רעיונות לפעילות בעקבות לימוד ג'- דור לדור יביע אומר

יאיר טיקטין

אוסף רעיונות לפעילות לבני נוער לטו בשבט המשלב לימוד ועשייה

רעיונות לפעילות בעקבות לימוד ג' – 'דור לדור יביע אומר' – ערכים מתחדשים סביב טו בשבט


 יאיר טיקטין


קהל יעד: בני נוער, תנועות נוער
משך הזמן: כשעה וחצי
עזרים: דפי מקורות לימוד ג' – 'דור לדור יביע אומר', דפים לקבוצות החיות ועליהם שמות של 4 חיות (רשות) 4 בריסטולים ממוחזרים לכל קבוצה (כל בריסטול מחולק לארבע באמצעות שני קוים עבים), דפי עבודה, כלי כתיבה, טושים.

חלק א' - פתיחה וסבב שמות

אפשרות 1 –
•    המדריך יבקש מכל חניך להגיד את שמו ומהו החג האהוב עליו.
•    כל חניך יתבקש גם להסביר מדוע חוגגים את החג האהוב עליו.
•    המדריך יסכם ויאמר שרוב החגים נחגגים על כך שניסו לחסל אותנו אבל ניצלנו. לעומת זאת, טו בשבט הוא חג יוצא דופן של שמחה ללא 'קמים עלינו לכלותנו'.

אפשרות 2 –
המדריך יבקש מכל חניך להגיד את השם שלו, ומה לפי דעתו הסיבה שבגללה חוגגים את טו בשבט (שמו לב- לרוב החניכים אין מושג והם רואים בטו בשבט סתם עוד סיבה למסיבה).

חלק ב' -  משחק חלוקה לארבע תתי קבוצות

אפשרות 1 –
המדריך יחלק לחניכים פתקים עם ארבע שמות שונים של חיות (קוף, תנין, שור, נחש).
חניך שיקבל את הפתק, יחקה את החיה הכתובה על הפתק בפנטומימה.
כל חניך יחפש את חבריו לקבוצה, המציגים בפנטומימה את אותה החיה: כך ללא מילים החניכים יתחלק לארבע קבוצות, אחת בכל פינה של החדר.

אפשרות 2 –
החניכים יחולקו לפי פירות וירקות אהובים. לדוגמא – המדריך יאמר 'אבטיח' והחניכים אוהבי האבטיח יתכנסו לקבוצה אחת.

מבנה הפעילות:

30 דקות- ארבע תחנות (שבע דקות לתחנה+ 2 דקות 'זמן פציעות')
15 דקות- מעגל שיתוף
5 דקות- סכום של המדריכים
10 דקות- אפשרות - לימוד של 'שיר מרובע'

חלק ג' - ארבע תחנות

•    המדריך יודיע שבכל שבע דקות כל קבוצה עוברת ימינה לתחנה הבאה.
•    בזמן הפעילות המדריכים יסתובבו בין הקבוצות ויסייעו להם.
•    בכל תחנה החניכים יקראו את דף המקורות וימלאו דף משימה אישי.
•    בנוסף, בכל תחנה  החניכים יציירו על הבריסטול  שלהם ציור קטן שמייצג את האופי של טו בשבט שהוצג במקורות באותה התחנה – בכל פעם ברבע מן הבריסטול המיועד לכך .(בסוף הפעילות בתחנות יהיו ארבעה ציורים בכל בריסטול).
•    דפי המקורות נמצאים בדף לימוד ג' בחוברת זו.

חלק ד' - מעגל שיתוף

המדריך יבקש מנציג של כל קבוצה להסביר את משמעות ארבעת הציורים שציירה הקבוצה.
המדריך יבקש מחניכים שמעוניינים בכך לשתף בדברים שהם כתבו בדף המשימות האישיות.
המדריך יבקש מנציג של כל קבוצה לסכם את משמעות טו בשבט על-פי המקורות באחת התחנות.

 

חלק ה' - סכום:

המדריך יסכם: לטו בשבט ארבעה מוטיבים:
חג דתי
חג חברתי
חג ציוני-לאומי
חג אוניברסאלי- סביבתי.

•    באופן דומה יש בכל חג:
חנוכה: חג של נס פח השמן (דתי), חג של ניצחון המכבים (לאומי) מתן דמי חנוכה לעניים (חברתי) או חג האורות והזית (אוניברסאלי).
פסח: ה' הוציא את בני ישראל ממצרים (דתי), החזרה לארץ (לאומי), קמחא דפיסחא (חברתי) או חג החירות ושחרור העבדים (אוניברסאלי)
•    כדאי שנחשוב איך אנחנו משלבים את התכנים השונים של טו בשבט, מה חשוב לנו ומה אנחנו עושים למען הערכים האלה – למישהו יש רעיון?

חלק ו' – שיר לסיום:

 

יש שהוא שר שירת נפשו, ובנפשו הוא מוצא את הכל,
את מלא הסיפוק הרוחני במילואו.
ויש שהוא שר שירת האומה, יוצא הוא מתוך המעגל של נפשו הפרטית,...
שואף למרומי עז, והוא מתדבק באהבה עדינה עם כללותה של כנסת ישראל,
ועמה הוא שר את שיריה, מצר בצרותיה, ומשתעשע בתקוותיה, הוגה דעות עליונות וטהורות על עברה ועל עתידה, וחוקר באהבה ובחכמת לב את תוכן רוחה הפנימי.
ויש אשר עוד תתרחב נפשו עד שיוצא ומתפשט מעל גבול ישראל, לשיר את שירת האדם,
רוחו הולך ומתרחב בגאון כללות האדם והוד צלמו...
וממקור חיים זה הוא שואב את כללות הגיונותיו ומחקריו, שאיפותיו וחזיונותיו.
ויש אשר עוד מזה למעלה ברוחב יתנשא, עד שמתאחד עם כל היקום כולו,
עם כל הבריות, ועם כל העולמים,
ועם כולם אומר שירה,
זה הוא העוסק בפרק שירה בכל יום שמובטח לו שהוא בן העולם הבא.
ויש אשר עולה עם כל השירים הללו ביחד באגודה אחת, וכולם נותנים את קולותיהם,
כולם יחד מנעימים את זמריהם, וזה לתוך זה נותן לשד וחיים,
קול ששון וקול שמחה, קול צהלה וקול רנה, קול חדוה וקול קדושה.
שירת הנפש, שירת האומה, שירת האדם, שירת העולם,
כולן יחד מתמזגות בקרבו בכל עת ובכל שעה.
והתמימות הזאת במילואה עולה היא להיות שירת קודש, שירת אל, שירת ישראל,...
ישראל שיר אל, שיר פשוט, שיר כפול, שיר משולש, שיר מרובע.
שיר השירים אשר לשלמה, למלך שהשלום שלו.
(הרא'יה קוק שיר מרובע)