על צמחים ואנשים

*על צמחים ואנשים מקומיים/אסתר לחמן 

“התבוננו בעצמכם בשר ודם, נושמים אוויר ושותים מים, חשופים לשמש, לקור או לחום,לשינויי מזג האוויר ולזיהום השורר סביבנו ( אולי אנו מוקפים גם בכמה מסכים,אייפונים ומכשירים אחרים, אבל נניח להם בצד רק לכמה רגעים)

התבוננו בצמחים הגדלים בסביבתכם, גינתכם או בשולי הדרכים.הצמחים האלה שותים את אותם המים שאתם שותים , נושמים את אותו האוויר, המזוהם מפיח אגזוזים או צלול כהרים , חשופים לאותה השמש ולאותו הקור ולכל החומרים שאתם חשופים אליהם , צמחים ניחנים ברצון חזק ובכוח חיים, למרות עדינותם הם יסתגלו כמעט לכל מקום. לכל סוגי האדמה , מסלעה או אספלט ויפתחו מערכת חיסונית מיוחדת המותאמת במיוחד לתנאי החיים השוררים סביבם. לכן, אם אתם סובלים מקשיי נשימה או מכל הפרעה גופנית אחרת, הצמח היעיל ביותר עבורכם הוא הצמח הגדל בסביבת מגוריכם. הצמח פיתח חומרים פעילים המאפשרים לו להמשיך לצמוח שם למרות האוויר המסוים ששניכם נושמים. לכן המערכת החיסונית של הצמח תהיה מרוכזת מאוד, מותאמת ויעילה ביותר לנקות את הכבד שלכם מרעלים או לשחרר אתכם מן המיגרנה השבועית. 

התשובה לא תמצא באיזה צמח אקזוטי מן האמזונס אלא דווקא בצמח מקומי, פשוט וארצישראלי תל אביבי,גלילי, דרומי או ירושלמי, תלוי היכן אתם גרים. בכל מקום בארץ, סוג המים מעט שונה, הטמפרטורה אחרת אפילו קרינת השמש שונה. דווקא הצמח הזה שגדל מתחת לאפכם, הוא המתאים ביותר לטיפול במערכות הגוף שלכם. עם העבודה בגינה נוצר חיבור עמוק לקיים סביבנו והערכה חדשה למה שגדל באופן מקומי וקרוב. אני אוהבת לצאת לגינה בכל יום ולפגוש את החברים שלי, צמחי הגינה הביתיים, גם אם זה לכוס תה צמחים או לשעה של ניכוש ושתילה ומודה לגינה שתמיד מזכירה לי שכל הנחוץ לי כבר כאן, וזה עולם ומלואו כמו שאמר ביל מוליסון, אבי תורת הפרמקלצ’ר: “הגינה היא חדר הכושר וחדר המדיטציה, המכולת ובית המרקחת ….”

הגינה מסתירה את שורשי הצמחים ומה שנשאר לנו לראות הוא רק מה שגדל על פני השטח. כך גם הקשר שנרקם בין הגננים לגינה: כלפי חוץ רואים מעט מאוד מהשורשים ומהיחסים העמוקים , המזינים והנפלאים שהגנן והגינה קשורים בהם. אלה מצויים עמוק בליבו של הגנן ובאדמה. אנחנו אוהבים לחלום על איזה צמח אקזוטי המרפא הכול ומחכה לנו באי נידח, אבל מרגע שתתחילו לגנן ותכירו צמחים ארצישראלים המצויים סביבכם, תגלו שהריפוי זמן רב לפני שהתרופה או המשחה או הכדור לבלעיה מוכנים. הריפוי מתחיל עוד לפני שמופיעים סימני המחלה או אי נוחות כלשהי, כי הצמחים מציעים לנו דרך חדשה של חיים מאוזנים וחיות תמידית. אין צורך לחכות לכאב או לאי נוחות כדי להתחיל לחפש את פרח לב הזהב הנמצא ממש מתחת לאפנו. הגינה הקטנה ביותר מזמינה אותנו לריפוי עמוק ויומיומי, אפילו רק כדי להזיז קצת את הגוף, להריח אדמה רטובה , לחפור בבוץ בכפות הידיים, לתת לראש ומחשבות מעט מנוחה ואוויר נקי לנשימה עמוקה. 

*אסתר לחמן היא רוקחת טבעית, בעלת חברת הקוסמטיקה האורגנית “ערוגות”,מנהלת בי”ס לרוקחות טבעית, יועצת תזונה, אם לארבעה גרה במושב שובה בנגב המערבי. כותבת ומרצה בתחומי אקולוגיה , בריאות ויהדות