סוגרים מעגל – חוקים שחקקתי בהם שמים וארץ

סוגרים מעגל – חוקים שחקקתי בהם שמים וארץ

הדס ילינק

 

המשבר הסביבתי, הינו בראש ובראשונה משבר תרבותי. משנות ה-50 במאה הקודמת, החל תהליך מואץ של ייצור מוצרים קצרי טווח ובמקביל החלה צריכה מוגברת של מוצרים שתוך זמן קצר הופכים לפסולת וגורמים לנזקים עצומים בטווח הקרוב ובטווח הרחוק. לדוגמה, ישראל הפכה למעצמה של חד פעמי, של כאן ועכשיו. בוחרים במודע להתעלם מההשלכות של המעשים שלנו. נח לנו לחשוב שהפסולת נעלמת אחרי ששמים אותה בפח. לא רואים אותה יותר… אבל את הנזקים כולנו מרגישים – מזג האוויר הקיצוני, שריפות עצומות באוסטרליה ובאמזונס, אירועי גשם / בצורות חריגים כל אלו חוזרים אלו – ומספרים לנו – אתם אשמים.

ישנו מדרש מרתק על הפסוק הפותח של פרשת בחוקותי שעושה לנו סדר בנושא זה, ומציג בפנינו את מקור הטעות והתיקון. נתחיל מהפסוקים בויקרא כו: “אִם-בְּחֻקֹּתַי, תֵּלֵכוּ; וְאֶת-מִצְוֹתַי תִּשְׁמְרוּ, וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם, בְּעִתָּם; וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ, וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר, וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע; וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע, וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם. וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ…”

הפסוקים מתארים לנו שפע נפלא שכולנו משתוקקים לו. כדי לזכות בו עלינו ללכת על פי החוקים ולשמור את המצוות. מהי שמירת מצוות – אנחנו לא צריכים לפרט, אך מה הם החוקים או יותר מדויק – מהי החוקיות המופיעה בפסוקים? זוהי המעגליות והמחזוריות הקיימת בטבע – מחזור המים, מחזור היבול, מחזור של רעב ושובע. המדרש רואה את אותם פסוקים ועונה: “חוקים שחקקתי בהם שמים וארץ” (ילקוט שמעוני פרק כו, רמז תרע). כאשר אנו הולכים עם חוקי הטבע והתורה אנו שומרים על מצב אידאלי המתואר בפסוקים. מדוע? כי אנחנו לא מפריעים לטבע לעשות את מה שהוא יודע. אם אתמצת את הסיבה למשבר הסביבתי: האדם מפריע למעגליות של חוקי הטבע.

בתהליך מעגלי שלם, לא נוצרים פסולת וזיהום. ואילו בתהליך קווי, הזיהום והפסולת הם הכרח המציאות. לטבע יש יכולת פשוטה ומופלאה להתגבר על הזיהום, למשל על ידי קיבוע פחמן או חנקן. אך כאשר אנחנו פולטים לאטמוספירה יותר פחמן וחנקן, מבלי להגדיל את כמות העצים והצמחים שיקבעו את כמות הפחמן או החנקן הנפלטים – המעגליות נשברת. הטבע לא מסוגל להתמודד עם העודף ונוצר תהליך של התחממות כדור הארץ [שגורם לנו להדליק יותר שעות ביום את המזגן, לפלוט יותר פחמן לאטמוספירה וכו’…].

והפלסטיק? מה איתו? הפלסטיק הביא רווחה גדולה לעולם, הוא חומר גלם, שעשוי אמנם מנפט, אך יש לו איכויות רבות ותרומות רבות לרווחת חיינו. הפלסטיק הופך למטרד כשהוא נהיה מוצר לשימוש חד פעמי ולא ארוך טווח. ישראל היא מקום שני בעולם (!) לצריכת חד פעמי לנפש! המחיר שלו כל כך זול שזה לא משתלם לשטוף כלים, לסחוב כלים לפיקניק, לרכוש כלים רב פעמיים… אבל המחיר הסביבתי שכולנו משלמים עליו כבד הרבה יותר. בעוד מדינות רבות מכל העולם נגמלות מהשימוש בחד פעמי, בישראל המגמה בעליה מתמדת. כך אנחנו מייצרים עוד ועוד פסולת, שאין לה יכולת להתכלות, שמתפרקת לחלקיקים קטנטנים של מיקרופלסטיק, שמתפזרים לכל מקום ביבשה באוויר ובים (כן אנחנו גם נושמים את זה!).

פרשת האזינו מחזירה אותנו אל הפסוקים של פרשת בחוקותי – הפרשה פותחת בפסוקים: “הַאֲזִינוּ הַשָּׁמַיִם, וַאֲדַבֵּרָה;  וְתִשְׁמַע הָאָרֶץ, אִמְרֵי-פִי.  יַעֲרֹף כַּמָּטָר לִקְחִי,  תִּזַּל כַּטַּל אִמְרָתִי”. כלומר, השמים והארץ הם העדים בברית בין הקב”ה ובין עם ישראל – אם אנחנו הולכים על פי חוקי הטבע והתורה. מוסיף על כך הרב יובל שרלו: “ייתכן אפוא כי השמיים והארץ מעידים מעצם מהותם על כך. הם הסופגים את העיוותים שבדרך חיינו, וללא התערבות מיסטית הם משדרים לנו את המציאות המוסרית שאנו חיים בתוכה… שמים וארץ מעידים עלינו שאנו עוד רחוקים משם.” 

לא צריך להיות מדען יוצא דופן כדי להבין שהעולם משתנה לנגד עינינו – שמים וארץ משקפים לנו כל רגע את המצב המוסרי שאנו נמצאים. אני בוחרת לסיים דווקא במילים של ברק אובמה, שאני פחות נוהגת לצטט אותו, אך אני מרגישה שזה כן מתאים לעניינו: “אנחנו הדור הראשון שמרגיש את השפעות שינויי האקלים. אנחנו הדור האחרון שיכול לעשות משהו לגבי זה”.  

 

הדס ילינק היא ממייסדות עמותת טבע עברי, רכזת חינוך ופעילות ציבורית בקהילת חדרה של החברה להגנת הטבע

 

 לקריאת העלון השלם בנושא פלסטיק ויהדות