בין אי סדר לסדר

חמץ ומצה

החמץ מסמל את האגו המנופח שלנו – רובו פשוט מורכב מאוויר.

מהי מצה? זהו לחם שלא החמיץ, שנוצר מעירוב של קמח ומים, ללא תסיסה. תהליך התסיסה נעצר משום שהמצה נאפית סמוך לבלילת הקמח במים, משום שהעיסה נאפתה מיד. המצה המקורית (שנראית כמו פיתה בדואית רכה, ושנשמרה בצורתה זו גם במסורות מזרחיות ואתיופיות) תופסת מקום של כבוד בתרבות הנוודית. הבדואים מכינים ממנה כמויות גדולות לפני שהם יוצאים לדרך משום שקל לקפל אותה, היא תופסת מעט מקום ומשתמרת לזמן ארוך. 

 המצה היא בדיוק כפי שהיא נראית לעין – תוכה כברה. היא אמנם איננה טעימה כמו החמץ, אבל היא איננה זקוקה למראית העין התפוחה הזאת כדי להיות מה שהיא. היא מייצגת את ההוויה. היא מייצגת את היותנו עצמנו, פשוט מי שאנחנו, עם האגו הבסיסי שלנו, במצבו הלא מנופח. כי הרי מלכתחילה האגו איננו רע, הוא חלק חיוני מן החיבור בין העולם הפיזי לעולם הרוחני.

כרפס

מה מסמלים מי המלח? 

אלו הן דמעותיך המלוחות. כל הדמעות ששפכת וכל הדמעות שעצרת בתוכך ולא הרשית לעצמך לשפוך. נִשמו עמוק והניחו לעצמכם להיזכר בכל אותן דמעות: הזולגות, האצורות, המודחקות… 

ההגדה מעודדת אותך לגעת במצרים הפנימיים, במצרַיִם שבתוכך: בכל אותן פעמים שבהן חשת לכודה ואבודה, בכל הפעמים שבהן היית בודד, מנוכר מעצמך וממקור חייך. 

נשמו נשימה עמוקה והניחו לעצמכם לחוש 

את הלחץ בחזה

את כאבי הבטן. 

אמנם כן, המסע החל.

יחץ

חכו, אל תמהרו לשבור את המצה!

אתם עומדים עכשיו לפני אחד הרגעים המרגשים ביותר של ליל הסדר. צרפו כוונה עמוקה ואמיתית לשבירת המצה. 

החזיקו את המצה השלמה בידיכם והתבוננו בה. מצה זו מייצגת את האני האמיתי שלכם. לכן כל כך חשוב שלפני השבירה היא תהיה שלמה לגמרי. 

שלמה ללא יוהרה, ללא גאווה, ללא שום ניפוח של האגו, ללא רעיונות ומחשבות, ללא מסכות, ללא שום קלקול. המצה השלמה היא מי שאתה, מי שאת באמת: פשוטה, תמימה, כפי כשהיית בילדותך, לפני שהתחלת לשאול, לפני שקיבלת תשובות, לפני שהתחילו להעמיד אותך במבחנים. כך גם תשובי להיות. כך אתה כבר עכשיו – אם רק תאמין בכך.   

הביטי במצה השלמה ושברי אותה… הנה היא מי שאת עכשיו: תמימות אבודה, אמונה כושלת, רוח שבורה, הנה הוא מי שאתה: רחוק מאלוהים, נודד בגלות, מרוחק מן האני האמיתי שלך. 

הצביעו על השבר הקטן – זהו לחם עוניינו, הא לחמא עניא, 

את השבר הגדול עִטפו והחביאו. במהלך הערב הוא יעבור שינוי מהותי ויהפוך להיות אפיקומן: לחם החירות והריפוי, לחם השלמות, לחם המשיח.