ברית עולם- לוקחים אחריות על המים

ברית עולם-לוקחים אחריות על המים

גיל:  יסודי
מטרות: מערך שיעור זה בא ללמד על הצורך במים לשם קיום החיים שלנו. על ההבנה כי ארץ ישראל היא ארץ שנמצאת בצמצום- מקורות המים שלנו מועטים ותלויים בגשם. ולקראת בא עונת החורף נתפלל ונבקש על הגשמים.
עזרים:
•    10 יחידות בריסטול חתוכות בצורה של טיפה (אפשר יותר. תלוי כמה מתנדבים בוחרים).
•    סלוטייפ
•    צילום המקור מדברים יא וטבלה המשווה בין ארץ ישראל למצרים
•    מצגת (על מנת לחסוך בדפים) של תפילות ופיוטים על הגשם

פתיחה:

המים הם אחד המשאבים הכי נצרכים לשם קיום חיים.
אנו נמצאים במועד מיוחד – בשמיני עצרת, חג שני של סוכות, החלנו לבקש את הגשמים ‘ותן טל ומטר’. ובז’ חשון, נתחיל להתפלל על הגשם בתפילת העמידה.
בשיעור זה נלמד על חשיבות הגשם, נתפלל יחד עבורו, ונעשה מאמצים לצמצום הצריכה הביתית.

חלק א’-  הכרה בחשיבות המים

המורה: בחר מתנדב מאחד מילדי הכיתה (ניתן ורצוי יותר), שיספר את מהלך הפעילות שכללה צריכת מים, מרגע שהוא קם בבוקר עד שיעור זה.
על כל פעילות מדביקים/מציירים על הלוח טיפה. לאט לאט הלוח יתמלא בטיפות.
סיכום חלק זה: המים הם חלק בלתי נפרד מהיום-יום שלנו.
הם משמשים אותנו לכל צרכינו- שתיה, ניקיון, בישול ועוד.

חלק ב’- ארץ ישראל

המורה: אחרי שהבנו שהמים כל כך חשובים. בואו נבדוק האם יש מחסור במים.
•    כמה מים מכיל בכדור הארץ?
70% יבשה   30 % ים
•    אז מדוע מדברים על מחסור במים? יש לכם רעיון?
•    כמה מתוך כל המים בעולם הם מים מתוקים המתאימים לשתיה?
רוב המים הם מי ים של האוקיינוסים והים התיכון שהם מים מלוחים.
רק  1% אחד מכל המים בכדור הארץ הם מים מתוקים.
מה נשאר מתוך זה בארץ ישראל??
מעט מאוד.

בספר במדבר, יש קטע המדבר על הגשם בארץ ישראל. 
המורה: מומלץ להדפיס  ולחלק לכל תלמיד את הפסוקים ואת הטבלה.

•    שימו לב, מהם ההבדלים בין ארץ מצרים וארץ ישראל?

כִּי הָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתָּה בָא-שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ לֹא כְאֶרֶץ מִצְרַיִם הִיא, אֲשֶׁר יְצָאתֶם מִשָּׁם:  אֲשֶׁר תִּזְרַע אֶת-זַרְעֲךָ, וְהִשְׁקִיתָ בְרַגְלְךָ כְּגַן הַיָּרָק.  וְהָאָרֶץ, אֲשֶׁר אַתֶּם עֹבְרִים שָׁמָּה לְרִשְׁתָּהּ–אֶרֶץ הָרִים, וּבְקָעֹת; לִמְטַר הַשָּׁמַיִם, תִּשְׁתֶּה-מָּיִם.  אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ:  תָּמִיד, עֵינֵי ה’ אֱלֹהֶיךָ בָּהּ–מֵרֵשִׁית הַשָּׁנָה, וְעַד אַחֲרִית שָׁנָה

במדבר יא, י-יב
 ארץ מצריםארץ ישראל
מקור המים  
גיאוגרפיה  
הבדל בין עונות השנה  
קשר לאל  

סיכום חלק זה: ראינו כי מקור המים הראויים לשתיה בכל העולם – הוא מצומצם ובארץ ישראל המצב קשה אף יותר משום שהארץ תלויה בגשם. זה מקור המים שלנו. מזה עלינו להתקיים, לגדל מזון, להתפרנס.
לעומתה, ארץ מצרים תלויה בנהר הנילוס שעובר בה. וזה מקור החיים שלה. הנילוס הוא מקור מים קבוע- בכל עונות השנה. כך שהם אינם מרגישים תלות או חוסר במים. הגשם הוא מקור מים לא יציב. הוא יורד רק בחודשים מסוימים, ולצערנו אנו חווים כבר כמה שנים של בצורת, והמאגרים שלנו- כנרת ומי תהום הולכים ומתרוקנים.
הקשר לאל מתבטא דרך הגשם: ” אֶרֶץ, אֲשֶׁר ה’ אֱלֹהֶיךָ דֹּרֵשׁ אֹתָהּ” ה’ משגיח על הארץ הזו ועל הגרים בה. והוא קשוב לתפילות שלנו ולהתנהגות המוסרית שלנו (ניתן להרחיב על כך בהמשך הפסוקים בבמדבר יא, בפרשת ‘והיה אם שמוע..’) ולפי זה הוא קוצב לנו את הגשם לשנה כולה.

אנו עומדים כעת בפתחה של עונת החורף,  זה הזמן לבקש על הגשמים.

חלק ג’- תפילה על הגשם

התפילה לגשם היא חלק קבוע ממערך התפילות, היהודי לימות החורף- “מזכירין גבורות גשמים בשמיני עצרת ושואלין את הגשמים ב-ז’ בחשוון” (משנה תענית פ”א). בשנים של בצורת, נוהגים לקיים תפילות מיוחדות לבקשת גשמים.
למורה: אנו מזמינים אתכם לקיים טקס משלכם, שבו תתפללו ותבקשו גשמים. ניתן לערוך זאת במסגרת כיתתית / בית ספרית ואולי אף בשילוב קהילת בית הספר.
לפניכם מספר פיוטים ושירים – אתם מוזמנים לבחור מתוכם את הטקסטים המתאימים לכם.
בנוסף מומלץ לחבר יחד עם הילדים תפילה על הגשם.