הדלקת נרות ביום

שאלה:

  • נרות שבת האם מותר לתת הרבה שמן כדי שידלקו גם ביום.
  • יש בני אדם דרכם להדליק בליל שבת שבעה נרות ומניחים בהם שמן שיעור רב שיהיו דולקים עד יום שבת בערב וכן עושין ביו”ט ג”כ אם יש לזה סמך או רמז בדברי חכמים. יורינו המורה לצדקה ושכמ”ה.

תשובה:

לענין השבעה יש סמך רמז בספרי הקודש אבל למה שמניחים בהם שמן הרבה שיעור שידליק כל יום שבת כולו עד הערב לא מצאתי לזה סמך ולא רמז בספרי הקודש ואני אומר לא יפה דבר זה וצריך לבטלו יען כי עוברים על בל תשחית בזה דשרגא בטהרא מאי אהני כי אין מקום להדלקת נר ביום אלא רק בבית הכנסת דהוי משום כבוד בית הכנסת ולאו משום דצריכי לאורה וכן מה שמדליקים למנוחת הנפטרים תנצב”ה אבל הדלקת נר בביתו של אדם אפילו בשבת היא משום הנאת אורה וביום דליכא הנאה כלל למה ידליקו ואיתא בשבת דף ס”ז האי מאי דמכסי שרגא דמשחא ומגלי נפטא קעבר על בל תשחית

ומזה הגמרא הוריתי לאותם שדרכם להניח בנר ב’ פתילות בכל לילה בחול כדי להרבות האורה בבית ודרכם להניח הנר דולק גם בזמן שהן ישנים עד הבוקר מפני שצריכים לאורו כאשר קמים בלילה מן המטה לאיזה צורך וקשה להם לקום בחושך והוריתי שצריכים להסיר הפתילה בעת שהם ישנים וישאר רק פתילה אחת דולקת כי בעת השינה אינם צריכים לרבוי אורה ואם יהיו ב’ פתילות יחד דולק השמן לאיבוד ויש בזה משום בל תשחית וכמ”ש בהא דמכסי שרגא דמשחא ומגלי נפטא. והיה זה שלום ואל שדי ה’ צבאות יעזור לי. כ”ד הקטן יחזקאל כחלי נר”ו.

מתוך שו”ת רבי יוסף חיים בן אליהו אל-חכם, שו”ת תורה לשמה סימן עו-(עירק, המאה ה – 19), מודפס ירושלים תשל”ו