נוטעים ערכים – ט”ו בשבט בשנת השמיטה

 “כך הולכים השותלים” מזמרים ילדי הגן כבר שבועות את המנונו החצי רשמי של ט”ו בשבט. ואכן, למן ראשית הציונות, הפך ט”ו בשבט לחג הנטיעות של ישראל, למרות שתאריך זה אינו מתאים, מבחינת מזג האוויר, לנטיעת עצים.

 השנה, בשנת השמיטה,  לא יתקיימו טקסי נטיעות רבי רושם ברחבי הארץ. זוהי הזדמנות נפלאה למצוא דרכים נוספות ומשמעותיות לציון “ראש השנה לאילן”. הנה כמה רעיונות לדוגמה:

רעיון א: “הדואג לשנים נוטע עצים, הדואג לדורות מחנך אנשים”   

פעילות משותפת לבני נוער דתיים וחילונים- לימוד סביב ערכי השמיטה והחג והתנדבות ברוח זו.  

איך עושים את זה? 

יוצרים קשר עם  כיתה/ תנועת נוער אחרת המתגוררים בסמוך ובונים צוות היגוי משותף.  נפגשים בחג למעגלי  לימוד ושיח בנושאים ערכיים הנלמדים מערכי השמיטה ומערכי ט’ו בשבט (ניתן להיעזר באתר טבע עברי   או שמיטה ישראלית).  בסיום הלימוד בוחרים בין שניים – להכות שורש רוחני  באמצעות סדנת עפיפונים משותפת, או להכות שורש במציאות באמצעות פעילות התנדבותית כגון פריצת שבילים ביער או בניית “פינת זולה” בחיק הטבע. 

רעיון ב: “סיפורי בדים ” 

הקדשת החג לעצים ותיקים, היכרות עם סיפורם המיוחד ושימורם. 

איך עושים את זה?

מחפשים בשכונה עצים מיוחדים-  מרשימים ביופיים, ממוקמים במיקום היסטורי או וותיקים במיוחד. מאמצים אותם בטקס רב רושם – ומתחילים תהליך של לימוד עליהם, איסוף סיפורים מעניינים הקשורים אליהם וכמובן שילוטם ושמירה עליהם.  ניתן להרחיב את הפעילות באיסוף “סיפורי בדים” – סיפורים מעניינים הקשורים לעצים מההורים, הסבים ושאר חברי הקהילה. 

רעיון ג : סדר ט”ו בשבט ברוח שנת השמיטה

מפגש רב גילאי ללימוד, שירה ואכילת פירות ארץ ישראל, ברוח סדר ט”ו בשבט של המקובלים. 

איך עושים את זה?

מסדרים את המועדון/ הכיתה בשולחנות חגיגיים המכילים מכל טובם של פירות ארצנו. מורידים מהרשת שירונים לסדר ט”ו בשבט או (הכי שווה  ) מזמינים ללא תשלום “סדר ט”ו בשבט מיוחד לשמיטה ישראלית” שנכתב תוך שילוב מוטיבים מהחג ומשנה חשובה זו.  בוחרים מנחה לסדר שמוביל/ה את המהלך ונהנים מערב מרומם לגוף ולנפש. 

ומה עם יערות הגשם?

אמנם ט”ו בשבט הינו החג של אילנות ארצנו, אבל אסור לשכוח שאנחנו חיים במציאות גלובלית וכדאי מאוד שלא נגדע את הענף שעליו אנו יושבים. ט”ו בשבט כ”יום כדור הארץ היהודי” הינו דרך מצויינת לזכור כל זאת, לתחבר לעולמנו, וכן – גם לפעול ברוח שנת השמיטה שמזכירה לנו שגם הארץ, ומשאבי הטבע כולם, זכאים להתחשבות ולמנוחה. 

חג שמח!