להנהיג את עצמי בעצמי – במקום שאין איש היה אישה

להנהיג את עצמי בעצמי – במקום שאין איש היה אישה

כתבה: מיכל ברגמן
קהל יעד:תלמידים בכיתות ד-ח, תנועות נוער
משך הזמן: כשעה וחצי לכל שיעור
עזרים: דפי מקורות, מספריים, צבעים וטושים, דבק ועיתונים (לא חובה), דפי מסיכות ממוחזרים (ניתן לצייר מסיכה על הצד הריק של הדף).

השיעור מתמקד בהשוואה בין מנהיגותו של המן – שבאה להרע ולהרוס את העולם, לבין מנהיגותם של מרדכי ובעיקר של אסתר הצעירה – שלמרות הסכנה מוכנה להסתכן ולהיות המצילה של בני עמה.
בשיעור שובצו מספר קטעים ממגילת אסתר – ניתן לקצר או לדלג על חלקם, בהתאם ליכולת של המשתתפים.

 

 פתיחה: היכרות עם המן

ההיכרות עם המן מתחילה רק בפרק ג’ של המגילה. בסוף הפרק הקודם בוחר אחשוורוש באסתר למלכה, ואנשיו של אחשוורוש – בִּגְתָן וָתֶרֶשׁ – מוצאים להורג בעקבות בגידה במלך, שאותה גילה מרדכי היהודי.
הבה נכיר את האיש המן:
אַחַר הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה גִּדַּל הַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ אֶת-הָמָן בֶּן-הַמְּדָתָא הָאֲגָגִי וַיְנַשְּׂאֵהוּ וַיָּשֶׂם אֶת-כִּסְאוֹ מֵעַל כָּל-הַשָּׂרִים אֲשֶׁר אִתּוֹ.  וְכָל-עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ כֹּרְעִים וּמִשְׁתַּחֲוִים לְהָמָן כִּי-כֵן צִוָּה-לוֹ הַמֶּלֶךְ וּמָרְדֳּכַי לֹא יִכְרַע וְלֹא יִשְׁתַּחֲוֶה.  וַיֹּאמְרוּ עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר-בְּשַׁעַר הַמֶּלֶךְ לְמָרְדֳּכָי  מַדּוּעַ אַתָּה עוֹבֵר אֵת מִצְוַת הַמֶּלֶךְ.  וַיְהִי באמרם (כְּאָמְרָם) אֵלָיו יוֹם וָיוֹם וְלֹא שָׁמַע אֲלֵיהֶם וַיַּגִּידוּ לְהָמָן לִרְאוֹת הֲיַעַמְדוּ דִּבְרֵי מָרְדֳּכַי כִּי-הִגִּיד לָהֶם אֲשֶׁר-הוּא יְהוּדִי.  וַיַּרְא הָמָן כִּי-אֵין מָרְדֳּכַי כֹּרֵעַ וּמִשְׁתַּחֲוֶה לוֹ וַיִּמָּלֵא הָמָן חֵמָה.
(מגילת אסתר, פרק ג, פסוקים א-ט)

לדיון:

•    מה אנו יודעים על המן מהקטע שלפנינו?
•    אלו תכונות, לדעתכם, מופיעות בדמותו של המן?
•    האם המן הוא מנהיג, בעינכם? מדוע?
למנחה/מורה – מומלץ לרשום את התכונות המרכזיות על הלוח.

פעילות בקבוצות

•    בכל קבוצה ישתתפו 4-5 משתתפים.
•    כל קבוצה תתבקש להציג את דמותו של המן לפי התיאור עד-עתה:
קבוצה א’ – לראיין את המן.
קבוצה ב’ – להכין דיוקן מצויר של המן.
קבוצה ג’ – להציג את דעתו של המן על מרדכי
קבוצה ד’ – להציג את מחשבותיו של המן כשהוא מבקש שישתחוו לו – מדוע הוא דורש זאת.

אסיף

כל קבוצה מציגה את דמותו של המן.
המנחה/ מורה יסכם:
התכונות שהביאו את המן למעמדו אינן מצוינות במפורש במגילה – אבל ברור לנו שהוא ידע להנהיג ולגרום לאחשוורוש לקדם אותו וכן לגרום לאנשים להשתחוות לו.  
מנהיגותו של המן היא מנהיגות רודפת כבוד שחשה צורך ‘להקטין’ בני אדם. לחוש עליון עליהם ללא מאמץ מיוחד וללא הבלטה של מעשה טוב ומעורר השראה.
•    האם מופיעה בקטע דמות שמנהיגותה הפוכה לזו של המן?
למורה/מנחה – כדאי להתייחס לצורה החיצונית של המן – איננו יודעים, כמובן, כיצד היה המן נראה, אבל מקובל לראות ברשע את המכוער: שלגיה,למשל, היא יפה וטובה ולעומתה המלכה-האם היא מכשפה מכוערת. הדיון על דמותו של המן מזמן לנו הזדמנות לעסוק לרגע ביופי חיצוני כאשליה למידות טובות – נושא שנרחיב באחד השיעורים הבאים.

לימוד מקורות

כדי להבין את סוג המנהיגות של המן, נפנה להמשך התיאור:
 וַיִּבֶז בְּעֵינָיו לִשְׁלֹחַ יָד בְּמָרְדֳּכַי לְבַדּוֹ כִּי-הִגִּידוּ לוֹ אֶת-עַם מָרְדֳּכָי וַיְבַקֵּשׁ הָמָן לְהַשְׁמִיד אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים אֲשֶׁר בְּכָל-מַלְכוּת אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ עַם מָרְדֳּכָי.  בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן הוּא-חֹדֶשׁ נִיסָן בִּשְׁנַת שְׁתֵּים עֶשְׂרֵה לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ  הִפִּיל פּוּר הוּא הַגּוֹרָל לִפְנֵי הָמָן מִיּוֹם לְיוֹם וּמֵחֹדֶשׁ לְחֹדֶשׁ שְׁנֵים-עָשָׂר הוּא-חֹדֶשׁ אֲדָר.  וַיֹּאמֶר הָמָן לַמֶּלֶךְ אֲחַשְׁוֵרוֹשׁ יֶשְׁנוֹ עַם-אֶחָד מְפֻזָּר וּמְפֹרָד בֵּין הָעַמִּים בְּכֹל מְדִינוֹת מַלְכוּתֶךָ וְדָתֵיהֶם שֹׁנוֹת מִכָּל-עָם וְאֶת-דָּתֵי הַמֶּלֶךְ אֵינָם עֹשִׂים וְלַמֶּלֶךְ אֵין-שֹׁוֶה לְהַנִּיחָם.  אִם-עַל-הַמֶּלֶךְ טוֹב יִכָּתֵב לְאַבְּדָם וַעֲשֶׂרֶת אֲלָפִים כִּכַּר-כֶּסֶף אֶשְׁקוֹל עַל-יְדֵי עֹשֵׂי הַמְּלָאכָה לְהָבִיא אֶל-גִּנְזֵי הַמֶּלֶךְ.

לדיון

מרדכי אינו משתחווה להמן בגלל אמונתו באלוהים ובשל האיסור להשתחוות ולעבוד אלוהים אחרים. לדוגמא: ‘ וּבְשֵׁם אֱלֹהֵיהֶם לֹא-תַזְכִּירוּ, וְלֹא תַשְׁבִּיעוּ, וְלֹא תַעַבְדוּם, וְלֹא תִשְׁתַּחֲווּ לָהֶם’ (יהושע, פרק כג, פסוק ז).   
•    האם התנהגותו של מרדכי היא התנהגות של מנהיג? מדוע? את מי הוא מנהיג במעשה זה?
•    מדוע, לדעתכם, בוחר המן להשמיד את כל היהודים?
•    האם ישנו קשר הגיוני בין מעשהו של מרדכי לתגובה של המן?

לסיכום ביניים

התכונות של המן הולכות ומקצינות ואין מי שיעז לשים לו גבול, למעט מרדכי שבוחר להנהיג את עצמו ולא לפחד מהדורסנות של המן.
המנהיגות של מרדכי היא קודם כל שליטה עצמית וזו ‘מראה הפוכה’ להמן – האיש שלא מסוגל לשלוט בעצמו ואיש קטן אחד, מרדכי, גורם לו לפעול למען השמדה של עם שלם!
אפשר גם לקרוא ביחד את שיר הילדים של יהודה אטלס:
יותר משאני פוחד
מכל הגדולים והחזקים ביחד
אני פוחד מקטנים וחלשים
שמרביצים מרוב פחד
. (יהודה אטלס, והילד הזה הוא אני, )

לימוד משותף: במקום שאין איש – היה אישה

בשלב הבא של סיפור המגילה, פונה מרדכי לאסתר כדי שתסייע ליהודים מול גזירת השמד של המן. אסתר הצעירה, הפכה למלכה . מרדכי מבקש שתסייע ליהודים, ואסתר משיבה:
כָּל-עַבְדֵי הַמֶּלֶךְ וְעַם-מְדִינוֹת הַמֶּלֶךְ יֹדְעִים אֲשֶׁר כָּל-אִישׁ וְאִשָּׁה אֲשֶׁר יָבוֹא-אֶל-הַמֶּלֶךְ אֶל-הֶחָצֵר הַפְּנִימִית אֲשֶׁר לֹא-יִקָּרֵא אַחַת דָּתוֹ לְהָמִית לְבַד מֵאֲשֶׁר יוֹשִׁיט-לוֹ הַמֶּלֶךְ אֶת-שַׁרְבִיט הַזָּהָב וְחָיָה וַאֲנִי לֹא נִקְרֵאתִי לָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ זֶה שְׁלוֹשִׁים יוֹם.  ַיַּגִּידוּ לְמָרְדֳּכָי אֵת דִּבְרֵי אֶסְתֵּר.  וַיֹּאמֶר מָרְדֳּכַי לְהָשִׁיב אֶל-אֶסְתֵּר  אַל-תְּדַמִּי בְנַפְשֵׁךְ לְהִמָּלֵט בֵּית-הַמֶּלֶךְ מִכָּל-הַיְּהוּדִים.  כִּי אִם-הַחֲרֵשׁ תַּחֲרִישִׁי בָּעֵת הַזֹּאת רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים מִמָּקוֹם אַחֵר וְאַתְּ וּבֵית-אָבִיךְ תֹּאבֵדוּ וּמִי יוֹדֵעַ אִם-לְעֵת כָּזֹאת הִגַּעַתְּ לַמַּלְכוּת.  (מגילת אסתר, פרק ד, פסוקים יא- יד)

לדיון משותף:

•    נסו לתאר יום בחיי אסתר:
מתי היא קמה, מה היא אוכלת,איך נראה חדר השינה שלה, מי מסייע לה, מה היא לובשת, מה היא עושה במשך היום.
•    מה היא מרגישה, כאשר מרדכי מבקש ממנה עזרה?
•    כיצד עליה לנהוג, לדעתכם? מדוע?

פעילות

הכינו מסיכה פשוטה מנייר:
•    בצד החיצוני ציירו איך נראית אסתר בעיני תושבי הממלכה והמשרתים (אפשר לכתוב את דעתם עליה, לצייר או לגזור מעיתונים פריטים שהיא משתמשת בהם, סמלים, הבעה שהיא מביעה וכד’).
•    בצד הפנימי של המסכה כתבו ו/או ציירו כיצד חשה אסתר ומה היא חושבת כשהיא מבינה שעליה לעזור ליהודים ולהסתכן בעצמה.

לימוד מקורות

1.    [הלל הזקן אומר]: בִמְקוֹם שֶׁאֵין אֲנָשִׁים, הִשְׁתַּדֵּל לִהְיוֹת אִישׁ.
(משנה, מסכת אבות, פרק ב, משנה ה)
2.    אסתר משיבה למרדכי:
 וַתֹּאמֶר אֶסְתֵּר לְהָשִׁיב אֶל-מָרְדֳּכָי.  לֵךְ כְּנוֹס אֶת-כָּל-הַיְּהוּדִים הַנִּמְצְאִים בְּשׁוּשָׁן וְצוּמוּ עָלַי וְאַל-תֹּאכְלוּ וְאַל-תִּשְׁתּוּ שְׁלֹשֶׁת יָמִים לַיְלָה וָיוֹם גַּם-אֲנִי וְנַעֲרֹתַי אָצוּם כֵּן וּבְכֵן אָבוֹא אֶל-הַמֶּלֶךְ אֲשֶׁר לֹא-כַדָּת וְכַאֲשֶׁר אָבַדְתִּי אָבָדְתִּי.
(מגילת אסתר, פרק ד, פסוק טז)

לדיון

•    מה דעתכם הרגישה אסתר כשהחליטה להצטרף להגנה על בני העם שלה?
•    האם אסתר השתדלה להיות אישה במקום שאין אנשים?
•    האם גם אנו משתדלים להיות אנשים במקום שאין אנשים? האם זה מפחיד בעינכם? מדוע?
•    האם כדי להיות למנהיגים ולשמור על העולם יש צורך לעשות “מעשים גדולים”?
•    מה ההבדל בין המנהיגות של המן לזו של מרדכי ואסתר?

סכום

אנו יכולים לשער שהפחד ליווה את הדמויות במגילה: המן פחד שיורידו אותו ממעמדו ושישפילו אותו, מרדכי פחד מהעתיד הנורא שמחכה ליהודים ואסתר פחדה להתערב למענם בפני אחשוורוש.
כל אחת מהדמויות בחרה לפעול באופן שונה: מרדכי באיפוק ובשליטה עצמית, המן נתן לכעס ולפחד לשלוט בו והצעירה מכולם – אסתר – בחרה להתגבר ולעשות את המעשה הנכון: להיות אישה במקום שאין בו אנשים.
לקראת פורים, נוכל לבחור לעשות ולהנהיג את עצמנו ואת העולם שסביבנו: איננו חייבים להיות ‘גיבורי-על’ כמו אסתר, אנחנו יכולים לאסוף מקומות שבהם דרושה מאתנו אחריות ושבו נוכל לבטא את דאגתנו למצבם של בני האדם ושל העולם.

סכום למתקדמים – לימוד מקורות:

מעבר להסטוריה הגדולה מצוי המעשה האנושי הקטן. ההסטוריה זקוקה להיענות שלנו. ואנו, כדברי הרי”ד סולובייצ’יק, עלולים שלא לשמוע את הדפיקות בדלת, ולא לפתחה. עלולים אנו להחמיץ את השעה, להסתגר בבית המלך, לא לשמוע את צעקות אחינו, ומתוך כך לקלקל את תכניותיו היפות של הבמאי. מאחורי ‘אסתר’ מסתתר במאי המצפה שאסתר תגמור לאפר את עצמה, כדי שהוא יוכל להעלות את סופה של הדרמה
(פרופ’ שלום רוזנברג, ‘פורים, הבמאי והשחקנים’, אתר הגות יהודית)

למורה /מנחה: לפניך הצעות שונות לפעילויות קיימות. בקש/י מהמשתתפים להציע הצעות לפעילות של ‘תיקון עולם’.
אם הדבר קשה בעיניהם או שדרושה עזרה נוספת, תוכל/י לפרוס בפניהם את ההצעות שלהלן ולבקש מהם להחליט על פעילות כיתתית ופעילות אישית לקראת חג הפורים ולאחריו.

הצעות לפעילות:

•    מסיבת פורים במועדון קשישים.
•    ניקוי עירוני בסביבה הקרובה.
•    ביקור של שכן/ה קשיש לקראת החג, עם ‘משלוח מנות’ סמלי – חיוך, כרטיס ברכה ופירות לכיבוד.
•    ארגון שוק תחפושות יד-שניה בבית הספר
•    מסע פרסום בית ספרי: השנה נכין משלוחי מנות ונציל את העולם! – הסברה והכוונה להכנת משלוחי מנות מקופסאות ממוחזרות ו/או כלים חד פעמיים מתכלים.
•    הכנת קומפוסט בית-ספרי (שבו ניתן למחזר את הכלים החד-פעמיים המתכלים).
•    מסיבת פורים בגן לילדים בעלי צרכים מיוחדים.
•    הכנת גינה בגן או במועדון הקשישים.