דור לדור יביע אומר

“דור לדור יביע אומר” – ערכים מתחדשים סביב ט”ו בשבט

עינט קרמר

רציונאל:
אין כמו ט”ו בשבט חג שעבר גלגולים מגלגולים שונים. ראשיתו כתאריך לענייני תרומות ומעשרות מן האילן, המשכו כחג של געגועים לארץ ישראל, ומשם, דרך “יום הנטיעות הציוני” עבר ט”ו בשבט לאוניברסלי, כשהוא “נחגג ” היום כמעין יום כדור הארץ יהודי. 
שיעור זה נועד ללמד על גלגוליו השונים של החג ומתוכם  לעשות בירור הן לגבי ערכים יהודיים מרכזיים בתקופות השונות והן לגבי הערכים ה”מובילים” בקבוצה הלומדת.

גיל: קהילות, מבוגרים.

משך זמן: כשעה וחצי.

נספח: דפי לימוד לקבוצות

מהלך הלימוד:

חלק א’- מליאה:  המנחה מספר לקבוצה מעט על התהליך שעבר ט”ו בשבט לאורך ההיסטוריה. ניתן ללמוד על התהליך מן המאמר הזה

חלק ב’- לימוד בקבוצות: חלוקה לארבע קבוצות לימוד / חברותות . כל קבוצה מקבלת דף מקורות המתאר את גלגולו של ט”ו בשבט בתקופה אחרת ועונה על ארבעת השאלות הזהות הדנות בערכים העולים מן החג. (נספח)

חלק ג’- אסיף:  כל חברותא משתפת את האחרות במסר מרכזי שעלה מתוך הלימוד שלה.
המנחה מציע לעשות רשימת “ערכים ומשימות לט”ו בשבט שלי”. המנחה  מסיים בהקראת פסקת הסיום מן המאמר “חמשת כוסות ט”ו בשבט”  : טו  בשבט של כל אחד – כוסו של אליהו (או של כל אחד מאיתנו).

כפי שראינו ט”ו בשבט הינו חג שעבר במהלך ההיסטוריה גלגולים שונים ומגוונים.כל גלגול וגלגול לא צמח בריִק –  אלא מתוך הגלגולים שקדמו לו במסורת נפלאה של הכלה והתחדשות.
בכל כוס של ט”ו בשבט מהולים תכני הכוסות שלפניה והם שנותנים לה את טעמה המיוחד.
 
כיום על כל אחד ואחת מאיתנו מוטלת החובה והזכות למזוג לעצמו את הכוס החמישית –
כוס אישית של ט”ו בשבט –  המזיגה המיוחדת לכל אחד מאיתנו של תכני הכוסות שהוענקו לנו  על ידי אבותינו, הצירוף הייחודי לנו של המשמעויות החברתיות, רוחניות, לאומיות וסביבתיות של החג.
 
יש מאיתנו שייערכו סדר מרשים ויתחברו לעולמות עליונים. אחרים יטעו עצים באדמת ארצנו בליווי שירי מולדת, ויש גם את אלו שינצלו את החג להפגנה המונית נגד הריסת גבעה זו או אחרת והפיכתה לנדל”ן. כולם צודקים, כולם צדיקים , וכולם  חוגגים את ט”ו בשבט בשתיית הכוס החמישית- הכוס האישית שלהם.
 
כולנו תקווה כי נזכה לשתות את הכוס החמישית של ט”ו בשבט  מתוך שמחה, ולא נשכח למהול את מרכיביה השונים בהרבה אהבה..