סור מרע ועשה טוב- נקיונות לפסח

סור מרע ועשה טוב

איך נכון לנקות את הבית לפסח ולשאר ימות השנה

שבע וחצי בבוקר רוחות קיץ בחוץ אני והקטן בדרך לגן, הדבר הראשון- וב”ה גם האחרון שזכור לי משם הוא משב האקונומיקה כל בוקר בפתיחת דלתות הגן, הסייעת הנפלאה בחיוך מרוצה על ההספק המרשים של ספונג’ה על הבוקר מחבקת את הקטן והזמינה אותו להצטרף אל כולם, אני מנשקת אותו על הראש, ממלמלת את הברכה הקבועה-“ה’ יברך אותך מתוק שלי”, ובתוך ליבי מוסיפה בשקט “רק אל תנשום עמוק מידי…”  רק בחוץ אני משחררת נשיפה ונושמת מלוא ראותיי, הגזמה פראית שלי? או בילבול מיתולוגי ? ממממ….תכף נגלה.

חומרי הנקיון (כמו גם הקוסמטיקה)  מורכבים ממרק כימיקלים חריף במיוחד. האקונומיקה-על כל שמותיה וכינויי החיבה (ז’אוול/קליניק וכו’…)מכילה כלור כחומר פעיל. מחקרים אחרונים הראו כי שאיפת אדי כלור  עלולה לגרום להחלשות הראות, כוויות פנימיות, מיגרנות קשות סחרחורות ואם תתמידו- גם גידול עלול להתבסס בין הראש לראות, בשנת 2007 ארבע  חיילים פונו לבי”ח זיו לאחר שנפגעו אנושות משאיפת אדי כלור, לאחר שישנו בחדר אטום ללא איוורור כאשר אחד מהחברים שפך אקונומיקה על רצפת החדר:

“ד”ר עמאר חוסיין, מנהל יחידת המיון בזיו מסר, כי הם סובלים מקוצר נשימתי וצריבות בעיניים ובגרון ומצבם מוגדר בינוני. עוד אמר ד”ר חוסיין, כי החיילים מאובחנים  על-מנת לבדוק האם החשיפה לאדי האקונומיקה לא גרמה לנזקים גדולים יותר וכוויות פנימיות מסוכנות.
לדבריו, החשיפה לאדי אקונומיקה בשאיפה עלולה לגרום לנזקים כבדים לבריאות עד לכוויה בריאות ופגיעה בעיניים. במקרה של חשיפה לחומר רעיל יש להפנות מיידית את הנפגע לחדר מיון ולהביא את החומר הכימי ממנו נפגע, כך שהצוות הרפואי יוכל לאבחן ביתר קלות את אופן הטיפול שיינתן לנפגע.”

“חומר רעיל” ? חשבתי שדיברנו על חומרי נקיון? פעילי השטח בחומרי נקיון מוגדרים בתורת הרוקחות כ”קוטלי חיים- BioCides”-ובכן, נכון שחיידקים ווירוסים נכללים בהגדרה, אך לצידם גם אנחנו ,על כל נשינו וטפינו.

באופן כללי יש בילבול מיתולוגי נפוץ בין המושגים  “נקי”  ו “מזוהם”. לפי הבנתי האימהית והסובייקטיבית,ועל רקע לימודי הרוקחות שעברתי ואני מלמדת, סביבה עתירת רעלים, כימיקלים וגורמים מסרטנים, מסוכנת , מזוהמת ואף מלוכלכת בהרבה מרצפה עם עקבות נעליים- או כיור עם משקעי שמנוניות, בשניים האחרונים  אגב, אפשר לטפל לנקות ולהעלים לחלוטין בעזרת חומר ניקוי מצוי, זול, ואפקטיבי מאין כמוהו הקרוי- חומץ. (מתכונים לחומרי ניקוי אייכותיים ניתן למצוא בבלוג “מרקחת-בית”).

התרגלנו להאמין שרק ניחוח סינטטי  בבקבוק צבעוני ינקה את חדרי בתינו, התרגלנו להתעלם מאזהרות המוות המסומנות בקטן ומאחור על כל הבקבוקים הצבעוניים האלו, התרווחנו על מבצעי פסח 1+1, כשאנחנו מתעלמים מהתוצאה המתבקשת של 1חומר ניקוי+1 מיגרנה וצריבה בעיניים.

עד כאן – סור מרע-  הכרות קצרה ביותר עם אורחי הפסח הראשונים שאת ממהרת להכניס לעומק הבית

ועכשיו – עשה טוב –  איך אפשר אחרת:

 פסח נקרא גם חג החרות והגאולה, הגיע הזמן שעמך ישראל ינהגו בתודעת גאולה במשך ימי נקיונות הפסח- הנה לכם הצעה מהפכנית ובעיני מאד יהודית-
הכוללת “ונשמרתם לנפשיכם”   “והגדת לבינך ביום ההוא”-

  1.  כמה ימים לפני מרוץ הנקיון- קונים ליטר חומץ, מלח לימון, סודה לשתיה אם אתם ממש בעניין של חומרים חזקים- וזהו! זה הולך להיות ארסנל חומרי הנקיון שלכם השנה, לניחוחות עמוקים אפשר תמיד להוסיף שמנים אתריים-אנטיבקטריאליים ואנטי וויראליים המקוריים!
  2. מזמינים את כל ילדי הבית לארוחת פירות הדר, את הקליפות שומרים בצד- ובמשך שעה קלה מכינים יחד עם הילדים חומרי ניקוי ביתיים, אפקטיביים בצורה מפתיעה ובניחוחות עמוקים שניתן לנשום מלוא הראות- בבית.
  3.  אין מיגרנות, אין צריבות בידיים ובעיניים, אין צרחות אזהרה לקטנים שיתרחקו, אין כוויות בנדיות הריאה, אין ריח  “גלי הים הירוק”.
  4. יש נקיון, יש עשיה משותפת, יש שימוש יצירתי בחומרי גלם טבעיים, יש ריחות לבנדר, הדרים וורדים.
  5. יש נחת לניקוי תודעתי ממיתולוגיה שגויה ורעילה לכולנו.

למתכונים נוספים – להכנת חומרי ניקוי טבעיים בליווי תמונות כנסו לבלוג מרקחת בית.

חג חרות וגאולה קרבה!

_____________________________________________________________

אסתר לחמן (HHP) רוקחת טבעית, מנהלת ‘ערוגת הבושם‘ בית- מלאכה משפחתי,אקולוגי ואיכותי לייצור מוצרי בוטיק אורגניים משובחים