טביעת כף יד אקולוגית וחודש אב

טביעת כף יד אקולוגית וחודש אב

ענבל בן ברית כהן

אב הוא חודש מיוחד, בו לפי הקבלה, האור מאיר בגבורה יתרה. המסורת היהודית נוהגת להוסיף שם של נחמה לחודש זה.
בזמן עבר, נמנה חודש אב בין החודשים ה”טובים”, חודש של בציר ענבים וביכורי שאר פירות הקיץ.
כתוצאה מאירועים קשים, ביניהם חורבן שני בתי המקדש, הפך חודש אב להיות חודש של אבל ויגון. לכן, הוסיפו לו את הכינוי, “מנחם”, כלומר – חודש מנחם-אב, כנחמה של בניין בית המקדש לה אנו מצפים. בנוסף, מנחם הוא שמו של המשיח, אשר על פי המסורת עתיד להיוולד בחודש זה.
כתוב במדרש, שרבי עקיבא בזמן שראה את חורבן בית המקדש, צחק כי אמר שאם התגלה הרע, אז עכשיו דווקא במקום הזה, ודווקא באור הזה, יתגלה כל טוב. מכאן בא מנהג המקובלים לשמוח בחודש האב.
ושמחת המקובלים על שום מה ? על שום שחורבן הבית הראשון נקרא חורבן על אור דחוכמה וחורבן הבית השני נקרא חורבן דחסדים. ע”פ הקבלה בית המקדש השלישי יקום על יסודות שני בתי המקדש הקודמים מתוך חכמה וחסדים, בתקווה שעברנו את כל השבירות והחורבנות לפי מה שהיינו צריכים לעבור מלמעלה למטה, ועכשיו נשאר לנו רק התיקון. שזריזות התיקון תלויה רק בנו. ועל זה אנחנו חוגגים את ראש חודש אב. (מתוך “קבלה לעם” )

שבר הינו בסיס והזדמנות לתיקון.
ואם כך, מה הקשר בין חודש אב והמשבר הסביבתי אקולוגי ?
לאחר שהוארנו וראינו באור את הרע שעשינו לעולם, ולאחר שיותר ויותר אנשים מודעים, רואים ומכירים את המשבר הסביבתי אקולוגי בו מצוי כדור הארץ ואותותיו ניכרים בכל מקום על פני כדור הארץ, בזיהום האוויר שאנו נושמים, באיכותם הירודה של המים שאנו שותים, בחשיפה המזיקה לקרינת השמש, בשימוש ללא גבולות במשאבי הטבע היקרים ובפגיעה מתמשכת במערכות האקולוגיות של כדור הארץ,  אפשר וצריך לתקן. זריזות התיקון תלויה רק בנו כפי שמציינים המקובלים ואם כך, כיצד נוכל ליצור תיקון מהיר יותר ? על ידי מודעות לא רק למשבר הסביבתי  ולטביעת כף הרגל האקולוגית שלנו, אלא על ידי מודעות והתפתחות בטביעת כף היד האקולוגית שלנו .


מהי טביעת כף יד אקולוגית ?

מושג חדש שהגיתי המכיר בידיים כייצוג של בניה ויצירה ואשר מתבסס על יסוד טביעת הרגל האקולוגית – אותו כבר מכירים כולם.
אם טביעת כף רגל אקולוגית בוחנת כמה טבע ומשאבים אנו צורכים בכדי לנהל את חיינו, טביעת כף היד האקולוגית בוחנת היכן ועד כמה אני לוקח/ת אחריות סביבתית קהילתית מקיימת. מהי מידת האקטיביזם שלי.
 
טביעת כף יד אקולוגית

חמישה שלבים בלקיחת אחריות סביבתית מקיימת , כחמשת אצבעות כף היד :
1.    מודעות
2.    למידה
3.    התנסות
4.    יישום במעגל המשפחתי
5.    לימוד ועשייה קהילתית

כך, על ידי התקדמות ממודעות דרך למידה והתנסות ועד לימוד ועשייה קהילתית רחבה, נגדיל את טביעת כף היד האקולוגית שלנו, נקטין את טביעת הרגל האקולוגית שלנו ונזרז את התיקון שלנו.

בברכת “נחמו נחמו עמי”

_______________________________________________________

ענבל בן ברית כהן   –  “אקומנות” אמנות וחשיבה מקיימת. 052-2948724