בית כנסת ירוק – מה עושים ביומיום

בית כנסת ירוק

מה עושים ביומיום

להלן כמה רעיונות להובלת שינוי סביבתי בבית הכנסת :

1.    “גדול לימוד” –  הקמת בית מדרש סביבתי, מפגשי ראש חודש לנשים או לימוד קבוע בבית הכנסת:
כל מי שמעוניין יכול להוביל לימוד שמטרתו שינוי תודעה.
קבלו על עצמכם להעביר שיעור בבית הכנסת בנושאי סביבה וחברה על בסיס קבוע (בית מדרש סביבתי) או על בסיס מזדמן סביב פרשות השבוע (למשל – בראשית, נח, בהר הנחשבות פרשות סביבתיות). אם את אשה, מנהג נפלא הוא לקיים מפגשי ראש חודש של נשים ללימוד משותף ושהייה בצוותא.
גם המתנדבים שמנחים תפילת ילדים או פעילות לנוער יכולים לקיים פעיות בדגש סביבתי.
•    איך עושים את זה?
o    בוחרים תאריך מתאים להתחלה (למשל פרשת נח !) .
o    פונים אל ועד בית הכנסת לשאול מתי סביב התאריך ניתן להעביר שיעור ניסיון (למשל בין מנחה לערבית בשבת).
o    נעזרים ב”טבע עברי” למציאת התכנים המתאימים ביותר לשיעור ראשון לקהילה www.tevaivri.org.il.
o    מפרסמים בבית הכנסת וברשימות תפוצה.
o    לומדים בצוותא.
o    בסוף הלימוד שואלים מי מעוניין לקיים בית מדרש קבוע בן X מפגשים בנושא זה, ולפי זה מחליטים על המשך הדרך
o    נשים המעוניינות להעביר מפגשי ראש חודש לנשים בלבד יכולות להיעזר במסגרת “ניגון נשים” במדרשה באורנים – [email protected]  .

2.     מרכז קיימות – הפיכת בית הכנסת למרכז קיימות לקהילת המתפללים:
בית הכנסת הינו מרכז קהילתי אליו מגיעים מתפללים רבים שלוש פעמים ביום. לפיכך, ראוי ורצוי להקים מתקנים המאפשרים למחזר פסולת ולתרום מצרכים וציוד. קחו את המשימה על עצמכם ותגלו שזה יותר קל משחשבתם.
•    איך עושים את זה?
הקמת מרכז מיחזור בבית הכנסת:
o    משיגים שלושה פחים גדולים (ממחלקת תברואה של המועצה או מהבית) וכותבים עליהם – פחיות, פלסטיק, קרטון ומעמידים אותם בחצר בית הכנסת ליד הכניסה או במקום נגיש אחר (בתיאום עם ועד בית הכנסת או הגבאי).
o    מפרסמים שלט בכניסה לבית הכנסת שמעכשיו אפשר להביא מהבית דברים למיחזור בדרך לתפילה.
o    מחפשים מתנדבים שיעבירו את הפח המלא, בתורנות, אל מרכז המיחזור העירוני .
o    דואגים ל”אחראי/ת מיחזור”

3.    מיחזור נייר בבית הכנסת
o    פונים לאמניר ומבקשים להצטרף לקו הנסיעות של איסוף הנייר, וכי הם ישלחו לבית הכנסת פח איסוף שלהם (בתיאום עם ועד בית הכנסת או הגבאי).
o    מבררים מי המפיצים של עלוני השבת בבית הכנסת ומבקשים מהם להביא לבית הכנסת רק עלונים הניתנים למיחזור (אפשר לקבל פרטים וסימוכין בעמותת “ירוק עכשיו” – פקס: 02-5022844, דוא”ל – [email protected]  . )
o    מקפידים לשים בפח המיחזור את עלוני השבת אחרי השבת, וכן דפי לימוד ודפים נוספים (בלי השמות הקדושים) המתגלגלים לבית הכנסת.

4. קיימות מקומית- מתפרנסים זה מזה :
קהילת בית הכנסת משמשת למתפללים כקהילה תומכת מבחינה רוחנית ומשפחתית. אך, ניתן להשתמש בקהילה , שכבר קיימת, גם לקידום הפרנסה (והדרך אליה). כשחברי הקהילה מתפרנסין זה מזה – זה מקומי, זה משמר את הכסף בקהילה, חוסך נסיעות של סחורה ומאפשר סחר חליפין בשירותים ובטובין.
•    איך עושים את זה?
o    דף בעלי עסקים ושירותים בקהילה:
1.    בודקים אם יש לבית הכנסת רשימת תפוצה. אם אין – תולים בכניסה טבלה בה מציעים למתפללים להירשם למטרת שליחת הודעות קולקטיביות בנושאי קהילה- והופה , יש רשימת תפוצה.
2.    דף כלכלה מקומית – שולחים לרשימת התפוצה מייל בו מסבירים בקצרה את הרעיון של כלכלה מקומית, ואת היתרונות בכך שנדע איש את עיסוקיו של רעהו (וגם את התחביבים שיכולים הפוך לעיסוק לעת מצוא). מבקשים לשלוח לנו מייל חוזר עם שם, פרטי התקשרות, תחום עיסוק, ומה יכול לתרום לקהילה בתשלום /בהתנדבות.
3.    עורכים את המיילים החוזרים בטבלה ושולחים לכלל הקהילה.
o    דף טרמפים:
1.    כמו בדף בעלי העסקים- שולחים הודעה ברשימת התפוצה של הקהילה בדוא”ל, בו מבקשים מכל אלו שנוסעים באופן קבוע לעבודתם בשעה מסויימת וחוזרים באחרת לשלוח את הפרטים . עורכים את הכל בטבלה ושולחים לכלל הציבור, לרווחת הקהילה (בתוספת שעות אוטובוסים ורכבות למקומות מרכזיים).

5. קידוש בר קיימא :
קידושים הינם הדרך שלנו לשתף את הקהילה במעגל החיים שלנו ושל משפחתנו. מתוך כך מתבקש שהם ייעשו מתוך דאגה לדורות הבאים.  בניית תשתית לקידוש “ירוק ” יכולה לסייע לחברי הקהילה לקיים את הקידושים עם פגיעה  מינימאלית בסביבה.
•    איך עושים את זה?
o    הצנע לכת – מוצאים דרך, בין אם דרך שיחות של רב הקהילה , דרך  דוא”ל  קולקטיבי או דרך ועד בית הכנסת, לקבוע סטנדרט לקידושים שהוא סטנדרט צנוע ואפשרי לכל כיס.
o    רוכשים , באופן חד פעמי , כלים רב פעמיים לשימוש בקידושים – כל בית כנסת לפי הרמה שלו. אפשר להתחיל לקנות קנקני מיץ שיוציאו את השתיה המוגזת  ובקבוקי המים מתפריט בית הכנסת, לעבור דרך כוסות רב פעמיות וכלה בגמ”ח כלים רב פעמיים שלם שישמש את הקהילה כולה באירועים השונים.
o    עם סיום הקידוש, מכינים דלי לשאריות אורגניות (כל מה שיש בצלחות) – אותם טומנים בקומפוסט בבית הכנסת, או לוקחים לקומפוסטר בבית.
o    מוודאים כי יש בית תמחוי או גמ”ח המקבל את שאריות הקידושים שנמצאות במצב ראוי להעברה לחלשי החברה.

6.רעיונות קטנים – גדולים :
o    לאסוף את מי המזגנים של בית הכנסת לערוגת תבלינים בחוץ.
o     להשקות עם  מי נטילת הידיים בחצר עציצים, צמחים או עצים בחצר.
o    להזמין את רשות המים להתקין חסכמים בבית הכנסת
o    להתקין נורות חסכוניות בבית הכנסת.
o    לבדוק את השעון שבת ביום שישי – ולדאוג שיעבוד המינימום ההכרחי.
o    לדאוג לשעון שבת שבועי, שיגרום לחשמל להידלק בשעות שונות ביום שישי ובשבת, ובכך יחסוך שימוש בחשמל בשעות בהן אין פעילות בבית הכנסת.