תשמור על העולם, ילד? – על מקום האדם בעולם

מיכל ברגמן

מערך שיעור העוסק בייעודו ובמקומו של האדם בשמירה על העולם על-פי מקורות יהודיים.

 

 

לימוד על מקום האדם בעולם ועל תפקידו בשמירת הבריאה

דף לימוד לכל משפחה.

פעילות זו נחלקת לשניים:

דף לימוד ללימוד משותף הורים וילדים.

יצירה משותפת על מקום האדם בעולם בעקבות הלימוד.

האביזרים הדרושים:

תמונות משפחתיות ותמונות של ראשי הלומדים (אם ובן למשל) ,

דבק

מספרים

דפים ממוחזרים

עיתונים

צבעים וכלי כתיבה.

קופסאות קורנפלקס ו-2 גלילי נייר טואלט (לא חובה)

 

לימוד משותף הורים וילדים:

הלימוד עוסק, כאמור, בייעודו ובמקומו של האדם בשמירה על העולם על-פי מקורות יהודיים.

מהלך הלימוד:

כל משפחה תקבל דף לימוד – לומדים ביחד את המקור, עונים על שאלות לאחר דיון משותף.

 

תשמור על העולם, ילד? – על מקום האדם בעולם

מהו בית מדרש?

בית המדרש הוא מקום לימוד יהודי עתיק, שבו למדו קבוצות קטנות יחד.

תמיד היה מישהו שיודע קצת יותר, אבל הרעיון הוא שכל אחד תורם ללימוד כי כל אחד יודע משהו, מכיר דברים בעולם ויכול לשאול שאלות חשובות שילמדו את כולם.

איך לומדים בבית המדרש שלנו?

קוראים את המקור

קוראים את השאלות המנחות וכל אחת ואחד אומרים מה הם חושבים.

את התשובות כותבים במקום המתאים .

שימו לב! אתם לא חייבים להסכים, ולכל שאלה יכולה להיות יותר מתשובה אחת .

מה תפקיד האדם בעולם?

לפניכם שנית תיאורים של בריאת האדם. בכל אחד מהם אלוהים נותן לאדם תפקיד אחר:

וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם בְּצַלְמוֹ, בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ:  זָכָר וּנְקֵבָה, בָּרָא אֹתָם.  וַיְבָרֶךְ אֹתָם, אֱלֹהִים, וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת-הָאָרֶץ, וְכִבְשֻׁהָ; וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם, וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם, וּבְכָל-חַיָּה...    (בראשית, א, כז-כח)

וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ. (בראשית, ב, טו)

שאלות לדיון:

האם אתם מבחינים בהבדל בין שני התיאורים.

מהו תפקיד האדם בעולם על-פי כל אחד מהמקורות?

עם מי מהתפקידים אתם יותר מזדהים. מדוע?

למה נברא האדם אחרון?

אדם נברא אחרון מכל בעלי החיים. למה נברא האדם אחרון? כדי שלא יהיה זחוח ושאנן. אם יחוש האדם עליון, מיד יכולים לבוא ולומר לו: היתוש נברא לפניך במעשה בראשית. (על-פי תוספתא סנהדרין פ"ח הל' ז-ט)

שאלות לדיון:

מאיזו התנהגות של בני האדם המקור חושש?

האם החשש שלו מוצדק, לדעתכם? מדוע?

האם תוכלו לחשוב על מעשים שעושים כיום בני האדם שמתנהגים כלפי העולם כפי שהמקור  מנסה ללמד אותנו?

האם תוכלו לחשוב על פעולות שעושים בני האדם שאינם נוהגים בכבוד ובענווה כלפי העולם והטבע?

ולסיכום...

נסו לנסח ביחד את דעתכם – מה התפקיד שלנו, בני האדם, בשמירה ובהגנה על העולם – 

כיצד עלינו לפעול בסביבתנו הקרובה?  

 

כל אחד מהשותפים ללימוד (הורה וילד) ינסח משפט או שניים המתארים את חשיבות שמירת הסביבה עבורו ו/או מה הוא מעוניין לעשות כדי לשמור על העולם.

המשפט ייכתב על נייר בתוך 'בלון' קומיקס.

כל משתתף יצור את דמותו מנייר וידביק לה את הראש מתמונתו המצולמת.

ניתן לחבר את שני החלקים (גוף+ ראש) לגליל נייר טואלט וכך ליצור דמות תלת-מימדים.

הדמויות יודבקו על נייר לצד 'בלוני הקומיקס'.

במידה ובוחרים ליצור דמויות תלת-ממדיות יוצרים קרקע ורקע מקופסת קורנפלקס (צלע אחת כקרקע והשנייה כרקע) מעטרים ומניחים על ה'קרקע' את הדמויות. 

לסיכום

לנו, בני האדם, תפקידים ייחודיים בעולם:  עלינו לשלוט בעולם אך עלינו לעשות זאת באופן אחראי – באופן המכיר את מגבלות הכוח שלנו. עלינו לדאוג שעולמנו ימשיך והתקיים – שיהיו בו די מים מתוקים, אוויר נקי, שקט ושלווה. שמגוון המינים העצום ימשיך להתקיים ושהיערות ימשיכו להצמיח עצים לרווחת כולנו.

האחריות על כל אלה מוטלת על האדם – על כל אחת ואחד מאתנו. אפשר לקיים אותה בכל בית כאשר סוגרים את ברז המים בזמן צחצוח השיניים, כאשר מגלים מודעות לחיסכון באנרגיה וחוסכים בחשמל ובשימוש בטלפונים סלולאריים. 

זהו העולם שלנו, וכחלק מכניסת הילדים לעולם הבוגרים הם נקראים להיות אחראים ולדאוג גם-הם לעולמנו בבית ומחוצה לו.

מומלץ לסיים בשירה משותפת: 

עוד לא תמו כל פלאייך

שירת העשבים

בארץ אהבתי השקד פורח

הללויה