ואם אני לעצמי מה אני

      “ואם אני לעצמי מה אני”  –  התנהלות ירוקה שוטפת בקהילה

מבנה ירוק

•          מיון ומיחזור אשפה – ניתן להציב בבית הכנסת/מתנ”ס פחים להפרדת פסולת, נייר, פלסטיק, זכוכית, ברזל, סוללות ואלקטרוניקה. במקומות בהם ישנה פעילות יום יומית  אין סיבה שאנשים לא יביאו אליו  סוללות למיחזור למשל .

•          חסכון באנרגיה – למתחילים – החלפת הנורות לנורות חסכוניות, הוספת מאווררים על חשבון המזגנים וכיוון שעון שבת למזגנים למניעת בזבוז. למתקדמים – נטיעה של עצים או מטפסים נשירים בצדי המבנה, אשר יצלו עליו  בקיץ ויאפשרו מעבר קרני השמש  בחורף.

•          חסכון במים– חסכמים בשירותים  ובדיקה שאין ברזים מטפטפים הינם צעדים ראשונים לחסכון במים. ולמתקדמים – אגירת מי מזגנים ומרזבים להשקיית הגינה  הינו צעד פשוט (עשייה חד פעמית) ומתבקש ביותר לאור משבר המים הפוקד את ארצנו הקטנטונת.

התנהלות ירוקה שוטפת

•          הפסקת השימוש בכלים חד פעמיים – באירועים קהילתיים הדבר עשוי להיות מורכב, אבל בישיבות וערבי לימוד קטנים אין סיבה לא להשתמש בכוסות רב פעמיות ולשטוף אותם עם סיום המפגש.

•          הורדת  הבשר האדום (פרות וכבשים) מהתפריט של האירועים בקהילה – הבשר האדום, מלבד היותו לא בריא, הינו אחד המפגעים הסביבתיים הגדולים ביותר בכל אחד משלבי ה”ייצור”. למשל –20% מפליטות גז המתאן הגורם לאפקט החממה בעולם, נוצרים כתוצאה מנפיחות  הצאן והבקר המגודל לצורך תעשיית הבשר וזוהי רק ההתחלה של פירוט הנגעים של תעשייה זו , הגובלת בין השאר בעבירה על “צער בעלי חיים”.

צעד ראשון להקמת מרכז מיחזור בקהילה

בטבע אין זבל

התהליכים בטבע מעגליים – עץ משיר עלים, פרחים ופירות, הם עוברים תהליך התפרקות טבעי והופכים לרכיבים המזינים את האדמה ואת הצומח עליה. אין פסולת, הכל מתמחזר.

בית ממוצע בישראל מייצר כ – 2.5 ק”ג אשפה ביום ובירושלים לדוגמא יש לפנות מדי יום כ- 400 טון אשפה. האשפה יוצרת זיהום, מחלות וריח וגוזלת  שטחים פתוחים.

כ- 50% מכלל האשפה, הינה חומר אורגאני. (שאריות מזון וגזם גינות). האשפה האורגנית המגיעה למזבלות מזדהמת מכימיקלים שנמצאים שם ולא יכולה לחזור למעגל החיים. בנוסף במזבלה האשפה סובלת מחוסר חמצן, מה שמאט מאוד את תהליך ההתפרקות הטבעית שלה וגורם לפליטת גז מתאן, אחד הגורמים להתחממות האקלים.

להפוך זבל לזהב

הפרדת הפסולת האורגאנית והנחתה בסביבה לחה ועם גישה לחמצן, מאפשרת פירוק האשפה ע”י  בע”ח וחיידקים, והפקת תוצר המעשיר מאוד את האדמה- קומפוסט. הכנה ושימוש בקומפוסט ביתי, מזין את האדמה המזינה אותנו., מסייע מאוד לגדילת הצמחים, חוסך כסף בקניית דשנים יקרים ממשתלות, ומשמש תחליף טבעי לדישון האדמה בדשנים כימיים אשר מרעילים את האדמה ואת מי התהום.

אז מה עושים?

מניחים בחצר/ בגינת בית הכנסת קומפוסטר – ארגז עץ או פלסטיק הבנוי כך שיתאים בצורה אופטימלית לפירוק אשפה אורגנית. אחרי כל אירוע קהילתי מפרידים את הפסולת – כאשר האשפה האורגנית מוצאת את דרכה לקומפוסטר ומכוסה ב”זבל יבש” (עלים, ענפים וכן הלאה). מדי פעם ניתן לפנות את הקומפוסט הבשל (נראה ומריח כמו אדמה דשנה) מתחתית המיכל ולדשן איתו את גינת בית הכנסת. או המרכז הקהילתי.

אפשר ומומלץ להציב על יד  הקומפוסטר מיכלים להפרדת אשפה, כגון: נייר, פלסטיק, פסולת אלקטרונית ועוד, ולפנות במרוכז מידי פעם.

 

ניתן לקנות קומפוסטר ביתי (נפח – כ250 ליטר) דרך רשימת הספקים באתר המשרד להגנת הסביבה