קין והקניין-עשיו ועכשיו

קין והקניון עשיו ועכשיו!

 הדס ילינק

 

את אדם וחוה כולם מכירים ולהם היו שלושה בנים- קין, הבל ושת.

השמות שההורים בוחרים לילדיהם הם בעלי משמעות עמוקה. קיים קשר בין השם לאישיות האדם. ובכן, כאשר הבן הבכור נולד, חוה קוראת לבנה קין “קניתי איש את ה'” (בראשית ד,א). מה משמעות השם קין? את מי היא קנתה? את אישה (= אדם)? קנתה את זכותה בעולם כאם לקין? קין נולד לאחר הגירוש מגן עדן, שם חוה נענשה “ואל אישך תשוקתך הוא ימשול בך”(שם, ג,טז), עכשיו יש לחוה את היכולת להרגיש שהיא בעלים על מישהו אחר. יש כאן חוויה עוצמתית של קניין.  הילד השני, הבל, אין הסבר לשמו, אבל בכל אופן, הבל משנה את מעמדו של קין הבכור שעד עכשיו הכל היה שלו. ומתחילה תחרות בין האחים, קיים מאבק על תשומת ליבו של הקב”ה על ידי הבאת המנחות-הבל מן הצאן, קין מפירות האדמה. ולפי הפסוקים נאמר שה’ שעה למנחתו של הבל, וקין, כשמו כן הוא מקנא. הקנאה באה מנקודת מבט שאני זה מה שיש לי. וככל שיהיה לי יותר דברים חומריים-אני אדם עשיר יותר, וכידוע החומר בעולם-מוגבל, מצומצם. [ולעומתו ההנאות הרוחניות הם אין סופיים ואותם ניתן לצרוך ללא חשבון]. קין פספס בגדול והוא הורג את הבל אחיו, לא עומד בפיתוי של הרצון לעוד, הרצון לשלוט, להשיג כמה שיותר-בחומר.

עברו השנים ובן חדש נולד- שת-“כי שת לי ה’ זרע אחר תחת הבל כי הרגו קין….אז הוחל לקרוא בשם ה’ בעולם”(שם, שם,כה-כן). לאחר חווית הקניין שחוותה חוה עם לידת קין ולאחר ששכלה את בנה הבל, יש מעבר מדרגת האני-גאווה של קין- קניתי איש את ה’- לדרגת הענווה, שת לי ה’ זרע- שת זו מתנה. מתנה היא לא שלי, הגאווה יורדת, קיימת שותפות בין החומר והרוח, ואכן- אז הוחל לקרוא בשם ה’ בעולם-נמצא האיזון.

דבר דומה רואים בהבדל שבין יעקב לעשיו, כאשר עשיו מתאר את רכושו הוא אומר:”יש לי רב” (שם, לג, ט).  וכאשר יעקב מספר פסוקים אחר כך מתאר את רכושו הוא אומר: “וכי יש לי כל” (שם, שם, יא). “רב”, משמעותו- הרבה בחומר-עבדים,שפחות, בקר, גמלים… ותמיד ניתן לצבור יותר “והרב” רק יגדל. ולעומתו,יעקב אומר יש לי “כל”- פירושו- יש לי הכל, לא חסר לי מאום. אני שלם עם מה שיש לי.והפער בין הגישות הוא תהומי.

אנו יודעים, שהרבה ממה שהתרבות מציעה לנו היום הוא הבל אחד גדול שמתואר “כרב” ונוצץ ויפה וכדאי לקנות ואם אפשר שזה יהיה עכשיו!(במיוחד בקניון)… צריכה ללא הגבלה! ועוד מנסים “למכור” לנו ערכים רוחניים במוצרים חומריים- כי בעצם זה הצורך האמיתי של האדם.

לפי הדמויות שהתורה רוצה שלאורם נלך ניתן ללמוד על היחס הראוי לדברים, על פרופורציות נכונות, על סבלנות, מחשבה לפני עשייה.  לסגל לעצמנו הסתכלות נכונה על החיים, על המטרות שלנו, והשאיפות שלנו- הרוחניות והחומריות.

רעיונות בנושא תרבות הצריכה ששמעתי מפי ד”ר חנה קהת.