טבע עברי - מרכז למידה מקוון

שלום! וברוכים הבאים למאגר המידע של טבע עברי בנושאי יהדות וסביבה: המאגר מכיל מגוון רעיונות מקורות וחומרי תוכן המתאימים למגוון רחב של פעילות. מוזמנים לחפש תוכן על פי סוג הפעילות, נושא הפעילות ודרך החיפוש.

מיכל ברגמן
הצעות לעשייה סביבתית במסגרת בת/בר מצווה: בחירת תחום, היכרות עם אפשרויות להתנדבות ולתרומה סביבתית לקהילה והצעות מעשיות לפעילות.
מיכל ברגמן
רעיונות לפרשות שבוע סביבתיות - ספר בראשית ושמות. לכותבי דרשות בת/בר מצווה, לדורשים בבתי הכנסת ולאוהבי פרשת השבוע בכלל.
מיכל ברגמן
דף לימוד להורים וילדים במסגרת בת/בר מצווה על משמעות השבת עבורנו כיום.
מיכל ברגמן
מערך שיעור לבני נוער המתאר את הדילמות של תכנון עירוני במינו - כיצד מקיימים קהילה ששומרת על הסביבה וגם דואגת לפרנסה ?
מיכל ברגמן
הצעות לפעילות אישית בסביבה הקרובה - מתאים לבני ובנות מצווה , לתלמידים ולנוער בכלל.
מיכל ברגמן
מערך שיעור העוסק בייעודו ובמקומו של האדם בשמירה על העולם על-פי מקורות יהודיים.
מיכל ברגמן
מערך שיעור המשווה בין אברהם ונוח כשני מודלים של מעורבות ועשייה למען אחרים. מתאים גם כחלק מלימוד לבני מצוות.
drop down menu filters:
(only show up when the filters are properly defined in elementor)
normal search widget:
ajax search widget:
tags/radio menu filters:
(only show up when the filters are properly defined in elementor)

בל תשחית

בל תשחית' – עקרון שפירושו שאסור לאדם לכלות דבר שלא לצורך, גם אם הוא מוכן לספוג את הנזק הכלכלי שהוא גורם בכך לעצמו.

קרא עוד »

אור ואנרגיה ביום השבת

דרך איסור הבערת האש ביום השבת, האדם לומד על גבולות העשייה ופיתוח העולם.
דרך איסור בל תשחית, האדם נדרש לשים לב ולדייק בכמות הנכונה של כל דבר, גם דבר מצווה כגון הדלקת נרות שבת. גם כאן יש לנו סיפור על גבולות ודיוק וצמצום- על מנת לא להשחית.

קרא עוד »

מזון וסביבה

בטו בשבט התקיים המפגש האחרון בסדרת 'מזון למחשבה' בנושא מזון וסביבה.
קראו עוד על הקשר בין מזון וסביבה

קרא עוד »

במה מדליקין?

ובחודש זה יש פתיחה לבחינה מחדש של מה 'מדליק אותי'? 'מה מדליק את ילדי'? על מה הם מדברים כל היום, מה מביא להם שמחה?

קרא עוד »

כמה שווה הזבל?

בפרשתנו, מצווה התורה לנתץ, לשבור לגדוע ולשרוף את מקומות הפולחן של יושבי הארץ לפנינו, ואת ערי-ישראל שהודחו לעבוד עבודה-זרה, תוך איסור ליהנות ולהשתמש בהם,

קרא עוד »

טקס תפילת הגשם

התפילה לגשם היא חלק קבוע ממערך התפילות היהודי לימות החורף- "מזכירין גבורות גשמים בשמיני עצרת ושואלין את הגשמים ב-ז' בחשוון "(משנה תענית פ"א). בשנים של בצורת, נוהגים לקיים תפילות מיוחדות לבקשת גשמים.

קרא עוד »

ברית עולם- לוקחים אחריות על המים

מערך שיעור זה בא ללמד על הצורך במים לשם קיום החיים שלנו. על ההבנה כי ארץ ישראל היא ארץ שנמצאת בצמצום- מקורות המים שלנו מועטים ותלויים בגשם. ולקראת בא עונת החורף נתפלל ונבקש על הגשמים.

קרא עוד »

מי אחראי על הסביבה שלי?

פעילות זו נועדה לחבר את התלמידים לסוגיות סביבתיות בנות ימינו מתוך חיבור למורשת היהדות, ולהניע אותם לקחת אחריות בנושאים הקרובים לליבם.

קרא עוד »

יוצאים מהתיבה ושומרים על הסביבה

בדף זה פעילויות חווייתיות המדגימות את העמל והמסירות של נח ובני ביתו למען שמירה על המשך קיומו של העולם. בשלב הבא, מוצעות פעילויות החושפות את הילדים לבעייתיות בשמירה על סביבתנו הקרובה ולפעולות "קטנות אך גדולות" שכל אחד ואחת יכולים לבצע.

קרא עוד »

אחריות סביבתית בבית הספר

נח חי בתקופה בה הוא נדרש לקחת אחריות, לשמוע בקול האל, ולהציל את מגוון המינים.
כל אחד מאיתנו הוא בבחינת 'נח'. לכל אחד מאיתנו יש אחריות על הסביבה שבה הוא חי.
בשיעור זה נלמד על אחריות האדם לקיום העולם- וכיצד כל אחד מאיתנו יכול לצמצם את ההשפעה על הסביבה בבית הספר.

קרא עוד »

משאבי הטבע של ישראל

דף לימוד- "היו זהירים בנטיעות" – על הדור הנוכחי מוטלת האחריות להמשך קיומו של העולם למען הדור הבא אחריו. האם אנחנו מסוגלים לקצץ בנטיעות? להפקיר את המשאבים השייכים לכלל אזרחי המדינה?

קרא עוד »

הבדלה בחונן הדעת

מוצאי שבת, אנו נוהגים לברך ברכה מיוחדת שנתקנה על האש. מה הקשר בין הבדלה לחונן הדעת? ומהו הקשר בין האש לתבונה האנושית? האם האש היא המתנה הגדולה שניתנה לאדם או שמא דווקא מפלתו הגדולה?

קרא עוד »

ותן טל ומטר על פני האדמה

כבר חודשיים שאנו מבקשים על הגשמים- ואין. אחרי חצי-עשור של בצורת, אנו מציעים להתבונן במשמעות הרוחנית של הטל והמטר,ותפקיד המים לאור הקבלה והחסידות. בתקווה לשנה ברוכת גשמים.

קרא עוד »

מחזוריות ביהדות

דף לימוד- כיום, עיקר הנזקים הסביבתיים נגרמים כתוצאה מכך ששברנו את המחזוריות. עלינו לזכור את הצו האלוקי וכלי ההכרחי לקיום – מחזוריות.

קרא עוד »

שבת נח – דף לימוד ופעילות לילדי גן וכיתות יסוד

בדף זה פעילויות חווייתיות המדגימות את העמל והמסירות של נח ובני ביתו למען שמירה על המשך קיומו של העולם. בשלב הבא, מוצעות פעילויות החושפות את הילדים לבעייתיות בשמירה על סביבתנו הקרובהולפעולות "קטנות אך גדולות" של אחד ואחת יכולים לבצע.

קרא עוד »

מעגליות

דף לימוד על המעגליות בטבע וביהדות. הזדמנות למבט על התנועה המעגלית של חודשי השנה בעת כניסתנו לחודש אדר- החודש האחרון בשנה העברית.

קרא עוד »

הורדת גשמים

האם קיים קשר בין מצב הגשם למצב הרוח?
בדף לימוד זה נתמקד בשני היבטים – האחד, הגשם כמשקף את היחסים בין אדם למקום. והאחר- הגשם כמשקף את היחסים בין אדם לחברו.

קרא עוד »

סור מרע עשה טוב- צמצום פליטת גזי חממה

משבר האקלים או "התחממות כדור הארץ" היא תופעה פיסיקאלית שמקורה בהפרת מעגל הפחמן הטבעי הקיים בטבע על ידי פעילות אנושית. מפאת הפופולאריות של נושא זה בכל תחומי החיים בשנים האחרונות יעסוק מאמר זה בעיקר בלקיחת האחריות הסביבתית על ידי בני האדם הגורמים לה.

קרא עוד »

להיות בני נח

בחשיבה האקולוגית בת זמננו מקובל להבחין בין שתי תפיסות: תפיסה אנתרופוצנטרית ותפיסה ביוצנטרית. הראשונה מעמידה במרכזה את האדם. היא רואה את היקום כולו כעומד לרשותו של המין האנושי, אשר רשאי לעשות בו שימוש לצרכיו, אך יחד עם זאת נדרש לנהל את העולם בזהירות וברגישות, ולהשתמש בתבונה וביכולת שלו כדי לכלכל את העולם באופן נכון ומרוס

קרא עוד »

הרוכב החופשי ועץ החרוב

השלווה בה מתקבל המשבר הסביבתי בציבור אכן מעוררת פליאה. אם נתבונן דוקא בתעשיה בתור התחלה, נוכל לומר שמבחינה רציונאלית היה משתלם לתעשייה כולה לעבור כבר היום לייצר באופן נקי.

קרא עוד »

גבול שם להם בל יעברון

בשנים האחרונות הלכה וגברה המודעות להתחממות הגלובאלית, וכיום רובנו יודעים שהדבר קשור להמסת קרחוני הקוטב ועליית מפלס הים. לרגל פרשתנו, פרשת המבול, נראה כמעט מתבקש לבחון את הסוגיה לאור מקורות היהדות בשל הדמיון המבעית בין שתי התופעות.

קרא עוד »