פרשת השבוע – רעיונות סביבתיים

 

הצעות לרעיונות סביבתיים ממבחר פרשות השבוע – לבני מצווה ובכלל

מהי פרשת שבוע?

פרשת השבוע נקראת בכל שבת בבית הכנסת מתוך ספר התורה. היא נקראת על-פי סדר כרונולוגי – מתחילת ספר בראשית ועד סוף ספר דברים וחוזר חלילה – החל מסוף תקופת החגים ועד לשנה שלאחריה.

בכל פרשה מספר פרקים והיא מכילה לרוב נושא אחד או מספר נושאים.

מקובל בעולם היהודי כי חתן בר מצווה , וברבים מהמקומות גם כלת המצוות, עולים לתורה וקוראים את פרשת השבוע שלהם או את ההפטרה – קטע קריאה נוסף שמקורו בספרי הנביאים והוא קצר יותר וקשור רעיונית לנושאי פרשת השבוע.

יש שיבחרו לשאת נאום הנקרא ‘דרשה’ ולשבץ בו רעיונות ופסוקים הקשורים לפרשת השבוע  שלהם.

פרשת שבוע סביבתית – הצעות ללימוד

ניתן להחליט כי בשנת המצוות מתחיל (או מסתיים) כל שבוע בדיון בנקודה סביבתית מפרשת השבוע הרלבנטית.

ניתן לשבץ רעיונות אלו בדרשה, במצגת או באלבום המלווה את חוויות שנת המצוות.

לפניכם רעיונות סביבתיים לחלק מפרשות השבוע – אתם מוזמנים להוסיף משלכם ולשתף אותנו ברעיונות סביבתיים נוספים –[email protected].

פרשת בראשית (ספר בראשית, פרק א’-פרק ו’ פסוק ח’)

בריאת העולם – מורכבות הבריאה והמגוון העצום של חיות וצמחים שהיא מכילה. 

איך נשמור על כל אלה (מומלץ לשלב מצגת על יפי העולם באוויר, ביבשה, ובים).

שבת – ‘וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה וַיִּשְׁבֹּת בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי מִכָּל-מְלַאכְתּוֹ אֲשֶׁר עָשָׂה’ (בראשית, פרק ב, פסוק ב). על משמעות השבת כיום של מנוחה ושל רגיעה לאדם ולבעלי החיים 

(ר’ דף לימוד מצוות סביבתיות על השבת, ובעיקר הציטוט מדבריו של אהוד בנאי).

לשמור על העולם – ‘וַיִּקַּח ה’ אֱלֹהִים אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ’ (בראשית, ב, טו)

מה תפקידנו בשמירה על העולם? כיצד נוכל לתרום לייעוד שלנו כבני אדם השולטים בעולם ובכל זאת שומרים עליו? 

פרשת נוח (ספר בראשית, פרק ו’ פסוק ט’- פרק יא פסוק לב)

שבת נוח היא שבת יהודית-סביבתית בה מציינים ברחבי העולם היהודי את חשיבות השמירה על העולם ומניעת ‘מבול סביבתי’.

המבול – מבול המים השמיד את העולם. אלו איומים סביבתיים מאיימים על העולם בימינו? מה ניתן לעשות? השמירה על העולם היא גם תפקיד שלנו. עלינו להיות מחויבים לשמירה על מגוון המינים ועל מניעת מבול סביבתי מעשה ידי אדם. 

נוח והתיבה – נוח עבד במסירות גדולה לשמור על בעלי החיים ודאג להמשך קיומו של העולם לאחר המבול. כיצד נוכל אנו ללמוד מנוח ולדאוג להמשך קיומו של עולמנו? 

קשת בענן – לאחר המבול יצאה כידוע הקשת שהייתה לברית בין אלוהים לאדם – הבטחה כי לעולם לא תשחת עוד הארץ ולא יבוא מבול על העולם. שבת נוח היא הזדמנות להזכיר לנו את המחויבות שלנו לברית הקשת: מה המחויבות שלנו להמשך קיומו  של העולם ואיך נקיים אותה בחיי היומיום שלנו?

פרשת לך לך (ספר בראשית, פרק יב’ פסוק א’- פרק יז’ פסוק כז’)

משאבים ותכנון עירוני – הריב בין רועי אברהם לרועי לוט: הרועים רבים על שטחי המחיה ואברהם מוצא פתרון: ‘וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל-לוֹט אַל-נָא תְהִי מְרִיבָה בֵּינִי וּבֵינֶךָ וּבֵין רֹעַי וּבֵין רֹעֶיךָ כִּי-אֲנָשִׁים אַחִים אֲנָחְנוּ. הֲלֹא כָל-הָאָרֶץ לְפָנֶיךָ הִפָּרֶד נָא מֵעָלָי אִם-הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה וְאִם-הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה’ (בראשית, פרק יג’, פסוקים ח’-ט’).

בעולם של משאבים שהולכים ומתכלים שאלת מקורות המחייה הולכת ונהיית חריפה יותר ויותר. צפיפות האוכלוסייה מביאה למלחמות על שטחים ועל מקורות מחייה ומקומות מגורים. האם הצעתו של אברהם יכולה לסייע לנו בשמירה על משאבים ועל שטחי מחייה בימינו?

פרשת וירא (ספר בראשית, פרק יח’ פסוק א’- פרק כב’ פסוק כד’)

מעורבות ואיכפתיות: אברהם מתווכח עם אלוהים ומנסה למנוע את השמדת סדום – “אוּלַי יֵשׁ חֲמִשִּׁים צַדִּיקִם בְּתוֹךְ הָעִיר? (בראשית, פרק יח’ פסוק יב’).אברהם הוא דגם של צדיק איכפתי ומעורב, שאינו מקבל את הדברים כפי שהם אלא מנסה להלחם עבור הערכים שהוא מאמין בהם – הצלת חיים ומשפט צדק.

דמותו של אברהם יכולה לשמש עבורנו השראה לאופן בו נבחר לעסוק בענייני סביבה חברה – האם נקבל את הדברים כגזירת גורל או שנצא ונהיה מעורבים בנושאים המשפיעים על חיינו ועל סביבתנו? אלו נושאים חשובים לנו? מה עלינו לעשות כדי להשפיע ולעשות למענם? 

פרשת חיי שרה (ספר בראשית, פרק כג’ פסוק א’- פרק כה’ פסוק יח’)

היחס לבעלי החיים – עבד אברהם מגיע לחרן כדי למצוא כלה ליעקב. הוא מחליט כי הבחורה שתקבל אותו בסבר פנים יפות תהיה לכלה ליעקב. הוא פוגש ברבקה ומבקש ממנה לשאוב לו מים. למרות העבודה הקשה הכרוכה בשאיבה, רבקה אמרת בנדיבות: ‘”שְׁתֵה וְגַם גְּמַלֶּיךָ אַשְׁקֶה (בראשית, פרק כד’ פסוק יד’).

מעשיה של רבקה יכולים להוות עבורנו השראה ליחס לבעלי החיים ולצורך לשמור עליהם ולהגן עליהם – בוודאי בימים אלה, כשאר חלק ממגוון המינים שבעולמנו נתון בסכנת הכחדה (ר’  דף לימוד על צער בעלי-חיים).

פרשת תולדות (ספר בראשית, פרק כה’ פסוק יט’- פרק כח’ פסוק ט’)

למי הבכורה? – על סדרי עדיפויות: הפרשה מלווה את מאבק הבכורה בין עשו לבין יעקב. עשו הוא איש הציד ואחיו יושב אוהלים – איש שאינו מחובר לצד היצרי של החיים.

סיפורם של עשו ויעקב מביא אותנו לדיון על סדרי העדיפויות בניהול עולמנו: האם עלינו להסתגר בעולם ‘מסודר’, ולא לצאת את הסביבה? האם חיים הקשורים לאדמה ולסביבה דורשים מאתנו גבולות – ואלו גבולות? – עשו אמנם חי בטבע, וצד את בעלי החיים כדי לספק מזון. מהם הגבולות בין חיים בתוך האוהל לבין חיים בטבע? אם ניתן לשלב ביניהם, וכיצד לעשות זאת?

פרשת ויצא (ספר בראשית, פרק כח’ פסוק י’- פרק לב’ פסוק ג’)

חלומות – יעקב יוצא מבית אביו מפחד עשו שרוצה לנקום בו על גזלת הבכורה. בדרך הוא עוצר וחולם חלום – ‘וַיַּחֲלֹם וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה, וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה; וְהִנֵּה מַלְאֲכֵי אֱלֹהִים עֹלִים וְיֹרְדִים בּוֹ’ (בראשית, פרק כח’, פסוק יב’).

סיפורו של סולם יעקב מזמן לנו אפשרות לחשוב על החלומות שלנו – אלו חלומות אנו חולמים הקושרים שמיים לארץ? האם נוכל להגשים את חלומותינו לשיפור הסביבה שלנו – האוויר שבשמיים, הארץ עליה אנו דורכים? האם דרושים מלאכים לשינוי עולמנו? האם אלו רק חלומות או שאנו יכולים לעשות מעשים של ממש עבור העולם בו אנו חיים?

 

פרשת וישלח (ספר בראשית פרק לב’ פסוק ד’- פרק לו פסוק מג)

על היחס לרכוש – יעקב עומד לפגוש את עשו אחיו אחרי פרידה ארוכה. הוא חושש ולמרות את הוא משאיר את נשותיו, ילדיו ורכושו וחוזר לאחור. חכמים ניסו להבין מדוע חזר יעקב לאחור והתלמוד מספר כי הוא שכח כד קטן. חכמים למדו מכך, כי אפילו רכוש מועט הוא דבר בעל ערך שאין לזלול בו אין להשליך אותו. 

המעשה של יעקב יכול להיראות לנו תמוה בעולם בו החפצים הופכים לחד-פעמיים, והעולם הולך ומתמלא בהררי זבל כתוצאה מהרכושנות המציפה אותנו. הרכושנות לא מאפשרת לנו להירגע – תמיד יהיה דבר נוסף שטרם רכשנו, שקורץ לנו מפרסומות עדכנית.

פרשת וישב

חלומות של גדולה – מי שולט בעולם? – יוסף מספר לאחיו על החלומות שלו בהם כולם משתחווים לו . האחים מתרגזים ואפילו אבא שלו האוהב מצליח להתרגז. יעקב הוא הדמות החשובה והמרכזית בחלומות שלו וכולם צריכים לעמוד לרשותו.

האם זהו מקום האדם עולם? האם עליו להכפיף את כל החיים על-מנת לרצות אותו? האם נוכל להתנהל בעולם באופן אחר ולראות במשאבי העולם, ביצורים החיים ובסביבה חלק מאתנו ? כיצד עלינו להתנהל ולשוט בעולם – האם כמו יעקב בחלומו או שישנן דרכים נוספות?

פרשת מקץ (ספר בראשית, פרק מא פסוק א- פרק מד פסוק יז)

חלומות פרעה וניהול משאבי העולם – פרעה חולם על פרות רזות ושמנות ויוסף רואה את הנולד ונערך לשנות הבצורת. הוא מציל את מצרים מרעב ועולה לגדולה.

האופן בו פעל יוסף מעלה שאלה לגבי ניהול משאבי העולם – כיצד מאכילים בני אדם בעולם בו המשאבים הולכים ומתכלים, כיצד שומרים על משאבי העולם ובכל זאת דואגים גם לרווחתם של בני האדם?

 פרשת ויגש (ספר בראשית פרק  מד’ פסוק יח – פרק מז פסוק כז)

על חמלה ורחמים – לאחר כל הקשיים והמרירות ביחסי יוסף ואחיו מגיע רגע הפיוס. יוסף אינו יכול עוד והוא בוכה ומתוודע לאחיו. 

רגעי הפיוס וההבנה כי לעתים יש לחדול ממלחמה ולחיות מתוך פיוס, מביאים אותנו לעולמנו כיום: כיצד אנו נוהגים כלפי סביבתנו הקרובה – האם אנו מבחינים באנשים שסביבנו? האם אנו דואגים להיות בקשר עם אלו הזקוקים לכך בבנין? בשכונה? בבית הספר? 

פרשת ויחי (ספר בראשית פרק מז פסוק כח- פרק נ פסוק כו)

ברכה וקשר מתמשך – פרשה זו מתארת את סוף חייו של יעקב. יוסף בנו ונכדיו – אפרים ומנשה באים לבקר אותו בימיו האחרונים. גם שאר בניו מגיעים ורובם מקבלים ממנו ברכות. 

פרשת שמות (ספר שמות פרק א פסוק א- פרק ו פסוק א)

עבדות – פרעה מפחד מבני ישראל ולכן הופך אותם למשועבדים. בני ישראל עובדים בעבודה קשה ובניהם נידונים להשמדה. הם אינם אדונים לזמן ולרכוש שלהם. פרעה גם מנצל את משאבי הטבע לטובת האימפריה המצרית. גם הם נדרשים כדי לקדם והאדיר אותו ואת ממלכתו. 

האם קיימת עבדות בעולמנו? היכן היא מצויה על-פני כדור הארץ? האם גם אנחנו, אנשים חופשיים, משתעבדים? אם כן, באילו תחומים קיים שעבדו? ומה עושים כדי לא להשתעבד?