השושנה בגלות

תיקוני הזוהר, הרשב"י

בין שתי קומות הנפש

על השכינה החולה בגלותה ועל החברים המחפשים לה מרפא דרך ריחות ופירות הארץ.

קָם הַזָּקֵן שֵׁנִית מֵאוֹתָם רָאשֵׁי הַיְשִׁיבָה, וְאָמַר: המאוֹר הַקדוֹש (-רשב"י), הֲרֵי הַסִּימָנִים הַלָּלוּ הֵם שֶׁל הַחֹלִי בַּגָּלוּת, כְּשֶׁהַדֹּפֶק מִתְקַצֵּר וְהַגָּלוּת מִתְקַצֵּר, הֲרֵי מַטֶּה כְּלַפֵּי גְבוּרָה בֵּית הַדִּין הַגָּדוֹל, וְמַּגֵּפָה מַרְאִים לַמָּשִׁיחַ וְלַשְּׁבָטִים. וּמִשּׁוּם זֶה נִשְׁבְּעָה אוֹתָהּ חוֹלָה בַגָּלוּת לְיִשְׂרָאֵל, אִם תָּעִירוּ וְאִם תְּעוֹרְרוּ, שֶׁלֹּא יִהְיֶה בִמְהִירוּת, אֶלָּא עַד שֶׁתֶּחְפָּץ. 

 וְאִם הַדֹּפֶק מִתְאַרֵךְ, הֲרֵי מַטֶּה כְּלַפֵּי חֶסֶד, וְעִם כָּל זֶה הַחֹלִי בַּגָּלוּת מִתְאַרֵךְ, וְאִם הַדֹּפֶק לֹא אָרֹךְ וְלֹא קָצָר, הֲרֵי מִתְעוֹרְרִים רַחֲמִים לַחוֹלה בַגָּלוּת, שֶׁהִיא הַלֵּב, וְלָעוֹרְקִים שֶׁלָּהּ שֶׁהֵם בָּנֶיהָ, יִשְׂרָאֵל. וְזֶהוּ הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, עָלָיו נֶאֱמַר וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים אֲקַבְּצֵךְ. 

 וְעוֹד, כְּשֶׁהַדֹּפֶק הוּא כְּמוֹ תְרוּעָה בִּמְהִירוּת, דֹּחַק אַחַר דֹּחַק, מִיָּד תָּבא הַגְּאֻלָּה.

וְעוֹד, אוֹתָהּ חוֹלָה, שֶׁהִיא הַלֵּב, כְּשֶׁהָרוּחַ אֵינָהּ נוֹשֶׁבֶת אֵלֶיהָ, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וְרוּחַ אֱלֹהִי''ם מְרַחֶפֶת עַל פְּנֵי הַמָּיִם, הִיא לֹא דוֹפֶקֶת בָּעוֹרְקִים שֶׁלָּהּ, וְכֻלָּם חֲשׁוּבִים בַּגָּלוּת כְּמוֹ מֵתִים, וְנֶאֱמַר בָּהֶם בַּמַּחֲשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי כְּמֵתֵי עוֹלָם, וּמִשּׁוּם זֶה בַּגָּלוּת אֲנִי יְשֵׁנָה. וְהִיא חוֹלָה בַגָּלוּת, וְכַמָּה רוֹפְאִים תַּלְמִידֵי חֲכָמִים מִשְׁתַּדְּלִים עָלֶיהָ עִם כַּמָּה בְשָׂמִים וְרֵיחוֹת שֶׁל שׁוֹשַׁנִּים, תַּפּוּחִים וֶאֱגוֹזִים וְרִמּוֹנִים, וְלֹא חוֹזֶרֶת אֵלֶיהָ הָרוּחַ בָּהֶם בַּגָּלוּת בַּחֹלִי שֶׁלָּהּ, וְהַדֹּפֶק לֹא חוֹזֵר אֵלֶיהָ.

עַד שֶׁיָּבא הָרוֹעֶה הַנֶּאֱמָן הָאָהוּב שֶׁלָּהּ, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ הָרוֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים, וּמֵבִיא לָהּ תַּפּוּחַ וְשָׂם בְּחָטְמָהּ, וּמְרִיחָה בּוֹ, וְנוֹדַעַת אֵלָיו. זֶהוּ שֶׁכָּתוּב מְנַחֵם מֵשִׁיב נַפְשִׁי. מִיָּד חוֹזֶרֶת הָרוּחַ וְהַדֹּפֶק אֵלֶיהָ. בְּאוֹתוֹ זְמַן מְשַׁבַּחַת אוֹתוֹ, כְּתַפּוּחַ בַּעֲצֵי הַיַּעַר כֵּן דּוֹדִי בֵּין הַבָּנִים וְכוּ', וְאַחַר כָּךְ יִכָּנֵס לַגָּן וּמוֹצִיא מִשָּׁם רִמּוֹנִים, וְנוֹתֵן לָהּ מֵעֲסִיס הָרִמּוֹנִים, וְלוֹקֵט אֱגוֹז וְשׁוֹבֵר הַקְּלִפּוֹת, וְנוֹתֵן לָהּ הַמֹּחַ מִבִּפְנִים, וְהִיא אוֹכֶלֶת וְשׁוֹתָה מֵעֲסִיס הָרִמּוֹנִים וְנִרְפֵּאת, וְזֶהוּ שֶׁאָמַר הַכָּתוּב אֶל גִּנַת אֱגוֹז יָרַדְתִּי.

בֵּינְתַיִם הִנֵּה בָּא הַנֶּשֶׁר, הַנֶּשֶׁר הַגָּדוֹל בַּעַל הַכְּנָפַיִם, וְנוֹתֵן שְׁלֹשָׁה קוֹלוֹת, וְעוֹלֶה לֶהָרִים. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן לַחֲבֵרָיו: בְּוַדַּאי שֶׁנִּמְצָא רָצוֹן לְמַעְלָה, וְרַחֲמִים נִמְצָאִים לַשְּׁכִינָה וְיִשְׂרָאֵל בַּגָּלוּת, שֶׁוַּדַּאי שָׁלֹשׁ חַיּוֹת הֵן בַּמֶּרְכָּבָה, אַרְיֵה שׁוֹר נֶשֶׁר, וּבְכֻלָּם אֵין רַחֲמִים כְּבַנֶּשֶׁר, וּמִשּׁוּם זֶה אָמַר לְיִשְׂרָאֵל וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים וָאָבִיא אֶתְכֶם אֵלָי. בֵּינְתַיִם הִנֵּה הַנֶּשֶׁר בָּא אֲלֵיהֶם פַּעַם אַחֶרֶת, וְהִכָּה בִכְנָפָיו עֲלֵיהֶם, וְהֵרִים קוֹלוֹת וְעָלָה לָהָר. אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן: בְּוַדַּאי שֶׁהוּא מַכֶּה בִכְנָפָיו עָלֵינוּ וְעוֹלֶה שָׁם. אָמְרוּ לוֹ: עֲלֵה, וַהֲרֵי אֲנַחְנוּ אַחֲרֶיךְ. עָלוּ כֻלָּם אַחֲרָיו לָהָר, וְהוּא עָלָה לְמַעְלָה עַד שֶׁלֹּא נִרְאָה.

לְפִי שָׁעָה הֲרֵי הַנֶּשֶׁר בָּא, וּשְׁתֵּי שׁוֹשַׁנִּים בְּפִיו, וְזָרַק אוֹתָם עַל (ידיהם) רֹאשָׁם (על ידיו). מִיָּד שָׂמַח רַבִּי שִׁמְעוֹן שִׂמְחָה רַבָּה. אָמַר לָהֶם: חֲבֵרִים, בְּוַדַּאי שִׂמְחָה הִזְדַּמְּנָה לַשְּׁכִינָה שֶׁהִיא חוֹלָה, שֶׁהֲרֵי אִם שׁוֹשַׁנָּה אַחַת נָתַן בֵּינֵינוּ, לֹא הָיְתָה זוֹ רְפוּאָה, מִשּׁוּם שֶׁשּׁוֹשַׁנִּים רְמוּזִים כְּנֶגֶד בַּיִת רִאשׁוֹן וְשֵׁנִי, שֶׁנִּשְׁבַּע הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שֶׁלֹּא יִכָּנֵס זֶה בְּלִי זֶה. וּמִשּׁוּם שֶׁזָּרַק שְׁנַיִם, זֶה רוֹמֵז עַל שְׁנֵי שׁוֹשַׁנִּים, כָּעֵת זוֹהִי רְפוּאָה שְׁלֵמָה, וְאָז צָרִיךְ לִפְתֹּחַ עֲלֵיהֶם כְּמוֹ שֶׁהָיִינוּ.

פָּתַח רַבִּי שִׁמְעוֹן וְאָמַר: אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי הָרוֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים. מַה זֶּה שׁוֹשַׁנִּים? אֶלָּא הַשּׁוֹשַׁנָּה הָעֶלְיוֹנָה, הַשְּׁכִינָה הָעֶלְיוֹנָה, וְהִיא קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית, וְשׁוֹשַׁנָּה הַשְּׁנִיָּה שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל עַרְבִית, הַשְּׁכִינָה הַתַּחְתּוֹנָה, זוֹ לְיָמִין וְזוֹ לִשְׂמֹאל, הָרוֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים זֶה הָעַמּוּד הָאֶמְצָעִי, וְהַשּׁוֹשַׁנָּה הָעֶלְיוֹנָה שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע שֶׁל שַׁחֲרִית, שֶׁהוּא בֹקֶר, הַיָּמִין שֶׁל אַבְרָהָם, יֵשׁ לָהּ חֲמִשָּׁה עָלִים, וְהֵם שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יהו''ה אֱלֹהֵינ''וּ יהו''ה, וּשְׁלֹשָׁה עָשָׂר עָלִים מִבִּפְנִים אֶחָ''ד, שִׁשָּׁה אֲדֻמִּים וְשִׁשָּׁה לְבָנִים, וְהַשּׁוֹשַׁנָּה שֶׁנִּכְלֶלֶת בָּהֶם הֲרֵי שְׁלֹשׁ עֶשְׂרֵה בְּחֶשְׁבּוֹן אֶחָ''ד, וְכֵן שׁוֹשַׁנָּה בָּהּ עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה גַּרְעִינִים בַּתַּפּוּחַ שֶׁלָּהּ, כְּחֶשְׁבּוֹן עֶשְׂרִים וְחָמֵשׁ אוֹתִיּוֹת הַיִּחוּד, וְכֵן בַּשּׁוֹשַׁנָּה הַשְּׁנִיָּה עֶשְׂרִים וַחֲמִשָּׁה גַּרְעִינִים, וְכֻלָּם עוֹלִים לַחֲמִשִּׁים, שׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים זֶה בְּרֵאשִׁית בָּרָא, וְזֶה (בראשית ב' שושנה י').