פעילות בנושא תיקון עולם

 

פעילות בנושא- תיקון עולם


מקור הביטוי בתפילת “עלינו לשבח”: “לְתַקֵּן עוֹלָם בְּמַלְכוּת שַׁדַּי.

כולנו יודעים שהעולם אינו מושלם כמו שהוא, לא רק מבחינה סביבתית אלא גם מבחינות אנושיות: תרבותית, חברתית, כלכלית וכדו’

הרעיון של “תיקון עולם” מושך את הלב ומתקשר לייעוד ולתפקיד של האנושות ובאופן ספציפי- של היהדות, אבל… איך עושים את זה בפועל? איך מתקנים את העולם?

 

סיפור:

מדענית אחת היתה מודאגת מאוד ממצבו של כדור הארץ וממצבה של האנושות וגמרה בדעתה למצוא להם פיתרון מדעי. ימים ולילות ישבה מעבדתה הביתית וערכה ניסויים מסובכים.

יום אחד, ביתה הקטנה נכנסה לחדרה ושאלה: “אמא, אני יכולה לעזור?”         

“לא תודה” חייכה אליה המדענית העייפה, “אני עסוקה.”

“במה?” התעניינה הילדה.

“בתיקון עולם” הודתה האם ויאוש קל התגנב לקולה.

“אבל משעמם לי” פסקה הילדה.

המדענית, שלא יכלה להרשות לעצמה להפסיק את הניסוי החשוב שערכה באמצע, החליטה להעסיק את הילדה במשחק מאולתר לזמן ארוך ככל האפשר. היא תלשה דף ממגזין מדעי שמפת העולם הודפסה עליו וגזרה אותו להמון חתיכות.

הילדה שמחה כשאמה הגישה לה את הגזרים וגליל נייר-דבק, היא אהבה להרכיב תצרפים.

גם האם שמחה כי ידעה שביתה אינה בקיאה עדיין במיקום היבשות והארצות, כך שיש בידה כעת די זמן לסיים את הניסוי.

“בואי נראה אם תצליחי לתקן את העולם” אמרה בחיוך.

 כעבור דקות אחדות קראה הילדה: “אמא, סיימתי! הצלחתי לתקן את העולם!”

האם התקשתה להאמין, איך ילדה קטנה יכולה להרכיב בכזאת מהירות את מפת העולם שבקושי הכירה. היא היתה בטוחה שהילדה לא הבינה אותה כהלכה והדביקה את הגזרים באופן אקראי.

מפת העולם המתוקנת היתה מונחת על השולחן לראייה.

להפתעתה, היתה המפה מושלמת, כל הגזרים הודבקו במקומם.

“איך הצלחת? שאלה המדענית את ביתה הגאה.

“הצלחתי בגלל זה” אמרה הילדה והפכה את המפה על פניה. מאחור הופיעה תמונה של אדם.

“בהתחלה התקשתי להרכיב את פיסות התצרף כי אינני בקיאה עדיין במיקום כל הארצות, אך כשהפכתי את הגזרים גיליתי שתמונת אדם אני דוקא יודעת להרכיב.”

“תיקנת את האדם וכך, ממילא, תוקן גם העולם”. מלמלה האם ההמומה.

 

דיון חופשי בעקבות הסיפור:

 

שאלות לדיון:

אילו סוגים של “תיקון עולם” אתם מכירים?

מה הכי דחוף לתקן בעולם?

האם לאדם הקטן יש בכלל יכולת לשנות?

איזה דרכי תיקון-עולם אתם מכירים?

האם רק המבוגרים אמורים לנסות לתקן את העולם?

מה חשוב יותר- תיקון האדם או העולם?

 

תרגיל יצירה: כל אחד מקבל קרטון או דף ועליו מצייר בצד אחד את עצמו ובצד שני את העולם, באיזה סגנון שרוצים, יכול להיות גם מופשט, קריקטורי, ראליסטי, ילדותי. בסוף גוזרים, מערבבים הכל ומרכיבים ביחד את כל הפאזלים…

                              

משחק “תן קו” ופנטומימה עם המילה “עולם”

 

כל אחד מן המשתתפים בתורו מקבל ביטוי שמכיל את המילה ‘עולם’ וצריך לצייר או להציג אותו והיתר צריכים לגלות מהו הבטוי.

 

ביטויים

רואים עולם, אדון עולם, מאסר עולם, עולם תחתון, העולם הבא, עולם ומלואו, תפיסת עולם, השקפת עולם, פלאי עולם, שיא עולמי, שלום עולמי, מלחמת העולם הראשונה, גג העולם, חסידי אומות העולם, בריאת העולם, סוף העולם, אלוף העולם, כל העולם כולו גשר צר מאוד, עולם חדש, אהבת עולם, עד קצה העולם, הכי בעולם, תיקון עולם.

 

שמות של סרטים: מלחמת העולמות, עולם גדול מופלא, העולם על פי דן, מסביב לעולם עם פליקס, בשמונים יום.

 

שירים:

  • nכל העולם כולו גשר צר מאוד והעיקר והעיקר לא לפחד כלל.
  • nעולם הפוך, הפוך עולם הכל תמיד חסר אבל מושלם פנים אחור, אחור פנים אמור: מה יש בחוץ ? מה שבפנים.
  • הללויה לעולם, הללויה ישירו כולם במילה אחת בודדה הלב מלא בהמון תודה והולם גם הוא – איזה עולם נפלא.
  • אני ואתה נשנה את העולם אני ואתה אז יבואו כבר כולם אמרו את זה קודם לפניי, זה לא משנה. אני ואתה נשנה את העולם. אלי אלי שלא יגמר לעולם החול והים, רשרוש של המים, ברק השמים, תפילת האדם.

 

  • עולם חדש וטוב אני אתן לך. כבר במבט כחול את מגלה, כמה חשוב לראות פתאום חצי ירח קורץ צהוב צהוב מתוך האפילה.
  • בוקר טוב עולם, מה שלום כולם? אני יורד מן החוטים אני כבר ילד אמיתי כמו כל הילדים… כמה טוב לחיות ולהיות ילד שאוהב את העולם והעולם אותו אוהב מכל הלב.
  • כן אלך, בשבילך- עד קצה העולם, יבשה וגם ים ואקטוף, בשבילנו, ירח כחול שיאיר על הכל,   ישמור על כל האנשים החזקים, החלשים שבינינו, שבין שנינו.
  • איזה עולם איזה עולם. משעמם לי בן אדם. אני נרדם אני נרדם. קולי נדם משועמם.
  • לא, אנחנו לא חיות, רק בני אדם.לא אנחנו לא חיות, כן, אנחנו העולם.
  • זה עולם קטן מאוד, זה עולם קטן מאוד, זה עולם קטן מאוד, זה עולם – קטן.
  • אדון עולם אשר מלך, בטרם כל יציר נברא לעת נעשה בחפצו כל אזי מלך שמו נקרא.

 

  • לאבא שלי יש סולם, מגיע כמעט עד שמיים, ואבא שלי כה רעב, אוכל ארוחה פעמיים, ואבא שלי הוא הטוב מכולם, ואבא שלי הוא הכי בעולם, ורק בגללי הוא האבא שלי כי הבטיח הוא כי הוא רק שלי.
  • כשאני רואה בחלוני, עץ שמוריק לך וגם לי, אני שר לעצמי, איזה אחלה עולם. השמיים כחולים, ענן הוא לבן, והבוקר בהיר ובלילה אשן, ואחלום לעצמי, איזה אחלה עולם, וכל צבעי הקשת, יפים וחדשים, פרוסים אחרי הגשם על פני האנשים. והיום כה יפה, וקל לי כל כך, לומר שאני אוהב אותך!
  • אצלנו בחצר, בצל אילן פורח, ילדי כל העולם, באים להתארח, אצלנו בחצר, ילדי העולם כולו רוקדים במעגל, ואומרים שלום!
  • לאורך הים אין גלים יש עולם שנשבר לרסיסים על המזח…
  • עולם פרוע, אני יכול עיו רק עם כח רק עם בעיטות למוח.
  • איזה אחלה עולם

 

 

צפייה מודרכת בסרט קולנוע הסימפסונים (ניתן להסתפק בקטע מתוך הסרט):

שאלה למחשבה- על איזה תיקון עולם ותיקון אדם מדובר בסרט?

תחרות- מי מוצא בסרט הכי הרבה הערות שקשורות לביקורת חברתית-סביבתית?