חודש ניסן הגיע – זה הזמן לחבק עצים!

חודש ניסן הגיע – זה הזמן לחבק עצים!

עינט קרמר

חודש ניסן נכנס היום, בעיצומו של האביב הישראלי הפורח ומאיר הפנים. החודש נכנס גם בעיצומם של “ימי קורונה”, בהם אנחנו מתבקשים להסתגר בבתים במקום לצאת לטבע וליהנות מכל היופי הזה. “ברכת האילנות”, אותה מצווה שמתקיימת בימי ניסן, מזכירה לנו שגם בחצרות הבתים (שלנו ושל השכנים) יש טבע ושהוא מלא ברכה.

אז מה זו ברכת האילנות?

היוצא בימי ניסן וראה אילנות שמוציאין פרח,

אומר: ברוך אתה ה’ אלוקינו מלך העולם שלא חיסר בעולמו כלום

וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם;

ואינו מברך  אלא פעם אחת בכל שנה ושנה,

ואם איחר לברך עד אחר שגדלו הפירות, לא יברך עוד.”

שולחן ערוך רכ”ו א

ברכת האילנות הינה מצווה המתקיימת פעם אחת בשנה, בימי ניסן, כשאדם יוצא מביתו ורואה עצי פרי מלבלבים. אם עברו ימי ניסן, או שהעצים עברו את שלב הלבלוב וחנטו פירות, אי אפשר לקיים את המצווה. רק עצי פרי, רק מלבלבים, רק בניסן. 

המפגש הזה, בין אדם לאילן, בזמן בו האילן לא יכול לתת לאדם שום דבר “פרקטי” (כמו מזון) מהווה בשבילי בסיס לתודעת הברכה היהודית.  האדם, העומד אל מול האילן ונהנה מפרחיו  מברך “שלא חיסר בעולמו כלום” ומפרט “וברא בו בריות טובות ואילנות טובות ליהנות בהם בני אדם”.  כשהעץ יפיק את הפירות הראשונים נברך שהחיינו. אבל עכשיו, ברגע הזה, האילן מציע לנו יופי, ואנחנו לוקחים אותו בשתי ידיים, כי בלעדיו היינו חסרים דבר, וזה השורש והלב של הברכה. הברכה המיוחדת הזו מזכירה לנו את הצורך ואת היכולת שלנו ליהנות מהיופי הרגעי שמזמנים בפנינו החיים, גם עכשיו, לחפש אחריו ולברך עליו.

ברכת האילנות גם מלמדת שלכל שלב בחיים יש את המקום שלו. הפרחים, שאנחנו מברכים על יופיים עכשיו, הם גם שלב בדרך לפירות שנשבע מהם בעוד זמן לא רב. לכל שלב יש משמעות ואין “קיצורי דרך”. עכשיו, בימי הקורונה, חלקים מאיתנו מרגישים שהם נמצאים בשלכת. אחרים דווקא “פורחים” בנסיבות הללו, כשאנחנו נמצאים בבית בהרכב משפחתי. ברכת האילנות מזכירה לנו שזה וגם זה זמני, ויש ביניהם קשר של מחזוריות ושל המשכיות החיים. 

אנה פרנק, שאין ספק שפיתחה מומחיות ל”בידוד”, כתבה ביומנה: “התרופה הטובה ביותר לאלו שפוחדים, בודדים או אומללים, היא לצאת החוצה, למקום שבו יהיו רק הם בשקט עם השמים, הטבע ואלוהים. כי רק אז חש האדם שהכול הוא כפי שצריך להיות ושאלוהים רוצה לראות את בני האדם מאושרים ביופי הפשוט של הטבע…” . אנה פרנק ציינה דבר שכולנו יודעים בחוש ושהיום יש לו כבר הוכחות מדעיות, וזאת לגבי כוחו התרפויטי של הטבע  לעורר את כוחות החיים שבקרבנו. אנחנו מכירים כוח זה  מסיפורי ילדים רבים, המתארים את תהליך ההבראה ממחלה כקשור לעץ שבחלון או ל”פרח לב הזהב” שהילד מביא לאימו.  רבים מאיתנו גם מכירים כוח זה מעצמנו – מהתבודדות בחיק הטבע בתפילה או מיציאה לטיול “למלא מצברים”. עכשיו הדבר הזה גם מוכח על ידי המדע – שמספיק מעט מאוד ירוק כדי לשפר מצב בריאותי ונפשי כאחד.  

אז שמרו על הוראות משרד הבריאות – אבל אם יש לכם או לשכנים גינה, או אם יש  עץ בקצה הרחוב – נצלו את ההזדמנות שמציע לנו החודש – צאו אליו עכשיו, חבקו, ברכו, והתפללו לבריאות לעולם.

חודש טוב,

עינט קרמר