מה שבע? מה כמה?

מה שבע? מה כמה?
ספירת העומר- אחריות סביבתית

בהשראת המאמר – עומר בשביל כדור הארץ

וּסְפַרְתֶּם לָכֶם מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת, מִיּוֹם הֲבִיאֲכֶם אֶת עֹמֶר הַתְּנוּפָה – שֶׁבַע שַׁבָּתוֹת תְּמִימֹת תִּהְיֶינָה.
עַד מִמָּחֳרַת הַשַּׁבָּת הַשְּׁבִיעִת תִּסְפְּרוּ חֲמִשִּׁים יוֹם, וְהִקְרַבְתֶּם מִנְחָה חֲדָשָׁה לַה’.

ספר ויקרא כג פסוקים טו-טז

מהי משמעות ספירה זו שהתורה מצווה אותנו לספור? וכיצד אפשר לנצל את הרעיונות הטמונים בה לעשייה סביבתית ? על כך במאמר זה.

קצת על המצווה

חכמים מסבירים כי המצווה היא לספור בכל יום, במשך ארבעים ותשעת הימים שבין חג הפסח לחג שבועות,  את מספר הימים שעברו מאז הקרבת קורבן העומר, המוקרב ביום השני של חג הפסח (“ממחרת השבת”). ביום החמישים של הספירה חוגגים את חג השבועות שנקרא כך על שם שבעת השבועות של הספירה.
קרבן העומר נקרא כך על שם המידה (הכמות) שהועלתה כקרבן. הקרבן היה עשוי משעורה, בין היתר משום שפסח הוא הזמן שבה השעורה מבשילה. הקרבן התיר את התבואה החדשה למאכל. החיטה מבשילה מאוחר יותר, בסמיכות לחג השבועות, בו היו מקריבים את שתי הלחם העשויות חיטה. שתי הלחם התירו הבאת קורבנות מקמח הנטחן מן התבואה החדשה. 

ניתן לראות שלכל דבר יש את הזמן שלו. מועד ההבשלה שלפיו נקבע מה יוקרב על המזבח בכל חג. יש הקשבה לעונה, לגידולים השונים למקום.

הספירה בקבלה

על פי הקבלה, שבעת השבועות של הספירה הן תהליך מובנה של הכנה וזיכוך, אותו עובר כל עם ישראל לקראת מתן תורה, חג השבועות. כל שבוע הוא למעשה בירור לאחת משבע ה’ספירות התחתונות’: חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד, מלכות. השבוע הראשון – ספירת ה’חסד’, השבוע השני – ספירת ה’גבורה’, השלישי – ספירת ה’תפארת’, וכן הלאה. בכל יום בשבוע מתבררת הספירה של אותו השבוע ביחסה לשאר הספירות. כך בשבוע הראשון – היום הראשון הוא ‘חסד שבחסד’, היום השני הוא ‘גבורה שבחסד’ וכן הלאה. ובשבוע השני, השייך לספירת הגבורה, מתחילים עם חסד שבגבורה, גבורה שבגבורה וכו’. כך במשך כל ימי הספירה נוצרים ארבעים ותשע הצירופים האפשריים של שבעת הספירות. (מתוך ויקיפדיה).

הספירה וסביבה

יש לנו הזדמנות להתחבר לעומק ספירת העומר. לגלות את הטמון בכל אחד מהימים והשבועות.  לחבר בין העולמות הרוחניים של שבע הספירות לעולם הפיסי שבו אנו חיים.
לכל ספירה יש משמעות מיוחדת.

אנו מציעים כאן תרגול אישי/משפחתי/קהילתי – כך שבכל יום שבו אנו סופרים את העומר- נחפש משמעות רלוונטית לסביבה ולחברה שלנו.


שבוע 1: חסד :
מידת החסד מבטאת רחמים ואהבה, שפע שנמצא ללא גבולות. הדימוי לשפע בעולם הזה הוא מים. דבר שלצערנו בארצנו נמצא במחסור. לכן בשבוע זה נשים לב למים.
מה אפשר לעשות? איסוף מים מאמבטיה/ גשם בחבית ולהשתמש בו להשקות את הצמחים /גינה.  להוריד חצי מיכל מים באסלה.
ספירה: לספור כמה פעמים בשבוע אתה מוריד את האסלה ואת להכפיל את מספר של 9 ליטר. כלומר כמה מים אתה מוריד לטמיון.

שבוע 2: גבורה : מידת הגבורה מבטאת את הדין והצמצום. דבר שבא לידי ביטוי בגבולות, התאפקות וריסון עצמי. 
מה אפשר לעשות? חישבו פעמיים לפני שאתם קונים משהו- האם אתם באמת זקוקים לו? האם אני צריך להוציא רכב או שאני יכול להסתדר עם אופניים, תחבורה ציבורית או ללכת ברגל? חישבו ופעלו- כיצד אני יכול להגביל את מה שאני צורך.
ספירה: בכמה שקיות ניילון אתה משתמש בשבוע. תכפיל ב 52 שבועות בשנה ואת זה תכפיל ב7 מיליון תושבי מדינת ישראל.

שבוע 3: תפארת : מידת התפארת מבטאת יופי והרמוניה, הבאים לידי ביטוי בין השאר במנוחה והימנעות מעשיה.
מה אפשר לעשות? קחו את המסר של המנוחה מיום השבת – השתמשו במינימום חשמל, הקדישו זמן למשפחתה ולקהילה, לכו ברגל.
ספירה: ספרו כמה פעמים ביום האורות בחדר נשארים דולקים כשאף אחד לא בסביבה.. 

שבוע 4: נצח : מידת הנצח מבטאת התמדה, חוזק ושאפתנות.
מה אפשר לעשות? חישבו על דבר מסוים בתחום הסביבתי שיש לכם קושי לקיים אותו. מצאתם? כעת הבטיחו לעצמכם ולעולם כי בשבוע של מידת הנצח- תשדלו להתמיד בעשייה שלו! ומקווים שזה ילווה אתכם הלאה לשאר השבועות. (זה יכול להיות קומפוסט, מעבר לחומרי ניקוי אקולוגים, לקנות מוצרים רק כחול לבן ועוד..)
ספירה: ספרו כמה דברים טובים אתם מתמידים בהם לאורך השנה שהם טובים לסביבה ולחברה! כל הכבוד!

שבוע 5: הוד : מידת ההוד מבטאת ענווה, הוד והדר, דבר המתבטא בין היתר בתהילה ובהשתקפות של האלוהים בעולם.
מה אפשר לעשות? צאו כל המשפחה לסיור קצר, התבוננו בהוד וביפי הבריאה שקיבלנו מתנה.
ספירה: כמה ציפורים ממינים שונים ראיתם? כמה פרחים מזנים שונים פגשתם?

שבוע 6: יסוד : מידת היסוד מבטאת חיבור עמוק, דבר המתבטא גם בקשרים שלנו עם אחרים.
מה אפשר לעשות?  בשבוע זה אנו פעילים חברתיים. פעלו להנגשת מוסדות לנכים, אכלו רק במקום עם תו חברתי שאינו מנצל את העובדים ודואג לנגישות המקום. קונים מוצרים של סחר הוגן.
ספירה: בשבוע זה בעת שאתם צועדים ברחוב- ספרו כמה תחנות אוטובוס נגישים לנכים קיימים וכמה לא. שלחו מכתב לעירייה שבה אתם מתוגררים לשינוי התופעה!

שבוע 7: מלכות : מידת המלכות מבטאת אצילות, שליטה ומנהיגות.  דבר המתבטא גם באחריות שיש לנו על הסביבה והחברה.  בסיפור בריאת העולם- האדם הוא שליט הבריאה- אז זה מה שמקנה לו את האחריות עליה.
מה אפשר לעשות? גלו אחריות! הטמיעו את כל מה שעברתם ב7 שבועות האחרונים. ספרו על זה לחברים, הפיצו את החומרים החוצה, כתבו מאמרים ומכתבים לרשויות המקומיות- היה אדם!
ספירה: סיפרו כמה פעמים בשבוע  אתם מדברים עם אנשים אחרים על האחריות הסביבתית.  אם פחות מ 49, להשתדל יותר!