Skip to content
תרומות
  • ראשי
  • בר קיימא – מפעליםExpand
    • אודות בר קיימא
    • קהילת בר קיימא​
    • צבא ירוק​
    • אות בר קיימא למוסדות קד"צ​​
    • צוות התנועה​
  • טבע עברי – מרכז למידה מקוון
  • אודות טבע עבריExpand
    • הסיפור שלנו​
    • למה קיימות עברית​
    • תרומה​
    • בית כנסת ירוק ושבת נח​
    • שמיטה ישראלית​
    • ועד מנהל​
  • מדרשת תוכן
  • English
בר קיימא
בר קיימא
LnRiLWZpZWxke21hcmdpbi1ib3R0b206MC43NmVtfS50Yi1maWVsZC0tbGVmdHt0ZXh0LWFsaWduOmxlZnR9LnRiLWZpZWxkLS1jZW50ZXJ7dGV4dC1hbGlnbjpjZW50ZXJ9LnRiLWZpZWxkLS1yaWdodHt0ZXh0LWFsaWduOnJpZ2h0fS50Yi1maWVsZF9fc2t5cGVfcHJldmlld3twYWRkaW5nOjEwcHggMjBweDtib3JkZXItcmFkaXVzOjNweDtjb2xvcjojZmZmO2JhY2tncm91bmQ6IzAwYWZlZTtkaXNwbGF5OmlubGluZS1ibG9ja311bC5nbGlkZV9fc2xpZGVze21hcmdpbjowfQ==
LnRiLWhlYWRpbmcuaGFzLWJhY2tncm91bmR7cGFkZGluZzowfQ==
LnRiLWZpZWxkW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtZmllbGQ9IjAxZDVkOGJlNTNmZTU2ZGQ3ZDEzMzVkNzY3NmM4ODU5Il0geyBmb250LXNpemU6IDE2cHg7Y29sb3I6IHJnYmEoIDk2LCA5NiwgOTYsIDEgKTsgfSAgLnRiLWZpZWxkW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtZmllbGQ9ImUyZDdmZjcwNGYxN2UxMTliNjlhNjUwYWJjMDU1M2I3Il0geyBmb250LXNpemU6IDE0cHg7Zm9udC13ZWlnaHQ6IG5vcm1hbDtjb2xvcjogcmdiYSggOTYsIDk2LCA5NiwgMSApOyB9ICAudGItZmllbGRbZGF0YS10b29sc2V0LWJsb2Nrcy1maWVsZD0iNmJjOGE5NTE2ZWQ2NzIwODAwY2ZhZDI4NWIxMTczN2YiXSB7IGNvbG9yOiByZ2JhKCA5NiwgOTYsIDk2LCAxICk7IH0gIC50Yi1maWVsZFtkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWZpZWxkPSJlZTM0MGJmMzQ0MDBkM2RhMmU2OWJkZDBmYTUxNzAzYiJdIHsgZm9udC1zaXplOiAxNnB4O2ZvbnQtc3R5bGU6IG5vcm1hbDtmb250LXdlaWdodDogYm9sZDtjb2xvcjogcmdiYSggOTYsIDk2LCA5NiwgMSApOyB9ICBoMy50Yi1oZWFkaW5nW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtaGVhZGluZz0iOTcyZDY3ODNiYzE0NGM1YTJlNjhhOTY5NDA1MThmNTUiXSAgeyBmb250LXNpemU6IDI0cHg7Y29sb3I6IHJnYmEoIDIxOSwgMTEzLCAxNTUsIDEgKTsgfSAgaDMudGItaGVhZGluZ1tkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWhlYWRpbmc9Ijk3MmQ2NzgzYmMxNDRjNWEyZTY4YTk2OTQwNTE4ZjU1Il0gYSAgeyBjb2xvcjogcmdiYSggMjE5LCAxMTMsIDE1NSwgMSApO2ZvbnQtc2l6ZTogMjRweDsgfSBoMy50Yi1oZWFkaW5nW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtaGVhZGluZz0iOTcyZDY3ODNiYzE0NGM1YTJlNjhhOTY5NDA1MThmNTUiXSBhOmhvdmVyICB7IGNvbG9yOiByZ2JhKCAxMjIsIDMxLCA2NywgMSApOyB9IC50Yi1maWVsZFtkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWZpZWxkPSIyYWQwNTE0MTUwNzYxYzI4NjFmZDQxNmEzYTQ2ZWNlOCJdIHsgZm9udC1zaXplOiAxNHB4O2ZvbnQtd2VpZ2h0OiBub3JtYWw7Y29sb3I6IHJnYmEoIDk2LCA5NiwgOTYsIDEgKTsgfSAgLnRiLWZpZWxkW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtZmllbGQ9IjM0NGEzZTFhYmM4YTFhMDY4OGM0MjVlZDNlYmUxODAwIl0geyBmb250LXNpemU6IDE0cHg7Y29sb3I6IHJnYmEoIDk2LCA5NiwgOTYsIDEgKTsgfSAgQG1lZGlhIG9ubHkgc2NyZWVuIGFuZCAobWF4LXdpZHRoOiA3ODFweCkgeyAgICAgICAgIH0gQG1lZGlhIG9ubHkgc2NyZWVuIGFuZCAobWF4LXdpZHRoOiA1OTlweCkgeyAgLnRiLWZpZWxkW2RhdGEtdG9vbHNldC1ibG9ja3MtZmllbGQ9ImUyZDdmZjcwNGYxN2UxMTliNjlhNjUwYWJjMDU1M2I3Il0geyBmb250LXN0eWxlOiBub3JtYWw7Zm9udC13ZWlnaHQ6IG5vcm1hbDtjb2xvcjogcmdiYSggOTYsIDk2LCA5NiwgMSApOyB9ICAudGItZmllbGRbZGF0YS10b29sc2V0LWJsb2Nrcy1maWVsZD0iNmJjOGE5NTE2ZWQ2NzIwODAwY2ZhZDI4NWIxMTczN2YiXSB7IGNvbG9yOiByZ2JhKCA5NiwgOTYsIDk2LCAxICk7IH0gIC50Yi1maWVsZFtkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWZpZWxkPSJlZTM0MGJmMzQ0MDBkM2RhMmU2OWJkZDBmYTUxNzAzYiJdIHsgY29sb3I6IHJnYmEoIDk2LCA5NiwgOTYsIDEgKTsgfSAgIC50Yi1maWVsZFtkYXRhLXRvb2xzZXQtYmxvY2tzLWZpZWxkPSIyYWQwNTE0MTUwNzYxYzI4NjFmZDQxNmEzYTQ2ZWNlOCJdIHsgZm9udC13ZWlnaHQ6IG5vcm1hbDtjb2xvcjogcmdiYSggOTYsIDk2LCA5NiwgMSApOyB9ICAudGItZmllbGRbZGF0YS10b29sc2V0LWJsb2Nrcy1maWVsZD0iMzQ0YTNlMWFiYzhhMWEwNjg4YzQyNWVkM2ViZTE4MDAiXSB7IGNvbG9yOiByZ2JhKCA5NiwgOTYsIDk2LCAxICk7IH0gICB9IA==
נושאים
חגי תשרי, משמריות- מחוייבות לבריאה
סוגי תוכן
מקורות

על יום הכיפורים

מקור
חכמי הדורות האחרונים
הגרי"ד סולובייצ'יק, איש ההלכה, עמ' 62-65
מחבר
התוכן

 

איש הדת הרי הוא סובייקטיבי ביותר… על ידי זה מתבארת הסתירה הגדולה בנפש איש הדת ביחס להערכת עצמו. מחד גיסא הרי הוא מרגיש בשפלותו ובקטנותו, בחלישותו ובאפיסת כוחו, שאפילו "יתוש קדמו, שלשול קדמו". הוא רואה את עצמו כיצור חלוש ורפה אונים. מבחינת יצורי הטבע הרי הוא היצור הביולוגי, שהקדיח את תבשילו ויצא לתרבות רעה. ומצד שני הרי הוא מכיר בגדלותו ורוממותו, כי רוחו בוקעת ועולה עד לרקיע, נוקבת ויורדת עד התהום. הלא הוא עטרת הבריאה, שהקב"ה השליטו במעשה ידיו… הוא נאחז תמיד במעמקי תודעתו בסבך שני כתובים המכחישים זה את זה; כתוב אחד אומר 'כי אראה שמיך מעשה אצבעותיך ירח וכוכבים אשר כוננת מה אנוש כי תזכרנו ובין אדם כי תפקדנו', וכתוב אחד אומר: 'ותחסרהו מעט מאלהים וכבוד והדר תעטרהו תמשילהו במעשה ידיך כל שתה תחת רגליו'. ועדיין לא בא בשביל איש הדת הכתוב השלישי שיכריע ביניהם.

ברם, איש ההלכה מצא את הכתוב השלישי – ההלכה. גם הוא סובל משניות זו ומקרע נפשי זה, אבל הוא מאחד את הקרעים על ידי מושג ההלכה והדין…

אם 'מותר האדם מן הבהמה אין כי הכל הבל', יום הכיפורים – מה טיבו? מחילה וסליחה – מה פירושן? עבודת היום, ייחוד הכוהן הגדול עם קונו בבית קודשי הקודשים – מה מטרתם? קדושת היום, שהיא מכפרת, מה עניינה ומהותה? מושג חטא ועוון מצד אחד, וחובת התשובה מצד אחר – למה באו? הלא ההלכה הציבה את האדם בטבורו של עולמה, ויום הכיפורים עצמו מעיד על זה… הריני בן עולם, שדמות דיוקנה של השכינה משתקפת בו; הריני לומד את התורה, כלי שעשועיו של הקב"ה, והעליונים נכספים לקבל תורה מפי; הרי אני מתרפק עכשיו על דודי ואוהבי…

במעוף עין נהפך השפל שביצורים לבחיר הברואים, שהקב"ה הבדילהו מראש והכירו לעמוד לפניו! עמידה לפני ה'! כמה הערכה עצמית יש כאן!"

 

חזרה למרכז הלמידה
Envelope Instagram Facebook
  • טבע עברי – מרכז למידה מקוון
  • בר קיימא – מפעלים
  • אודות טבע עברי
  • טבע עברי – מרכז למידה מקוון
  • בר קיימא – מפעלים
  • אודות טבע עברי

רוצים לתמוך בנו?

תרומות

© 2023 בר קיימא | עיצוב ואחסון על ידי Boundless Zone | מדיניות פרטיות

Scroll to top
תרומות
  • ראשי
  • בר קיימא – מפעלים
    • אודות בר קיימא
    • קהילת בר קיימא​
    • צבא ירוק​
    • אות בר קיימא למוסדות קד"צ​​
    • צוות התנועה​
  • טבע עברי – מרכז למידה מקוון
  • אודות טבע עברי
    • הסיפור שלנו​
    • למה קיימות עברית​
    • תרומה​
    • בית כנסת ירוק ושבת נח​
    • שמיטה ישראלית​
    • ועד מנהל​
  • מדרשת תוכן
  • English
Search