ידידו הטוב של האדם

כתבו : זיו רוזנבליט – מלמד חנוך גופני בחינוך המיוחד, מטפל באמצאות בעלי חיים ומתנדב בעמותה שמצילה כלבים קיבוצניק חילוני.

 יפעת שור –אוהבת אנשים וכלבים וגם את כל השאר. אימצה מספר כלבים מעמותה שמצילה כלבים אישה מאמינה

זה קרה לפני מספר חודשים, בחופשת הפסח , טיילתי להנאתי עם כמה מכלבי בפארק הירקון בתל אביב .הפארק היה מלא בנופשים , רבים מהם משפחות חרדיות .

טיול בפארק בתקופה הזאת זוכה במראות סוריאליסטים לפעמים , אני מסתובב עם כמה מכלבי הקטנים, משהו בין חמישה לעשרה קילו ומשפחות שלמות נסות מפניהם למרות שהם חברותיים ורק מחפשים ליטוף.

מכיוון שהתרגלתי לכך הופתעתי כאשר שני ילדים חרדים כבני 5 -6 ביקשו ללטף את כלבי.הסכמתי בשמחה ונראה ישר כי הם מחוברים לכלבים וזו לא הפעם הראשונה בחייהם שנחשפו להם.לאחר כדקה הופיע אביהם ובשיחה קלה איתו הסתבר שהיו לו כלבים בילדותו , שאלתיו האם גדל כילד חילוני והוא השיב שלא , המבטא הכבד שלו הסגיר שגדל כילד בארצות הברית.

לאחר המפגש החביב תהיתי למה פה בארץ מעולם לא ראיתי משפחה חרדית מסתובבת עם כלב ולמה מעולם ב-12 שנותיי כמתנדב בעמותה שמצילה כלבים לא הגיעה משפחה ממגזר זה לאמץ אצלנו כלב.

מכיוון שגידול כלב בבית אינו אסור הלכתית, תהיתי מה הסיבה למעוט היחסי של משפחות דתיות ובמיוחד חרדיות שמגדלות כלב?  חשבתי,אולי יש אנשים שלא מכירים את התועלת שבאחזקת כלב או אולי אינם מחוברים לתרבות של גידול חיית מחמד בבית ולכן מצאתי לנכון למנות, גם אם באופן חלקי, סיבות טובות להביא כלב הביתה, לא משנה מאיזה מגזר אתה.

כלביי הבית הם חלק מהסביבה שלנו, הם בעל חיים מתורבת שהאדם התקרב אליו והוא התקרב אל האדם .כאן בארץ ישראל ישנם כלבים רבים נטושים  חסרי בית , כאלו המבלים את חייהם במקלטים לחיות, כאלו המסיימים את חייהם כי אין מספיק מקום במקלטים הללו. אלו אינם חיות בר, שמקומם בטבע וחייהם הרחק מהאדם גוזרים עליהם חיים קשים של חיפוש אחר מזון ומקום מסתור.

 

כלב מעניק לבעליו אהבה ללא תנאי, הוא מקבל אותנו כמו שאנחנו, ללא קשר ליופי , מוגבלות , גיל , נכות , חוכמה. הוא מקבל את בני המשפחה בשמחה כשהם שבים לביתם . הוכח שטיפול ואחזקת כלב מגבירים את הביטחון העצמי של הבעלים.

 – פעמים רבות משפחה בוחרת לצרף כלב לביתה בעקבות בקשה של הילדים. זוהי הזדמנות! הזדמנות לעזור לילדים ללמוד לקחת אחריות , ללמוד התחייבות לאורך זמן, לשתף יחד פעולה בין כל בני הבית למטרת הדאגה לכלב על כל המשתמע מכך , חינוך להתחשבות בחלש הזקוק לעזרתנו. חמלה לבעל חיים שלא יכול לשרוד בלעדינו ועוד. כמו למשל בעניין האכלת הכלב,  חז”ל פירשו את לשון הברכה שבפסוק “ונתתי עשב בשדך לבהמתך ואכלת ושבעת” (דברים יא, טו) כהוראה התנהגותית: “אסור לאדם שיאכל קודם שייתן מאכל לבהמתו..” זאת מתוך איסור צער בעלי חיים. 

 

-כשאנו מגדלים כלב בבתינו, שהינו חסר אונים בלעדינו וזקוק לטיפולינו, וכשאנו מסייעים לכלב במצוקה אם ע”י דאגה לכלב משוטט חסר בית או פצוע או מאמצים כלב ,שאלמלא אימצנו אותו ייתכן והיה ממשיך את שארית חייו בכלוב בכלביה או היה מורדם, כשאנו עושים זאת אנו נוהגים ברחמים כלפי אותו הכלב אנחנו חנונים ורחומים, ככתוב בספר דברים פרק כח  ” יְקִימְךָ ה’ לו לְעם קָדוֹש כַּאֲשֶׁר נִשְׁבַּע לָךְ כִּי תִשְׁמֹר אֶת מִצְוֹת ה’ אֱלֹהֶיך וְהָלַכְתָּ בִּדְרָכָיו” ופרשו חכמים שיש להלך בדרכי ה’ מה הוא חנון ורחום אף אתה הייה חנון ורחום –” והלכת בדרכיו” ..

ידוע הסיפור המפורסם על רבי אליהו לופיאן, ראש ישיבת כנסת חזקיהו, שהיה נוהג להאכיל חתולי רחוב משום הכרת הטוב- ורחמיו על כל מעשיו.

אותו רבי אליהו לופיאן נוהג היה לספר לתלמידיו מעשה שמלמד עד כמה מידת הרחמים מוטבעת בבריאה. באותו זמן פורסם סיפור על כלב שאדוניו היה שולח אותו למכולת באופן קבוע, להביא מספר לחמניות.          

והנה במשך כמה ימים הבחין בעל הכלב, שהכלב מתעכב לשוב, ולא עוד אלא שחסרה לחמנייה אחת במניין הקבוע. הלך בעל הכלב ועקב אחר כלבו, וגילה שהכלב נוטל את הלחמניות, וממשיך בדרך אחרת אל כלב פצוע ששכב תחת גשר, נותן לו לחמנייה אחת, ושב הביתה.(מתוך אתר הידברות). 

-מהחיים בקרבת בעלי החיים אנו יכולים ללמוד המון.

-נמצא שטיפול ושהייה עם כלבים מהווים לא פעם תחליף לטיפול נפשי , טיפול פסיכולוגי ,טיפול דרך תרפיה וכ”ו. 

מתוך אתר “הידברות”:

 שאלה : יש לי ילד עם בעיית התנהגות, כשהוא רואה כלבים ומשחק איתם הוא מאד רגוע ולא מציק לאף אחד . האם מותר להחזיק כלב בבית למטרת טיפול רגשי אצל הילד שיש לו בעיה רגשית והתנהגותית?

תשובה: שלום וברכה, בוודאי שמותר, בברכה הרב בנימין שמואלי.

-מי יכול לעזור לכם לצאת מהבית ביום הכי קר בשנה?  בחמסין הכי גדול ? האם ישנו מאמן כושר שיכול להוציא אתכם לטיול השכם בוקר כשהאוויר נקי והציפורים מצייצות ? כלב בבית צריך לצאת לטיול משמעותי פעמיים שלוש ביום וכך זוכים בני הבית לפעילות גופנית לפגישה עם האויר והטבע, עם שכנים וחברים.

-בטיחות הבית והמשפחה, כלב יכול להגן על ביתכם בזמן שאתם ישנים , לשמור על בתיכם בזמן שאתם בעבודה ,או אפילו להגן על ילדיכם כשאתם לא בבית . כמה אסונות שאירעו במדינה הקטנה שלנו היו יכולים להימנע עם כלב קטן וערני היה נובח בזמן שפולש נכנס לבית.

 לנוכחות של כלב בבית “יש לפעמים ערך בטחוני רב” כפי כותב הרב שי פירון בחלק מתשובתו לשאלה מהי עמדת היהדות ביחס לגידול כלבים.

כזכור לנו בדצמבר האחרון ברעננה מחבל נכנס לבית דרך החלון עם סכין שלופה בידו ונתפס לאחר שברח החוצה מכלב שהתנפל עליו (מתוך אתר וואלה).

-כלב הוא חייה נאמנה לבעליו היודעת להבחין בינו לבין אחר.

-במחקרים נמצא שילדים הגדלים בבתים עם כלבים נוטים לפתח פחות אלרגיות בחייהם, ובמחקר שנערך בארצות הברית נמצא שבעלי כלבים חיים יותר ..

-אז גם למען אריכות ימים ובריאות טובה כדאי שנגדל כלב : חיה שהיא כ- לב !

-ד”ר יעל שמש במאמרה – רחמיו על כל מעשיו כותבת כי “לא לחינם קבע ר’ שמשון רפאל הירש שאין יצורים הזקוקים להגנת הקב”ה כמו בעלי החיים, משום שהאדם, ברדיפתו אחר הבצע, שוכח “כי כאדם כבהמה גם היא תחוש ותרגיש כל חיתוך, דחיפה, הכאה, כובד עמל רב, פחד ובהלה, רעב וצימאון” (ספר חורב, מערכת “החוקים”, ה, א עמ’ 90). יתר על כן, בפירושו לפסוק “אדם ובהמה תושיע ה'” (תהילים ל, ז) הבהיר רש”ר הירש: “לאדם ולבהמה רוצה ה’ להמציא חיים אמיתיים מלאי אושר”” .  

מי ייתן ויותר ויותר אנשים יעזרו לכך לקרות, ופחות ופחות כלבים יבלו את חייהם ברחובות או בכלובים במקלטים לחיות. אמן!