָּהּ וְאֶת-מוֹלַדְתָּהּ  כִּי מָרְדֳּכַי צִוָּה עָלֶיהָ אֲשֶׁר לֹא-תַגִּיד(מגילת אסתר, פרק ב, פסוק י)
•    וַתְּהִי אֶסְתֵּר נֹשֵׂאת חֵן בְּעֵינֵי כָּל-רֹאֶיהָ (מגילת אסתר, פרק ב, פסוק טו)
•    וַיֶּאֱהַב הַמֶּלֶךְ אֶת-אֶסְתֵּר מִכָּל-הַנָּשִׁים וַתִּשָּׂא-חֵן וָחֶסֶד לְפָנָיו (מגילת אסתר, פרק ב, פסוק יז)
•    [בעקבות בקשתו של מרדכי כי אסתר תתערב אצל אחשוורוש להצלת היהודים] וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי.  טז לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי. (מגילת אסתר, פרק ד, פסוקים  טו-טז)
•    וַתַּעַן אֶסְתֵּר הַמַּלְכָּה וַתֹּאמַר אִם-מָצָאתִי חֵן בְּעֵינֶיךָ הַמֶּלֶךְ וְאִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב  תִּנָּתֶן-לִי נַפְשִׁי בִּשְׁאֵלָתִי וְעַמִּי בְּבַקָּשָׁתִי.  ד כִּי נִמְכַּרְנוּ אֲנִי וְעַמִּי לְהַשְׁמִיד לַהֲרוֹג וּלְאַבֵּד וְאִלּוּ לַעֲבָדִים וְלִשְׁפָחוֹת נִמְכַּרְנוּ הֶחֱרַשְׁתִּי כִּי אֵין הַצָּר שֹׁוֶה בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ. (מגילת אסתר, פרק ז, פסוקים  ג-ד)


שאלות לדיון מסכם:

•    מהן התכונות המרכזיות של אסתר?
•    האם היא דומה לושתי, במה?
•    במה הן שונות זו מזו?
•    מה מלמדת אותנו המגילה על מקומה של האישה בעולם?

 

קריאה לסכום:

דרישתו של מרדכי, אליבא דאסתר, היא לעשות ‘מעשה ושתי’, לסכן את חייה. ומרדכי קורא לה לעשות זאת, לצאת בעקבות המלכה הראשונה ולבחור בכוח, על אף הסיכון: "כִי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי, בָּעֵת הַזֹּאת–רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר, וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ; וּמִי יוֹדֵעַ–אִם-לְעֵת כָּזֹאת, הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת". המלכות בה התחלת לצמוח, היא ההזדמנות לתיקון גדול, לרווח והצלה לכל היהודים, אך היא מותנית קודם בתיקון המגדרי, ביכולת לצאת מהשתיקה שממוכן גזר על כל הנשים, ביכולת לקום ולעשות מעשה, ביכולת להתייצב מול המלך כאדם אוטונומי ללא מורא, ביכולת לחזור על ‘מעשה ושתי’ שלחמה על זכותה כאדם בעל צלם אלוקים, שאיננו מוכן לשמש כשעשוע מיני של אדם אחר, גם אם הוא מוכתר כמלך. אסתר נענית לאתגר, היא מבינה שזו קריאה להגשמה קיומית של החיים ועדיף לה להסתכן מלהיוותר עלובה חסרת מעש: "וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי, אָבָדְתִּי". מול עינינו מתחולל בה שינוי קיצוני. היא לוקחת מנהיגות ומתחילה לפעול, בונה תכנית אסטרטגית לפעולת הצלה מתוחכמת ומצווה על מרדכי [...]
מכאן ואילך היא הופכת לגיבורה הראשית המובילה למהפך הגורלי של עם ישראל. ואכן המגילה קרויה – ובצדק על שמה, היא הובילה לנס הגדול. צמיחתה מן הדיכוי הקשה, של אשה אנוסה וכנועה, למנהיגה אמיצה ודגולה, בעלת כושר תמרון אסטרטגי, ארוך טווח, משקפת את כוח הבחירה והתשובה. כביכול, הסיפור האישי שלה, מסמל את המהפך שעובר על העם שחוזר בתשובה, לעצמו, לעצמיותו ולפעילות יזומה של הגנה עצמית מול האויב.
המרתק בסיפורנו הוא שרק לאחר שהתרחש המהפך המגדרי, והאשה נטלה מנהיגות והפכה להיות פעילה, יכול היה להתרחש המהפך הלאומי והעם המדוכא והמאוים לקח שליטה ונלחמים באלו שקמו להרגו.
אסתר החדשה, הופכת למורת הלכה ושותפה מלאה בהנהגת העם היהודי בפרס [...]
(חנה קהת, על המאבק שאינו מדובר – במגילת אסתר, אתר במחשבה שניה)


נספח: למתקדמים – חפצון בימינו :

מומלץ לשלב בפעילות לבני נוער בתיכון, במסגרת פעילות להורים וילדים, או כחלק מפעילות לבנות מצוה.
•    סרטון על אשליית היופי באמצעות הפוטושופ.

•    סרטון קליפ של ליאור נרקיס לשיר 'את העיניים שלי'.