חנוכה- ימי מסיק זיתים ושמן

חנוכה ימי מסיק זיתים ושמן

הרב נעם פרל

לא בכדי חנוכה הנו חג השמן והאור שכן ימי החנוכה הנם ימי סיום מסיק הזיתים ועצירת השמנים. השמן הזיתים ועץ  הזית  מהווים מרכיב רב משמעות  בחיי אבותינו ולפיכך תופסים מקום של כבוד בעולם החינוכי – ערכי – מדרשי אותו בנו חז”ל עבורנו.
עם הבאת עלה בפי היונה לנח הפך ענף הזית לסמל המבטא את התקוה לעולם  חדש, טוב ומתוקן יותר – וַיָּחֶל עוֹד שִׁבְעַת יָמִים אֲחֵרִים וַיֹּסֶף שַׁלַּח אֶת הַיּוֹנָה מִן הַתֵּבָה: וַתָּבֹא אֵלָיו הַיּוֹנָה לְעֵת עֶרֶב וְהִנֵּה עֲלֵה זַיִת טָרָף בְּפִיהָ וַיֵּדַע נֹחַ כִּי קַלּוּ הַמַּיִם מֵעַל הָאָרֶץ: (בראשית ח י-יא).

הזית  בפיו של יותם  הופך לבחירה אולטימטיבית למלכות היער ולמלכות בני האדם שכן מה מצפים אנו ממלך אם לא להישגים בטחוניים וכלכליים ,לחוסן יציבות וביטחון מחד ותנובת שמן מבטיחה וריווחית מאידך –   וַיַּגִּדוּ לְיוֹתָם וַיֵּלֶךְ וַיַּעֲמֹד בְּרֹאשׁ הַר גְּרִזִים וַיִּשָּׂא קוֹלוֹ וַיִּקְרָא וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ אֵלַי בַּעֲלֵי שְׁכֶם וְיִשְׁמַע אֲלֵיכֶם אֱלֹהִים: הָלוֹךְ הָלְכוּ הָעֵצִים לִמְשֹׁחַ עֲלֵיהֶם מֶלֶךְ וַיֹּאמְרוּ לַזַּיִת מָלְכָה עָלֵינוּ:וַיֹּאמֶר לָהֶם הַזַּיִת הֶחֳדַלְתִּי אֶת דִּשְׁנִי אֲשֶׁר בִּי יְכַבְּדוּ אֱלֹהִים וַאֲנָשִׁים וְהָלַכְתִּי לָנוּעַ עַל הָעֵצִים: (שופטים ט ז-ט).

אף ראשי העליה השלישית מבבל, מנהיגיה האולטימטיבים של  שיבת ציון נמשלו בפי זכריה הנביא לשני עצי זית המזינים את מנורת הציונות המתחדשת בחסות האימפריה הפרסית. ממשל זה נגזר סימלה של מדינת ישראל המתחדשת  – וַיָּשָׁב הַמַּלְאָךְ הַדֹּבֵר בִּי וַיְעִירֵנִי כְּאִישׁ אֲשֶׁר יֵעוֹר מִשְּׁנָתוֹ: וַיֹּאמֶר אֵלַי מָה אַתָּה רֹאֶה וָאֹמַר רָאִיתִי וְהִנֵּה מְנוֹרַת זָהָב כֻּלָּהּ וְגֻלָּהּ עַל רֹאשָׁהּ וְשִׁבְעָה: נֵרֹתֶיהָ עָלֶיהָ שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת אֲשֶׁר עַל רֹאשָׁהּ: וּשְׁנַיִם זֵיתִים עָלֶיהָ אֶחָד מִימִין הַגֻּלָּה וְאֶחָד עַל שְׂמֹאלָהּ: (זכריה ט א-ג).

חז”ל ניצלו את עליו הירוקים של הזית שאינם נושרים אף בחורף כדי  להמחיש ולהזכיר לכולנו את נצחיותו של עם ישראל המתקיים בכל מצב, עונה, דור ומזג אויר –  אמר רבי יהושע בן לוי: למה נמשלו ישראל כזית לומר לך מה זית אין עליו נושרין לא בימות החמה ולא בימות הגשמים אף ישראל אין להם בטלה לא בעולם הזה ולא לעולם הבא (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רפט).

שמן צף על פני המים שכן משקלו הסגולי נמוך ממשקלם ולפיכך אין כמותו  להמחשה מתמדת של שונותנו האימננטית מיתר האומות והבהרת הפוטנציאל הרוחני העצום הגנוז בכל אחד מאיתנו – נמשלו ישראל לזית זית רענן יפה פרי תאר קרא ה’ שמך, וכן הושע אומר ילכו יונקותיו ויהי, כזית הודו ונמשלו עובדי אלילים לים שנאמר הוי המון עמים רבים כהמות ימים יהמיון, שכל המשקין מתערבין אלו עם אלו והשמן אין מתערב עמהם שנאמר לא תתחתן בם, וישראל עולים למעלה שנאמר ונתנך ה’ אלהיך עליון על כל גויי הארץ, (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רפט).

אפילו תהליך הפקת השמן בבית הבד על ידי הכאה כתישה, ריסוק ולחיצה  יכול להסביר לכולנו את תכונת היהודים בכל הדורות להוציא את טובם ואיכותם רק תחת לחץ , אויב חיצוני וסכנה קיומית –  ר’ יוחנן אמר: למה נמשלו לזית לומר לך מה זית זה אין מוציא שמנו אלא על ידי כתישה אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא על ידי יסורין (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רפט).

אף יעודנו הגדול כמאירי העולם וכנושאי דגל המוסר והקדמה גנוז במהותו ומטרת גידולו של עץ הזית – ומה הזית שעושים ממנו שמן ומאיר כך ישראל מאירים הם לעולם הבא שנאמר, ואוהביו כצאת השמש בגבורתו (ילקוט שמעוני ירמיהו רמז רפט).

נראה שכאלה אנחנו, שזה יעודנו  והשמן, הזיתים וכרמי הזית יסייעו בידינו להפנים זאת שעה אחת קודם.

 

________________________________________________________

הרב נעם פרל- ראש הישיבה התיכונית הסביבתית ‘סוסיא’.