ערכות לימוד סביבתיות

ערכות לימוד

לומדים להיות אורחים

קרן תל”י

אחד התחומים שאנחנו מחנכים את הילדים שלנו הוא כיצד להתארח אצל אחרים: מסבירים להם שעלינו לכבד את הבית של החברים, לסדר לאחר המשחק, להתחלק בצעצועים, וכמובן לדבר בנימוס למארחים, לומר “בבקשה” ו”תודה”.

אנחנו שואפים לחנך את ילדינו להיות אכפתיים כלפי כל המקומות בהם הם מתארחים, לא רק אצל חברים, וזה כולל את כדור הארץ בו כולנו למעשה אורחים. אכפתיות לסביבה היא לא משהו שנולדים איתו אלא מתחנכים אליו. להקניית מודעות לאחריותנו לעולם יש לעמול קשה ולחנך, כבר מגיל צעיר.

אז מהם הכללים להתנהג כאורחים בכדור הארץ? בין היתר:

·         להתחשב באחרים – אנחנו לא היחידים שחיים כאן, יש עוד בעלי חיים וצמחים שנהנים מהעולם

·         לנקות אחרינו

·         לא להשתמש בבזבזנות במשאבי הטבע

קרן תל”י הפיקה ערכת לימוד לכיתות א-ו, המציגה תפיסה חינוכית אקולוגית בעקבות מקורות מהמסורת היהודית. הערכה כוללת משחקים, סיפורים, חידות והפעלות שונות. באמצעות הערכה אנו מקווים שהילדים יתחברו לעקרונות של השמירה על הסביבה – אם זה צמצום בצריכה, התחשבות בבעלי החיים, קיימות או מִחזור – ויבינו שאלו לא סוגיות חדשות, זו לא אופנה חולפת, התרבות העשירה שלנו עסקה בכך כבר דורות רבים. 

אפשר להתרשם מן הערכה באתר של קרן תל”י.

הטיש הסביבתי

עמותת עתיר במדבר

כשאקולוגיה ויהדות נפגשות בשבת….

משבר האקלים כבר כאן. לפניכם חוברת הדרכה לארגון “טיש סביבתי” האמורה לסייע בידיכם להעלות מודעות ולפתוח דיון בסוגיות סביבתיות, דווקא ב”יום הסביבתי האולטימטיבי” – שבת – ודווקא בעזרת כלים מתוך המורשת היהודית. 

סופות קטלניות, שיטפונות עוצמתיים, התחממות גלובלית, המסת הקרחונים ועליית מפלס הים, היעלמות הדבורים, הכחדת מינים, שריפות ענק – מה להם ולעולם התוכן היהודי? מה יש למורשת היהודית בת 3500 שנה לומר על הבעיות האקולוגיות האקוטיות הממלאות את מדורי החדשות? מה נוכל להרוויח מחיבור העולמות?

הטיש הסביבתי שפיתחנו בעמותת ‘עתיד במידבר’ בירוחם, מזמין את שני עולמות התוכן ואת הקהילה הרחבה למפגש חודשי, דווקא בשבת, יום שהוא החוויה האולטימטיבית של “UNPLUGGED”. מפגשי הטיש הסביבתי מאפשרים הבנה מחודשת ונחוצה של השבת, כיום בו ניתן לבחון, ללבן יחד ולחזק את הזיקות בין עקרונות, מקורות, תפיסות ומנהגים יהודיים לבין הסוגיות האקולוגיות הבוערות.

הטיש הסביבתי מעלה מודעות הן לסוגיות החשובות ולעומד בשורשיהן והן להשפעת ערכים ועשייה אנושיים על הסביבה. בנוסף, הטיש תורם לפיתוח קהילה: מספק פעילות הוליסטית ומעשירה, מעודד התנדבות וחושף כישרונות וידע מקצועי מיוחדים. המעטפת החברתית שלו – סעודה משותפת, שיחה ושירה – מקרבת בין המשתתפים ויוצרת הזדמנות להיכרות וקשר בין-דורי של הורים וילדים, מבוגרים וצעירים, תושבים חדשים וותיקים, מרקעים שונים.

החוברת הזו נועדה לסייע לך לארגן טיש סביבתי גם בקהילתך!

לצפייה בחוברת