תנו לחיות לחיות?

מקור 1: בראשית פרק א

שאלה 1: הפסוקים הבאים מתארים את השיחה הראשונה של ה’ עם האדם הראשון בגן עדן. מה ה’ התיר לאדם לאכול? (התמקדו בעיקר בפסוק כט)

(כז) וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם:

(כח) וַיְבָרֶךְ אֹתָם אֱלֹהִים וַיֹּאמֶר לָהֶם אֱלֹהִים פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ וְכִבְשֻׁהָ וּרְדוּ בִּדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבְכָל חַיָּה הָרֹמֶשֶׂת עַל הָאָרֶץ:

(כט) וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי לָכֶם אֶת כָּל עֵשֶׂב זֹרֵעַ זֶרַע אֲשֶׁר עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ וְאֶת כָּל הָעֵץ אֲשֶׁר בּוֹ פְרִי עֵץ זֹרֵעַ זָרַע לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה:

(ל) וּלְכָל חַיַּת הָאָרֶץ וּלְכָל עוֹף הַשָּׁמַיִם וּלְכֹל רוֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ אֲשֶׁר בּוֹ נֶפֶשׁ חַיָּה אֶת כָּל יֶרֶק עֵשֶׂב לְאָכְלָה וַיְהִי כֵן:

מקור 2: בראשית פרק ט

שאלה 2: הפסוקים הבאים מתארים את שיחתו של ה’ עם נח ובניו לאחר שהמבול הסתיים. סמנו את המילים שמהם אנו לומדים שה’ התיר לבני האדם לאכול בשר. (התמקדו בפסוק ג’)

 (א) וַיְבָרֶךְ אֱלֹהִים אֶת נֹחַ וְאֶת בָּנָיו וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ וּמִלְאוּ אֶת הָאָרֶץ:

(ב) וּמוֹרַאֲכֶם וְחִתְּכֶם יִהְיֶה עַל כָּל חַיַּת הָאָרֶץ וְעַל כָּל עוֹף הַשָּׁמָיִם בְּכֹל אֲשֶׁר תִּרְמֹשׂ הָאֲדָמָה וּבְכָל דְּגֵי הַיָּם בְּיֶדְכֶם נִתָּנוּ:

(ג) כָּל רֶמֶשׂ אֲשֶׁר הוּא חַי לָכֶם יִהְיֶה לְאָכְלָה כְּיֶרֶק עֵשֶׂב נָתַתִּי לָכֶם אֶת כֹּל:

(ד) אַךְ בָּשָׂר בְּנַפְשׁוֹ דָמוֹ לֹא תֹאכֵלוּ:


מקור 3: במדבר פרק יא

שאלה 3: האם לדעתכן היחס בפסוק לאכילת בשר הוא חיובי או שלילי? נמקו.

(ד) וְהָאסַפְסֻף אֲשֶׁר בְּקִרְבּוֹ הִתְאַוּוּ תַּאֲוָה וַיָּשֻׁבוּ וַיִּבְכּוּ גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמְרוּ מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר:

מקור 4:”משנה תורה” לרמב”ם, הלכות יום טוב פרק ו

שאלה 4: האם היחס לאכילת בשר בהלכות יום טוב הוא חיובי או שלילי? הסבירו.

הלכה יז:

שבעת ימי הפסח ושמונת ימי החג עם שאר ימים טובים כולם אסורים בהספד ותענית, וחייב אדם להיות בהן שמח וטוב לב הוא ובניו ואשתו ובני ביתו…שנאמר +דברים ט”ז+ ושמחת בחגך וגו’, אף על פי שהשמחה האמורה כאן היא קרבן שלמים…יש בכלל אותה שמחה לשמוח הוא ובניו ובני ביתו כל אחד ואחד כראוי לו.


הלכה יח:

כיצד? הקטנים- נותן להם קליות ואגוזים ומגדנות, והנשים- קונה להן בגדים ותכשיטין נאים כפי ממונו, והאנשים- אוכלין בשר ושותין יין שאין שמחה אלא בבשר ואין שמחה אלא ביין…


מקור 5: פרקי עיון ומחשבה בספר “איכות הסביבה והיהדות” (עיבוד וניתוח החומר במקורות)


כפי שלמדנו, בעל “ספר החינוך” מנמק את המצוות של “צער בעלי חיים” לא בחובה להגן על בעלי החיים אלא כדי לחנך את האדם למידות טובות. אם האדם יתרגל להתאכזר לבעלי חיים, הוא בסופו של דבר יתאכזר גם כלפי בני אדם. לפי השקפה זו, המוסריות של האדם היא הערך המרכזי ולא בעלי החיים עצמם. התנועות הרווחות בעולם המערבי, שמטרתם להגן על זכויות בעלי החיים, חושבות אחרת. לדעתם, זכויות בעלי החיים הם המוקד המרכזי. גישתם עלולה להיות מסוכנת. שכן, הם שמים את בני האדם ובעלי החיים באותה מדרגה של חשיבות. הם סבורים שלאדם ולבעלי חיים יש זכות לחיות באותה מידה ומוכנים לסכן חיים של בני אדם כדי שלא לפגוע בזכות בעלי החיים. דוגמא קיצונית להעדפה של בעלי חיים על חיי בני אדם היא, שרבים מבין הנאצים (ימח שמם) היו חברים באגודה לזכויות בעלי החיים.


שאלה 5: חוו דעתכן על הדעה שבמקור הנ”ל.


מקור 6: סיכום דבריו של הרב אברהם יצחק קוק זצ”ל, בחיבורו “חזון הצמחונות והשלום”


בדבריו של הרב קוק באה לידי ביטוי עמדה אחרת לגבי הצמחונות והיחס לתנועות “זכויות בעלי חיים”.

לדעת הרב קוק, המצב הנכון והאידיאלי ביותר הוא שכל בני האדם יהיו צמחונים. כך רצה הקב”ה בגן עדן, וכך היה עד לדור המבול. אך בני האדם קלקלו את המצב הטוב הזה. כיצד? כתוב בבראשית לגבי חטא דור המבול “כי השחית כל בשר את דרכו על הארץ…כי מלאה הארץ חמס מפניהם” חז”ל מפרשים כי בני האדם התנהגו באכזריות אחד כלפי השני, עברו עבירות של גניבה, גילוי עריות ואפילו רצח. ההתנהגות הזאת מראה כי בני האדם מזלזלים בחשיבות של חיי בני אדם אחרים. הם היו צמחונים, כלומר, התייחסו בכבוד לחיים של בעלי החיים, אך לא לחיי בני אדם. הצמחונות היא בעצם צביעות!!

 כדי לתקן את המצב המוסרי הנורא, הקב”ה החליט בלית ברירה להתיר לבני אדם לאכול בשר. בני האדם הראו בהתנהגותם שאינם ראויים להיות צמחונים. עדיף שיתאכזרו כלפי בעלי חיים מאשר כלפי בני אדם.  

אך השאיפה הגדולה היא שבסופו של דבר יבין האדם שעליו להתנהג בצורה מוסרית כלפי בני אדם אחרים. כאשר נגיע למדרגה הזאת, שוב יהיו כולם צמחונים. אנו מקווים שדבר זה יגיע באחרית הימים, בימות המשיח.


שאלה 6: האם לדעת הרב קוק, הצמחונות הוא דבר חיובי?